Hetaste Buster färgerna sett till årstid. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hetaste Buster färgerna sett till årstid.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hetaste Buster färgerna sett till årstid.

Buster finns ju i otaliga mängder färger och utföranden, men några få har ju fått högre status genom åren och en ledande färg som uppkommer mycket är ju givetvis Skitmörten. Tänkte det kunde vara kul att kolla vad folk haft bäst fiske på sett till färg och årstid, då alla jerkfiskare (iallafall jag) gillar buster och har haft det som instegsbete samt fiskar det med jämna mellanrum nu med. Känns som buster alltid är ett alternativ när inte alla populära beten som SZ osv inte levererar

Här är mina favoriter sett till årstid:

Vår- Gray Shadow
    Sommar - Skitmörten
    Höst - Tånglaken

Däremot en som frenetiskt blir tuggad över alla årstider är färgerna Drutten och Blue Chrome.

Skitmört och hotpike är dom två jag gillar mest. Dock mycket sällan jag kör buster nu för tiden.
    Blir bara om det är trögt fiske eller riktigt grumligt då buster väsnas mycket.

Kommentera

Ärligt talat har jag aldrig märkt att färgerna har någon större betydelse. Det viktigaste är att man själv "tror" på färgen man fiskar med. Oftast så byter man färg så länge som man inte hittar fisk och sedan när man väl hittar fisk tror man att det har med färgen att göra att man helt plötsligt får napp fast det kanske snarare har att göra med platsen. Jag har själv varit med och provat att alla kör helt olika färger en hel dag och alla får lika mycket gädda oavsett vad de använder. Och detta är på rätt stora mängder fångade gäddor så statistiska variationen bör inte vara så stor. För att svara på frågan så gillar jag starka färger, mest för att jag lättare ska kunna se mitt bete och jobba det därefter. Speciellt ryggen får gärna vara nyongrön eller reflexaktig då det man oftast ser ryggen som fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
        Ärligt talat har jag aldrig märkt att färgerna har någon större betydelse. Det viktigaste är att man själv "tror" på färgen man fiskar med. Oftast så byter man färg så länge som man inte hittar fisk och sedan när man väl hittar fisk tror man att det har med färgen att göra att man helt plötsligt får napp fast det kanske snarare har att göra med platsen. Jag har själv varit med och provat att alla kör helt olika färger en hel dag och alla får lika mycket gädda oavsett vad de använder. Och detta är på rätt stora mängder fångade gäddor så statistiska variationen bör inte vara så stor. För att svara på frågan så gillar jag starka färger, mest för att jag lättare ska kunna se mitt bete och jobba det därefter. Speciellt ryggen får gärna vara nyongrön eller reflexaktig då det man oftast ser ryggen som fiskar.
        Interessant att du säger att färgen inte har så stor betydelse... I mina erfarenheter har färgen stor betydelse, i de klara skärdgårdsvatten jag fiskar i har skitmörten, drutten, blåkrom, strömming levererat suveränt bra men alla skrikiga färger som jag har hängt på såsom papegoja eller fire tiger gav betydligt färre fisk

Kommentera

Sen är det olika vatten omöjligt att säga att en färg är bättre än en annan, kör med det som du tror på och som funkar i vattnet där du fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av mrkringlan Visa inlägg
            Interessant att du säger att färgen inte har så stor betydelse... I mina erfarenheter har färgen stor betydelse, i de klara skärdgårdsvatten jag fiskar i har skitmörten, drutten, blåkrom, strömming levererat suveränt bra men alla skrikiga färger som jag har hängt på såsom papegoja eller fire tiger gav betydligt färre fisk
            Jag säger precis som du, tidiga vårar när det är riktigt klart i vattnet utan växtlighet så fungerar gray shadow och drutten optimalt, men fram mot sommaren när det byggs på mycket skräp i vattnet är skitmörten kanon, sen fram mot dom dova sega höstarna fungerar tånglaken och drutten kanon. Vi har mycket strömming vid mig så blue chrome är alltid ett säkert kort

Förövrigt har jag samma signum, papegojan är det dött runt, oavsett fisketimmar...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
              Sen är det olika vatten omöjligt att säga att en färg är bättre än en annan, kör med det som du tror på och som funkar i vattnet där du fiskar.
              Absolut, och jag söker inte tips, jag vet vad som fungerar i mina fiskevatten, var mest bara nyfiken på vad andra tycker fungerar i deras hemmavatten

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                Skitmört och hotpike är dom två jag gillar mest. Dock mycket sällan jag kör buster nu för tiden.
                Blir bara om det är trögt fiske eller riktigt grumligt då buster väsnas mycket.
                Samma här, bustern är min dragare när inget annat levererar, men den finns alltid där som ett ess i rockärmen

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                  Ja visst sitter mycket i huvudet, intressant att du gillar neonfärgade ryggar, jag är istället svag för vad fisken ser och föredrar neon orange mage som återfinns både på skitmörten och gray shadow..

Mycket handlar om rätt plats vid rätt tid, men ja vill inte att det ska vara så, för då skulle ju frugan nöja sig med att jag bara en färg av varje drag

Kommentera

Mälaren på sommaren och Dräparn på hösten har fungerat bäst för mig på Åland

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 384 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art