Använda gamla nostalgibeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda gamla nostalgibeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Använda gamla nostalgibeten

Ibland när jag är ute och fiskar brukar jag göra några "nostalgikast" med gamla klassiska drag som väl förmodligen är mer samlarobjekt än effektiva drag, men det är svårt att låta bli. Gamla drag man fått av morfar och så, kanske 50 år gamla i en del fall, bland annat ett gammalt skeddrag vid namn "Gradin & Lodin" som inte är helt olikt ett Utö-drag i formen fast med hamrad sked. Har även funderat på att testa någon gammal Devonspinnare någon gång, bara för skojs skull.

Någon fler som har gjort eller gör detta? Kan det vara värt risken (att tappa dragen)? Kanske vissa av dessa gamla reliker fortfarande är fångstgivande? Funkar inte Zalt eller andra moderna beten så kanske man kan bjuda fisken på en gammal nostalgisk godbit för att få fart på fisken.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Glöm inte använda ett gammalt stålspö och en Record 1600 samt dacronlina samtidigt..Seriöst..Det är skitkul att drilla en feting på sådana grejjor.. :o)

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
      Glöm inte använda ett gammalt stålspö och en Record 1600 samt dacronlina samtidigt..Seriöst..Det är skitkul att drilla en feting på sådana grejjor.. :o)
      Faktum är att jag har ett sådant stålspö (med trähandtag!) men dock ingen Record 1600 utan en 1550 Modell C liggande, har aldrig använt dessa grejer mer än att jag provkastade dem en gång när jag var liten, vill minnas att det var rätt svårt att kasta med den rullen jämfört med en modern Ambassadeur...

Sist jag var ute gjorde jag några kast med ett mysko (franskt?) drag vid namn Arjon Bassy, ett drag som liknar en slags kombination av wobbler och skeddrag (svårt att förklara), men gick mest som en pinne i vattnet. Trots detta verkar folk betala en hel del för dem på Tradera.
      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
        Sist jag var ute gjorde jag några kast med ett mysko (franskt?) drag vid namn Arjon Bassy, ett drag som liknar en slags kombination av wobbler och skeddrag (svårt att förklara), men gick mest som en pinne i vattnet. Trots detta verkar folk betala en hel del för dem på Tradera.
        Arjon Bassy tror jag BeBestBetefixerad har en drös av.

Har själv endel gamla ruttna drag med konstiga namn som ser ut att vara byggda av neandertalare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
          Faktum är att jag har ett sådant stålspö (med trähandtag!) men dock ingen Record 1600 utan en 1550 Modell C liggande, har aldrig använt dessa grejer mer än att jag provkastade dem en gång när jag var liten, vill minnas att det var rätt svårt att kasta med den rullen jämfört med en modern Ambassadeur...

Bassy var svenskt. Inte speciellt populärt. Misstänker att många inte förstod hur den skulle fiskas. Har aldrig haft någon själv, men tittar man så ser man att det är en tidig variant av kustwobbler. Och öglornas placering indikerar att chans till en aning side-to-side rörelse borde gå att få fram..

Arjona var förutom Sveriges främsta spöbyggare på den tiden, även väldigt innovativa med bl.a beten.
          Antagligen i många fall alldeles för långt före sin tid. Därav deras många floppar på betessidan.
          Om någon fiskat med Bassy och vet hur den funkar, så berätta gärna.
          Själv hade jag som knattefiskare en stor favve i en liten wobbler som hette "Kiddy" både på Abborre, smågädda..Och Id..

Kommentera

"Arjon"..ursäkta a:t.. :o)

Kommentera

Tror som sagt att BeBest har några och fiskat lite med dem.

Kommentera

Arjon Bassy har jag nyligen fiskat med. Det vickar lite slött som en Zalt ungefär. Vidare har det en otrevlig tendens att hänga upp sig under utkastet. Ska ge det en ny chans senare i höst när det är dags att reta upp nattmatssökande grundgående havsöringar.

Beträffande oldtimers så håller jag hårt på Skeddraget och Siljansdraget. Jag äger några original och några modernare kopior.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Det vickar lite slött som en Zalt ungefär.
                  Wobblerhataren

Kommentera

Trodde du menade vibrotail, hursomhelst Lucky Heddon #13 borde funka bra annars så är jag nog inte så förtjust i drag från 1950-talet.
                    Själv misshandlar jag en Recordrullen med powerpro och tunga jerks, får se hur länge den håller...
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art