häftigt hugg. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

häftigt hugg.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• häftigt hugg.

hehe ville bara berätta om ett lite småhäftigt hugg.
    jag och en kompis var ute tidigt en morgon och skulle meta betesfisk. använde bara mitt lilla ul-spö till metet då. lagom trött ca kl 05.30 vevade jag in den första mörten ( detta va inne vid en å-kant där marken är ca metern över vattnet) när mörten kommer in till kanten börjar det plaska som satan jahopp mörten fick väl ett frispel tänkte jag så jag skulle lyfta upp den ur vattnet. då börjar det plaska igen och precis när jag lyfter tar det stopp och blir en liten rusning. efter jag vevat in igen sitter det en liten gädda på ca kilot på. och den hade svalt mörten hel!!.

lite tufft att börja morgonen tycker jag

har varit med om liknande vid flugfiske. anade oro när min fisk bara följde med, tyckte det var en ovanligt slö regnbåge.. helt plötsligt ser jag att mitt spö får en betydligt trevligare böj samtidigt som linan drar i sidled och det yr lite fjäll i vattnet. först då inser jag att jag först dragit en mört, som i sin tur blev betesfisk till en gädda. gäddan släppte tyvärr innan håvning (ca. 1,5kg, perfekt matfisk). gäddan hade däremot inte gett upp hoppet om den fete mörten. jag doppade den haldöda mörten i vattnet och gäddan fortsatte att attackera minst 5-6gr innan den gav upp. blev lika skraj varje gång gäddan kom som en raket genom naten, fast skoj var det.

ja, jag avlivade mörten när jag hade lekt färdigt.
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 209 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art