Tänker prova något nytt.Tips och ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänker prova något nytt.Tips och ideer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tänker prova något nytt.Tips och ideer?

Hej!
    Sitter och planerar en massiv fiskehelg.
    Då trolling gett väldigt lite sista tiden så ska vi satsa stenhårt på mete efter gädda och gös.
    Lite frågor:

1. Hur länge klarar sig betesfisk om man har syrepump och byter vatten till och från? Vi kommer att köra med mört och sarv.

2. Bästa tacklet vid mete på djup mellan 8-20 m. Är det överhuvudtaget praktiskt möjligt att meta så djupt?

3. Hur många spön kan man praktiskt fiska med utan att det blir helt bananas?
    Vi är två pers och har all utrustning beträffande spöhållare osv.

4. Ska vi lägga ner fisket då det blivit svart eller har vi någon rimlig chans att få något?

5. Andra tips och ideer?

Tack på förhand.
    //Cole
    Senast ändrad av Cole; 2005-08-23, 07:17.
    http://sportfisher.se

1. Mycket längre än utan pump. Men byt vatten lite då och då om det är sommarvarmt. Ett tips jag hört, men inte provat, är att hälla ner någon tesked salt (utan jod). Det gör man ju med akvariefiskar i sötvatten också.

2. Fiskar du från båt är det helt klart möjligt. Bästa tacklet? Fiskar du stilla - fäst i ryggen. Fiskar du slow trolling eller i strömmande - fäst i munnen.

3. Fyra borde vara lagom, täcker nog de flesta djup. Tänk på att polarn måste hinna veva in de andra om jätten hugger.

4. Ingen aning. Jag har alltid upplevt att det hugger betydligt sämre när det blivit kolsvart. Men någon enstaka har jag lyckats dragit på. Det skiljer sig säkert från vatten till vatten, väderomständigheter och allt möjligt som inte går att räkna upp här...

5. Har inte metat så mycket gädda. Trollar mest. Har du ekolod? Kolla efter platser med stim av småfisk och placera betena på spridda djup - något vid botten såklart. En annan tumregel jag funnit värdefull är om det blåst mycket åt ett väderstreck - leta fisken där! Det behöver inte vara ju pålandsvind som man så ofta hör, utan kan lika gärna vara ett grund, en kant (typ undervattensås). Småfisk har nämligen en tendens att samlas på såna platser i blåsväder. Det behöver inte vara just den sidan av en ås som det blåser mot (småfisken kan tryckas mot den) utan kan lika gärna vara på baksidan där dom söker lä. Så prova både och. Utan ekolod är det nog säkrast att enbart köra där det blåst mot land. Har det blåst riktigt ordentligt kan du hitta gäddan väldigt grunt. Samma gäller i gryning och skymning.

Kommentera

Tack för dina svar.
      Jag har en fundering till. Hur tacklar man för att få ner mellan 10-20 meter?
      Jag har sett massor av stor fisk nära botten på ekolodet.
      Är inne på glidflöte men rent praktiskt vet jag inte hur jag ska göra. Funderar på att märka ut linorna med fem meters mellanrum så jag vet när jag har ex 15 m lina ute och fäster knuten där.
      //Cole

Kommentera

Bra svar.

Det enda jag skulle vilja tillägga är att om ni vill köra i mörker (kan ge bra med utdelning), så köp flöten som ni kan sätta ljusstavar i.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
          Bra svar.

Det enda jag skulle vilja tillägga är att om ni vill köra i mörker (kan ge bra med utdelning), så köp flöten som ni kan sätta ljusstavar i.

/D
          Det är fixat, det första jag tänkte på.
          //Cole

Kommentera

Var ska du fiska? Nattfiske kan vara grymt bra i många vatten..

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole
              Tack för dina svar.
              Jag har en fundering till. Hur tacklar man för att få ner mellan 10-20 meter?
              Jag har sett massor av stor fisk nära botten på ekolodet.
              Är inne på glidflöte men rent praktiskt vet jag inte hur jag ska göra. Funderar på att märka ut linorna med fem meters mellanrum så jag vet när jag har ex 15 m lina ute och fäster knuten där.
              //Cole
              använd en linräknare när du fäster flötesstoppern, då vet du exakt vilket djup den hamnar på.

Kommentera

Nu vet jag inte hur du tänker gå tillväga med infångandet av betesfisk, men kallare (kylskåp) vatten gör att betesfisken använder mindre syre.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Japp! Alla borde ha kylskåp i båten!

Kommentera

Linräknare införskaffad!
                    Angående kylan så lurar jag på om man kan stoppa i en kylklamp i sumpen eller om det blir för kallt.
                    Tack för era svar!
                    //Cole

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 333 visningar