Jag och polarna ska ut och fiska regnbåge om ett par dagr, och eftersom vi är nybörjare på flugfiske samt någon som är "noob" på spinn, skulle vi gärna motta lite tips på bra flugor resp. drag så här års. tacksam för relativt snabba svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugor och drat rill regnbåge
Collapse
X
-
regnbågsfiske
Till spinn skulle jag välja några ettriga rapala runt 5 - 7 cm långa. Prova lite olika färger.
Vid stillastående fiske för att öka kastlängden på med någon mindre spinnare / skeddrag.
Ni kan ju också prova slänga på ett långedrag med mask eller något annat smarrigt ifall ni har tillgång till det.
Flugmässigt : vid flugrodd prova wollybugger eller någon annan mellanstor fluga ni själva tror på. Mina favorit färger är Svart & Orange.
Om ni ska fiska stillastående med fluga testa någon nymph eller Streaking caddy.
;D
-
Okej, tack! Iofs. syftade jag med på P&T-vatten eftersom det är till ett sånt vi ska. Ingen med betestips specifikt till P&T? Och även flugvalen, hur är det generellt så här års, i värmen? torrflugor elller våtflugor/nymfer? Skikiga färger eller mer diskreta, naturliga flugor?Skitfiske på er/ Perchman
Kommentera
-
Enligt min uppfattning nappar regnbågar i de flesta p&t vatten på allt som rör sig eller ser ut att vara en pellet, dvs nästan allt som dimper ner i vattnet. Löv, sten, grus borde vara superbeten.
Små spinnare, ettriga skeddrag, wobblers i rätt storlek borde alltså alla gå ner. Antar att det inte är någon större bedrift att ta en regnbåge i p&t vatten.
Testa även bottenmete med powerbait/mask.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BorrulEnligt min uppfattning nappar regnbågar i de flesta p&t vatten på allt som rör sig eller ser ut att vara en pellet, dvs nästan allt som dimper ner i vattnet. Löv, sten, grus borde vara superbeten.
Små spinnare, ettriga skeddrag, wobblers i rätt storlek borde alltså alla gå ner. Antar att det inte är någon större bedrift att ta en regnbåge i p&t vatten.
Testa även bottenmete med powerbait/mask.
Stämmer helt det där, de är inte kräsna, vakar dem så fungerar en nattslända av något slag. Oftast brukar man bara kunna lägga flugan på ytan och vänta tills nått hugger. De är så lite insekter i luften runt P&T vatten så de tar oftast det som landar på ytan. Ska du köra fluga mitt på dagen så måste man ner djupt. Sjuklina är bäst och sjunktafs fungerar. Jag har upplevt att de tar bäst på vita streamers vid detta fiske, gärna med något glitter i.
//Mvh Johannes R
Kommentera
-
Dog nobbler-liknande flugor i starka färger är mitt tips. Minns när jag upptäckte flugan första gången, i Säfsen för många år sedan. Ingen som stod och trängdes vid pölen vi fiskade i hade fått något då jag testade en starkt magentafärgad sådan fluga med ett huvud av blyhagel. Full pott inom 15 min! Det var inte sista gången den sopade mattan... Det enda du behöver är streamerkrok, påskfjäder (marabou), bindtråd, blyhagel och gärna lite extra koppartråd på kroppen. Bind en rejäl svans vid krokböjjen och tvinna fast sönderklippt ludd från fjädrarna på bindtråden och linda en kropp - kläm fast blyhagel längst fram och limma. Låt flugan sjunka ordentligt och ta hem med korta knyck.Senast ändrad av timo; 2005-11-11, 21:03.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 992 visningar
1 gilla
|