Problem med Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Jerk

Hjälp !
    Vad gör kag för fel, har precis börjat med jerk men jag får inte tilldet,
    jerkar med en Buster, och det går inte så där fint zick-zack som man kan se
    på filmer, min zick-zackar men det ser ut som att den får slagsida, blir nästan som den vänder upp buken som att den skulle vilja snurra runt...
    Är det ngn som begrep vad jag menade.

Vad gör jag för fel...........

Nu är jag definitivt ingen expert. Men för mig låter det som att du inte har linan tillräckligt spänd.

Kommentera

Prova lite olika tekniker. Jerka löst, hårt, långsamt, snabbt, långa spödragnigar, korta spödragningar osv. Se till att du gör korta kast i början så att du ser hur jerken beter sig vid de olika teknikerna. Ha hela tiden koll på linan så du har bra kontakt med betet.

Att jerken får slagsida (sk bellyflash) kan ofta vara bra. Om jerken bellyflashar hela tiden låter det som om du jerkar väldigt hårt och/eller med långa spödragningar. Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av ep
        Prova lite olika tekniker. Jerka löst, hårt, långsamt, snabbt, långa spödragnigar, korta spödragningar osv. Se till att du gör korta kast i början så att du ser hur jerken beter sig vid de olika teknikerna. Ha hela tiden koll på linan så du har bra kontakt med betet.

Att jerken får slagsida (sk bellyflash) kan ofta vara bra. Om jerken bellyflashar hela tiden låter det som om du jerkar väldigt hårt och/eller med långa spödragningar. Lycka till!
        Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl meningen att BJ ska "bellyflasha" (hmm nytt ord för svenska akademin kanske)

Kommentera

Ursprungligen postat av pajkman
          Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl meningen att BJ ska "bellyflasha" (hmm nytt ord för svenska akademin kanske)

Vet inte om det är meningen eller ej, men funkar gör det ju bevisligen.
          personligen så tycker jag att betet ofta gör så om du jerkar det för hårt, vilket okså medför att du tappar kontakten med det för en liten stund.

till trådförfattaren.

jerka mcket lösare än dugör, det behövs inte mycket för att busterna skall gå bra. mjuka lätta jerks gjorde jobbet för mig. I början är det ju också mycket lättare om du fiskar betet snabbt och med korta intervall mellan jerksen så att betet går ytligt och du kan se det. med lite träning så lär du dig snabbt hur betet går beroende på hur du jerkar det. det är ju det som är roligt, att olika beten beter sig annorlunda och fiskas "snyggast" på olika sätt. Sen ärdet ju inte säkert att detsom ser snyggast ut är det som är bäst.

kolla på en Pig tex, när den ser som stördast ut så fiskar den bäst, iaf min erfarenhet.

Kommentera

Zalt67

Kanske du fatt en fel viktad BJ? fan omojligt att misslyckas att fa bra gang pa den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
              Kanske du fatt en fel viktad BJ? fan omojligt att misslyckas att fa bra gang pa den.

Haha, Jenk, du måste ha "jetboard"!! skriver snabbare än sin egen skugga.
              Buster L och jag är polare!

Kommentera

Tackar

För alla svar, det är ett helvet att vara så starks om jag är, är förmodligen att
                jag jerkar för hårt.
                För göra en nytt försök till våren när min båt med motor kommer i vattnet,
                är nog lite som så att jag övad allt för lite med jerk.

Ingen som finns vid Ingarö som till våren skulle kunna ge en lektion i jerk ?
                Fridens

Kommentera

"Bellyflasha" är det att blotta magen på BJ:n?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Zalt67: Det du beskriver är precis vad du vill uppnå när du jerkar. Ju mer oregelbunden gång du lyckas få till detso mer fisk får du i allmänhet. Bustern är ett väldigt versatilt bete, som kan fiskas på många olika sätt och ändå producera. Antagligen därför den tar så mycket fisk oavsett vem som håller i spöt.

Det jag är mest förtjust i med BJ är att det sjunker så föföriskt under nedräkning och spinnstopp. Så, oavsett om du jerkar så snabbt du är kapabel till eller sakta och makligt tycker jag att du ska göra ganska täta spinnstopp av olika längd.
                    Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 304 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art