Flyttar snart till min nya bostad. Självklart (?) kommer en damm att upprättas. Funderar nu på vad karpar ställer för krav både för överlevnad men kanse framförallt för att kunna lyckas med lek. Hur stor/liten, djup, näringsrik behöver dammen vara. Siktdjup, växtlighet....?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karplek
Collapse
X
-
Linålen
Ursprungligen postat av DanneFlyttar snart till min nya bostad. Självklart (?) kommer en damm att upprättas. Funderar nu på vad karpar ställer för krav både för överlevnad men kanse framförallt för att kunna lyckas med lek. Hur stor/liten, djup, näringsrik behöver dammen vara. Siktdjup, växtlighet....?
-
Ursprungligen postat av DanneFlyttar snart till min nya bostad. Självklart (?) kommer en damm att upprättas. Funderar nu på vad karpar ställer för krav både för överlevnad men kanse framförallt för att kunna lyckas med lek. Hur stor/liten, djup, näringsrik behöver dammen vara. Siktdjup, växtlighet....?Hur fint som helst, iaf så är hans damm inte speciellt stor ca. 6x10m och inte så många centimeter djupare än 1.50 på det djupaste stället, finns några näckrosor, lite vass och rinnande vatten. Där får han sina koikarpar att leka. Sedan om det skiljer ngt till speglar och fjällisar vet jag dock.
Dom ser ut som färnor i strömmen när dom står där och plockar maten
Liten skojig parantes; Han har även en sköldpadda i dammen, som till en början käkade fenorna på fiskarna och kapade alla växter, men då borrade "gubben" en hål i skalet och satte fast sköldisen likt en hund
EDIT; Dom leker oftaste i minivassen...sigpic
Kommentera
-
Mangotsson
Karpen kräver inte mycket. Syre och värme. Sen växer dom efter tillgången på föda. Ang karpodlaren i sunne. Han är inte godkänd att odla karp och vad det är för gener i fiskarna vet ingen så där direkt. Gå in på www.svenskakarpklubben.com och ta kontakt med Ronnie Johansson, han är karpsamordnare där. Sköter alltså utplanteringarna. Han kan ge dig dom tips och råd du behöver! Hans mail är: ronnie@svenskakarpklubben.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 304 visningar
1 gilla