Fiske böcker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske böcker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Leif Milling

Vill ta tillfället i akt och slå ett slag för Leif Millings bok "Tusen vak" utgiven 2002 på Bokförlaget Settern http://www.settern.se/bokklubben.html

Fick boken i 45-års present för 3 år sedan och kan varmt rekommendera den.

Leif Milling är en fantastisk fotograf som har skrivit en riktigt bra bok om Drömfisket på Nordkalotten. Boken är dessutom rikt illiustrerad med hans otroligt stämmningsfulla fotografier.

Kort sagt en riktig dagdrömmarbok att läsa och titta på bilderna och drömma om storfiske den kommande fiskesäsongen. Isfisket i all ära men det är ju trots allt vår, sommar och höstfisket man egentligen längtar till. Isfiske är ju egentligen bara ett halvtaskigt surrogat för "riktigt" fiske......

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
      Jag vill egentligen inte ha något alls. Förutom allmänna tips om litteratur.

Som du säger har nog mycket redan nämnts. Jag gjorde en sökningar på både "böcker" och "litteratur" innan jag plockade upp tråden, och tyckte att det här var den tråd som täckte ämnet fiskelitteratur i största allmänhet bäst. Annars kunde jag ha startat en ny tråd med titel som "fiskelitteratur, flipp eller flopp" om jag ville.

Jag tyckte att det var lite tråkigt att ha litteraturen utspridd över en massa trådar, som handlar om olika typer av fiske, eller olika fiskarter. Vad jag vill ha, är en tråd som handlar om fiskelitteratur som litteratur. Är boken värd att läsa för läsandets skull, eller inte? Skit i det instrumentella värdet. Här handlar det inte om handböcker! Jag kunde ha startat en ny tråd, med titeln "Fiskelitteratur - detta är läsvärt" om jag ville. En tråds som fokuserar läsandet och böckers värde som litteratur på bred front. Men jag hittade den här gamla tråden, som ungefärligen verkade fylla mitt syfte.

Vad tycker ni som har deltagit i forumet längre än jag? Är det värt att starta en nu tråd om fiskelitteratur som litteratur, och slänga in en liten "teaser", eller ska jag släppa ämnet?
      Självklart menade jag att det redan nämnts i just denna tråd. Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.

Vad gäller skapande av tråd, om finns det ingen tråd som specifikt svarar på just dina frågor, släng upp en.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Jag bara älskar Hans Lidman.
        Inte för att jag på något vis sysslar med flugfiske, men är ändå så bra.
        SÅ bra.
        Curt Linde håller samma klass.

Kommentera

Mikael Engström är min absoluta favorit bland dagens författare! Jag gillar hans humor och hans sätt att få fram närvarokänsla i berättelserna.
          Westrin har jag också högt upp men ju mer jag läser av honom dess mindre lyser hans stjärna. Berättelserna är ofta fantastiska och har ibland en dos humor insmuget i handlingen men jag är inte nöjd med hans språkbehandling. Texten känns inte riktigt genomarbetad.
          Två författare har blivit en besvikelse. Roland Vogel: Vid fjällvattnens stränder och Tom Lindström: Drömfiske. Böckerna är väl OK men jag hade väntat mig mera känsla i språket.

Cederberg, Lindhe, och många Lidman finns med i travarna av ännu olästa böcker på skrivbordet. Lidman läste jag nog allt av som ung men hans böcker tål att läsas i alla åldrar. Lidmans författarskap är tidlöst men håller läsaren ung!
          I den olästa samlingen på skrivbordet göms även en halvmeterhög stapel med hädangångna författare av utomordentlig klass även ur ett internationellt perspekiv.
          Jag har mycket skoj att se fram mot den dagen min hjärna åter orkar ta emot ny information.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jakt på öring i stilla vatten...

...av Brian Clarke. Tror Bengt Öste hade ett finger med i översättandet.

Trots att jag är en hängiven metare måste jag säga att denna flugfiskebok är den bästa fiskebok jag läst. Jag tror att här finns mycket att lära för alla fiskare. Framförallt alla som står och tröskar med streamers efter regnbågar året om.
            Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              Jag bara älskar Hans Lidman.
              Inte för att jag på något vis sysslar med flugfiske, men är ändå så bra.
              SÅ bra.
              Curt Linde håller samma klass.
              Trots att jag hållit på med sportfiske, alltså fiske på fritiden, så har jag aldrig läste en bok av Lidman. Men, man blir aldrig för gammal för att lära... Dags att stolpa iväg till ett antikvariat kanske.

Jag håller med om ovan; Leif Millings bok; Tusen vak, är en liten goding.

Trots jag är en hängiven spinnfiskare så kan jag rekommendera ytterligare två böcker:

Claes Hederstierna; "I silveröringens dal", och "I storharrens rike".
              Bägge handlar i allt väsentligt om flugfiske. Men de är instruktiva och väl berättande. Alltså två små guldkorn.

Sen ser vi väl fram emot när BeBest kommer ut med sina ideer satta på pränt?!

Snart smälter isarna, då går vi från teori till verklig ACTION!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                Dra igång en tråd.

/D
                Nja, nu blev det ju lite nytt liv i den här, och den är precis vad jag vill ha ändå.

Hans Lidman har jag länge tänkt läsa. Göran Cederberg verkar det vara många som gillar också. Jag ska nog ta en titt på deras böcker. nu i vinter.

Kommentera

Har inte läst någon fakta från Lidman, vet inte om han skrivit någon.
                  Att läsa om när han i sin ungdom gick ner till vattnen med björntråd, knappnål och lövmask, är dock så mysigt.

Lindhé har väldigt intressanta teorier och tankar om fiskar och deras beteenden, honom kan man ta lärdom av.
                  Samtidigt som att det är rätt spännande läsning.

Kommentera

Leif Engströms bok "Gäddfiskarens fiskeknep" finns att läsa på Kungliga biblioteket. Boken går dock inte att låna hem. Det är mitt bästa tips.

Kommentera

EN FLUGFISKARES RESA av Anders Wahlberg, en helt suverän bok. Små berättelser om ett flugfiskrliv varvat med goda fiskrecept.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art