Behöver lite hjälp: Pelagiskt gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver lite hjälp: Pelagiskt gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver lite hjälp: Pelagiskt gäddfiske

Jag har väl insett att jag måste ta tag i detta nu, jag kan inte gå och fundera och grubbla längre. Jag behöver lite hjälp här. -.-

Då jag fiskat efter gädda större delen av mitt liv runt uddar, vassar och grynnor, men aldrig fått något särskilt upphetsande stort, 6,3kg är toppen, med några monster som följare på vårkanten. Jag har väl vetat om att jag bör prova jaga dom pelagiskt jagande strömmingsätarna en längre tid, men jag vet inte riktigt hur jag ska agera, eller snarare vart?

Jag fiskar uteslutande runt Oxelösund/Nyköping och vet om en hel del givande spots som t.ex. Hamninloppet i Nyköping, men sommartid är det tyvärr ganska öken där.

Ska jag ut med ekolodet utomskärs och söka efter betesfisken, eller är det dom stora öppna ytorna inomskärs man bör söka av? Och när väl stimmen syns i skärmen, är det då bara att banka av ytan och hoppas på att gäddan är i krokarna? Eller ska man rent av söka av efter större ekon finns i närheten av stimmen? Ska jag söka i närheten till djupkanter/hålor eller står fisken helt fritt i det öppna?

Ja frågorna är många, men jag behöver lite kött på benen känner jag.

Hur bär ni er åt? :-)

Tacksam för hjälp

Med vänlig hälsning, Sebastian.

Ingen som kan hjälpa en likasinnad på rätt spår? :-O

Kommentera

Friliggande grynnor bruka ju vara ganska heta o även djupkanter/branter. Fast hur de ska se ut på lodet har jag tyvärr ingen aning om då jag saknar lod. Men hade jag haft lod så hade jag nog letat efter betesfisk där det även finns större ekon. Senska man nog inte nöta för länge på samma platser om de e fruktlöst.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag undrar hur pass långt ut gäddan går, jag menar håller den sig hyfsat nära kusten eller finns det även gäddor som lever ute på riktigt stora djup ute i det öppna?

Kommentera

Lättast om du vill fiska pelagiska gäddor är trolling, Tänk bara på att det inte ingår i fria handelsredskapsfisket utan du måste ha tda kort och fiska på tillåtna platser. Det går även att spinnfiska pelagiskt, men kan vara bra att hitta intressanta områden med hjälp av trolling. Lättast är nog att testa sig fram för att hitta platser. Men fiska där betesfisken uppehåller sig är aldrig fel.

Annars går det att fiska pelagiskt vertikalfiske på gäddorna också på samma sätt som man fiskar gös. Leta efter stora ekon och släppa ner en jigg i huvudet.

Att hitta bra platser för pelagiskt fiske i nyköpings skärgård misstänker jag kan vara ganska svårt då det mesta grunt och du måste ut en bit och då blir det plötsligt väldigt öppet. Kanske lättare att testa i någon större sjö istället om du just vill fiska pelagiskt. Men testa så märker du.

Kommentera

Just runt Oxelösund så är det grunt inomskärs för att sedan bli bra djupt utåt, dock är det inte långt ut, så det underlättar ju. Jag vet att strömmingen går in via hamninloppet i Oxelösund, då borde ju djupkanterna i anslutning till den fåran vara ganska optimal tycker man? Ska sätta mig och reka på sjökortet och planera en rutt med båten för att sedan fiska av dessa platser. Jag ska döda myten att det bara finns snipor i Oxelösund 😊

Just trolling har aldrig tilltalat mig, dock är det säkert väldigt effektivt.

Kommentera

Om jag minns rätt så förekommer gäddan på ner till ca 30 meters djup, men vet väldigt få gäddor som tas under 20 meter. Det händer iofs. Men fiskar du i ytterskärgård och vill leta djup-gäddor har du rejält med vatten att kolla igenom. Tror mer på en hårdsatsning på grynnor och djupkanter som går mot grundare partier.

Kommentera

Ursprungligen postat av mymh Visa inlägg
                Om jag minns rätt så förekommer gäddan på ner till ca 30 meters djup, men vet väldigt få gäddor som tas under 20 meter. Det händer iofs. Men fiskar du i ytterskärgård och vill leta djup-gäddor har du rejält med vatten att kolla igenom. Tror mer på en hårdsatsning på grynnor och djupkanter som går mot grundare partier.
                Skönt att slippa att nöta av dom riktigt djupa delarna då. Sånt tar för mycket tid ;-)

Ibland känns det som det finns lite för många tänkbara spots, blir lite virrig nästan. Men och andra sidan, man har många bra ställen att välja på beroende på hur vinden legat på. Nästa pass ska jag ge mig på att fiska av lite grynnor i strömmingsstråken, det har jag aldrig tidigare gjort, har mer kört inomskärs i närheten till båtplatsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 384 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art