Erfarenhet av travelspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av travelspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenhet av travelspö?

Jag sitter och funderar på att införskaffa mig ett nytt spö och fastnade för så kallade travelspön (ett haspelspö i fyra delar istället för det traditionella tvådelade). Jag bor centralt i Göteborg och har inte bil vilket gör att denna typ av spö känns intressant och smidigt att resa med. Någon som har erfarenhet av dessa spön? Vad tycks om dem?

Jag har tänkt att använda det till fiske vid kusten (främst efter havsöring), insjö och å. Jag vill helt enkelt ha ett spö som funkar bra för det mesta fisket. Tacksam för synpunkter.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Jag har tänkt att använda det till fiske vid kusten (främst efter havsöring),
    Jag har en hel del 3-6 delade spö och kan inte se någon nackdel med dom snarare tvärt om.

Om du letar Hö spö så kolla på Fenwick, även Shimano och Berkley har en del bra flerdelade spö.

Nackdelen är väl bara att travel-spö brukar va några 100 lappar dyrare en spö med färre delningar.

Kommentera

Skulle man jämföra ett odelat spö med ett likadant fyrdelat så skulle man nog märka skillnad. En holk påverkar ju aktionen i spöt eftersom det blir mycket styvare just där. Men det finns ju fina resespön som säkert är jättebra. Och ibland överväger ju fördelen med att kunna slänga ner det i ryggsäcken och hoppa på spårvagnen utan att peta ut ögonen på folk.

Så jag skulle säga go for it, iaf som ett komplement till ett traditionellt spö.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Skulle man jämföra ett odelat spö med ett likadant fyrdelat så skulle man nog märka skillnad.
        Ett 4 delat på 6-7 fot skulle nog inte bli så bra det håller jag med om och inte ett odelat 11 fots heller så visst har du en poäng

Kommentera

Fenwick

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag har en hel del 3-6 delade spö och kan inte se någon nackdel med dom snarare tvärt om.

Om du letar Hö spö så kolla på Fenwick, även Shimano och Berkley har en del bra flerdelade spö.

Nackdelen är väl bara att travel-spö brukar va några 100 lappar dyrare en spö med färre delningar.
          Tjena Jörgen!
          Är det någon speciell serie ur märket fenwick du tänker på?

Mitt teleskopspö gick toppen av på, så denna gång är jag inte lika lättflörtad... Vill aldrig ha sådan skit igen Spöt gick sönder på premiären, då var jag inte glad... Samma mitt riktiga spö som egentligen är bra men det är för mjuka spöringar :-(

Tack på förhand.

//Christian.
          Senast ändrad av Bergarn; 2014-04-06, 09:54.

Kommentera

Tänkte återkoppla lite vilket kanske kan vara till glädje för någon annan framöver. Jag köpte ett Shakespeare Agility 8" som är ett fyrdelat spö där det ingick en corduratub. Väldigt smidigt att ha med sig om man reser kollektivt. 7 cm av spötoppen gick av vid ett bottennapp för ett tag sedan. Jag vet inte huruvida det kan förväntas eller ej då det aldrig har hänt mig tidigare men jag hanterade bottennappet något osmidigt ska sägas. Jag är hyfsat nöjd med spöt men funderar på ett 10" tvådelat framöver till kustfisket.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Savage gears road runner är annars trevliga spön. Haft både spinna o haspel.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har själv ett Savage Gear Road Runner 7fot, 2-15g, 4-delat. Mycket trevligt spö för det lätta till mediumlätta fisket. Tycker inte aktionen är sämre än motsvarande 2-delat som jag testat vid andra tillfällen.

Nämnas kan ju också att med Road Runner så medföljer fodral/väska.

Kommentera

Köpte för ett gäng år sedan en Fladen maxxiumus 9" 10-30gr traveler eller va det hette iallafall var det fyrdelat och en hård tub med dragkedja följde med och en maxximus rulle i 2500 storlek. hade spöt fastsatt med små spännremmar i bagaget, rullen i en påse under sätet en låda med "allround" beten i handskfacket.. Man vet aldrig då man hamnar vid ett spännande vatten.. Det var faktiskt ett grymt kitt med hyfsad kvalitetskänsla som jag bände upp allt från sandskädda öring gädda mm,mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 319 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art