En fråga om gösen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om gösen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga om gösen

Hejsan! Har en konstig lite fundering som jag bara inte kan släppa. Gösen är ju en varmvattenfisk, den trivs i varmt vatten. Ju varmare desto bättre därav anledningen till att gösfisket här uppe (Skellefteå) är väldigt dåligt. Den finns bara i något enstaka vattensystem och någon sjö där den är inplanterad, det man får är dessutom väldigt smått. Av kanske 50 gösar har en vägt över 2 kg. Och då har jag testat alla djup, många sjöar, olika beten som oftast varit stora osvosv. Det finns 5 + men tas bara någon per år i hela skellefteå. Till min fundering - Något jag har märkt är att det står väldigt mycket gös på 5-8 meter, är inte det lite konstigt att dom står så djupt när dom vill ha varmt vatten?
    Då pratar jag om halvstora insjöar med väldigt grumligt vatten.
    Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@)
    -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

17-19 grader......vill jag minnas är gösens optimala trivseltemp....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har gjort samma iaktagelser som dig när det gäller gösen runt Skellefteå. Jag var och fiskade igår och då var yttempen 17 grader, så då borde det väl vara kallare där dom står och trycker på botten på 5-8m?

Kommentera

Varmare är inte bättre för gösen, tror 17-19 grader är optimalt för matsmältningen.
        Mao. hugger gösen oftare i dom gradantalen.

Står dom på 5-8 meter så beror det nog på språngskikt eller mer syrerikt vatten.
        Vet personligen att gösen hugger bra även i kallare vatten , ca, 1-2 grader, åtminstone om det är lite mer strömt .

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikey88 Visa inlägg
          Till min fundering - Något jag har märkt är att det står väldigt mycket gös på 5-8 meter, är inte det lite konstigt att dom står så djupt när dom vill ha varmt vatten?
          Då pratar jag om halvstora insjöar med väldigt grumligt vatten.
          En fullständigt normal iakttagelse som vi andra gösfiskare också gjort.

ENL teorierna smälter gösen maten djupt i kallare vatten men jagar oftast grundare.
          "HalvDan var här"

Kommentera

JAWest - Jag håller med dig. Är det 17 grader i ytan så är det ju kallare på 5-8 m, inget snack om saken.
            RK99. Teorin om att dom smälter maten i kallare vatten stämmer inte heller för jag sparar en del gös (alltid mindre gösar 3-7 hekto) för att äta och jag har typ aldrig fått någon gös som har haft något i magen och rent allmänt aldrig fått någon som har varit särskilt fet på något sätt. Sen förstår jag inte om det nu är så att den optimala matsmältningstempen är på 17-19 grader, varför står dom då djupare där det är kanske 13-15 grader? Näee jag förstår inte detta alltså .. På hösten hade man ju förstått att dom gick djupt just för att då samlas ju betesfisken i större stim på djupet men nu på sommarn går ju mestadels av stimmen betydligt grundare. Men kan det inte ha å göra med att dom typ känner sig tryggare på djupt vatten? Eller att det kanske är lättare att jaga på djupare vatten då dom kan "jaga underifrån" så att säga..
            Det där med att syret är ju iofs ganska intressant men är det inte mer syre närmare ytan? Vågor och vinden skapar ju syre osv.. Aja önskar att något riktigt proffs kunde komma in och göra utropstecken av alla frågetecken
            Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
            ......_____//____?____\______
            ----o------C & R-POLICE----@)
            -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Det finns väl teorier om att det kan bero på samexistens med andra predatorer? Gösen jagar man ju med fördel under natten på "gädd-djup" t ex, medan gösen verkar stå djupare än gäddan under större delen av dagen? Givetvis äter de varandra om förhållandena är de rätta.. men jag har hört den här teorin presenterad mer än ett par gånger, kan ju finnas substans.

Kommentera

Om jag inte minns fel så saknar gösen tappar i ögat. Med enbart stavar så har de grym syn i dåligt ljus. På flertalet däggdjur inkl människan som har både och är det ju en omställningsfas för att anpassa oss till mörkerseendet. Men då typ hälften av cellerna är tappar så kan mörkerseende aldrig bli lika bra som hos hos djur som enbart har stavar. Detta innebär ju även att gösen intehar nån omställningstid för att se i mörker men har i gengäld lite sämre synskärpa i dagsljus och inte serfärger och detaljer så tydligt. Tror att detta gör att de hellre stannar djupare där de inte är lika utsatta då ljuset där nere passar dem bättre. När de sen stigt för att jaga i skymningen har de ju redan perfekt mörkerseende medans betesfisk mm precis som vi behöver ställa om. Mao är de överlägsna sina byten hela natten men särskillt tydligt kanske i början av den mörka tiden. Detta tror jag spelar stor roll.

Kommentera

JAWest -
                  RK99. Teorin om att dom smälter maten i kallare vatten stämmer inte heller för jag sparar en del gös (alltid mindre gösar 3-7 hekto) för att äta och jag har typ aldrig fått någon gös som har haft något i magen och rent allmänt aldrig fått någon som har varit särskilt fet på något sätt. D
                  De som smälter maten är inte i hugget.
                  "HalvDan var här"

Kommentera

jag sparar en del gös (alltid mindre gösar 3-7 hekto) för att äta
                    tar du reda på såna små?? har ni inga min.mått däruppe?
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 371 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art