För sent för gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För sent för gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För sent för gös?

Det ryktas om att det skulle va för sent att fiska gös i vänern redan, skulle det kunna va sant? Personligen så tycker jag att det verkar tidigt men så vet jag inget om gösfiske heller.
    Så jag undrar om det kan va så att det är för sent för gös. Det är 18-19 C i vattnet. Om det inte är för sent så uppskattas även tips!

Det stora knepet att fiska gös är att lära sig gösens beteende i vattnet du fiskar.
    Om du vet när-var-hur i ditt vatten så kan du fiska gös året runt.
    De som säger "för sent" är de som bara fiskar på ett enda sätt och därför inte får något under annat en under den period just deras metod funkar.

Kommentera

I mälaren går gösfisket bra , fick iof bara en gös men hörde från många att det fått många gösar allt från 7 - 60 st under sommaren (vet inte om jag ska tro på 60 men ialla fall ) , så det kan väl inte vara för sent .
      Mälaren ligger också på ca 18 C
      jag har fått reda på att man ska söka på minst 5 meters djup . Det sägs att man ska sattsa på kväll och natt fiske men jag fick min under en tidig morgon ca 9 meters djup. Gösen använder sin hörsen eftersom de har ganska dålig syn (sas det ) . Jag fiskade långsamt . Djupgående wobbler.

lycka till .
      Senast ändrad av Guest; 2005-08-11, 22:20.

Kommentera

P A har givetvis helt rätt. Utan att vara någon gösexpert så är det givetvis så att gösen äter året runt. Därmed går det också att fånga den året runt, det gäller bara att hitta rätt metod, vilken det nu är.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Cath, mängdfiske efter små-gös är vanligt, grattis till din. Hoppas nästa är större...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är inte för sent för gös. Inte ens för svenssonsättet att ta dem.

Kommentera

Cath, då har du gått på en "blåsning". Det är nämligen så att gösen har bra syn..

Kommentera

Vilken tur ! då slipper jag få dåligt samvete över att jag lurat någon stackars halvblind gös, det stärker definitivt min fiske självkänsla om gösen har bra syn .

Kommentera

Cath: Gösen har mycket bra syn och är inte beroende av något jaktljus till skillnad från gäddan. Därför ligger den hellre och trycker tills det blir mörkt, då den kan smyga sig på sina byten utan att bli upptäckt. Detta gäller i klarvattensjöar, förhållandet kan vara motsatt i grumliga sjöar. Dvs. gösen skaffar jaktrutiner under olika tidpunkter. Ett annat tips är att på dagtid söka efter gösen där det är djupt, för där är ljusgenomsläppet litet och gösen ostörd i sitt ätande. Sjökort, båt och ekolod är bra hjälpmedel.
                  Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                    Cath, mängdfiske efter små-gös är vanligt, grattis till din. Hoppas nästa är större...
                    Samtidigt brukar storfiskare säga att "det går 1000 små på en stor". Och precis så upplever jag det mesta fisket,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art