Gäddans vandring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans vandring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
    Tack för infon!

Ska grotta ner mig i Anadromous Pike in the Baltic Sea och Pike - biology and exploitation när jag finner tid till det. Och kul att du har så bra koll på gäddan Tobias!

stefan1: Det var inte tänkt att den här tråden skulle handla om just den fångsten, utan om gäddors vandringsbeteende över huvud taget.

Tja.
    Här är några med bl.a. vandring. Läs Craigs "a short review of pike ecology" om du vill lära dig arten. Övriga artiklar kommer visa hur gäddan skiljer sig mellan olika system och experimentupplägg.

Ps. Biology and exploitation är extremt svår att få tag i så du måste förmodligen låna den om du ska läsa den.

/T
    Bifogade filer

Kommentera

Om man jämför hur långt ut i skärgården man får gädda med var närmsta vassvik finns så verkar de vara benägna att vandra minst någon mil. Om de inte leker i blåstången. Kan de göra det?

Kommentera

I mitt lokala vatten är det gäddlek varje år. Det är i en handgrävd kanal. gäddorna stiger alltså 1,6 mil från sjön . Förr så näta dom om flera 10kilos varje vår för de åt upp öringen.... men nu har bonden som äger marken inte nätat på säkert 15-20 år. Jag har även sett lek med mina egna ögon. det va jädrigt coolt faktiskt. fisket är galet på våren efter och före lek i kanalen.

Kommentera

Tack Tobias för det du bifogade! Börjar med detta och sådant jag kan få tag i via google.

Det var intressant att höra Helsing91. Är du säker på att gäddorna som leker där inte tillbringar resten av året i själva kanalen då?
          Min hemsida för Nettel-Laken!
          http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
          http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
            Om man jämför hur långt ut i skärgården man får gädda med var närmsta vassvik finns så verkar de vara benägna att vandra minst någon mil. Om de inte leker i blåstången. Kan de göra det?
            Vi såg lekande gäddor i blåstången på vår fiskeresa till Åbo södra skärgård, men det var förvisso inte i ytterskärgården.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
              Tack Tobias för det du bifogade! Börjar med detta och sådant jag kan få tag i via google.

Det var intressant att höra Helsing91. Är du säker på att gäddorna som leker där inte tillbringar resten av året i själva kanalen då?

jag är 95% säker. det är betydligt mycket mer fisk under våren. Jag har fiskat där en del i höst. inte en fisk över 1,5 kg. men på våren är det mycket fisk över 3. vi har fått flera över 5 då. kanalen är max 1 meter djup så man kan fiska av det väldigt fort Jag såg när 2 små hanar simmade som klistrat på en hona på kanske 5-6 kg. det va tidigt på våren det finns film på min gamla iphone!. kanske lägger upp den om jag hinner

Kommentera

Skriver ett inlägg då jag mer än gärna läser mer om det här!
                Försöker komma på något vettigt att bidra med men speciellt om höstarna känner jag mig extra förvirrad.

Att gäddan återvänder till samma lekvik läser man ju en del om, men hur är det med jaktplatser? Är det möjligt att samma gädda år efter år återvänder till samma brant/grynna eller är det mer pelagiskt levande fisk som bara "råkar" hamna på en gynnsam plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av Helsing91 Visa inlägg
                  jag är 95% säker. det är betydligt mycket mer fisk under våren. Jag har fiskat där en del i höst. inte en fisk över 1,5 kg. men på våren är det mycket fisk över 3. vi har fått flera över 5 då. kanalen är max 1 meter djup så man kan fiska av det väldigt fort Jag såg när 2 små hanar simmade som klistrat på en hona på kanske 5-6 kg. det va tidigt på våren det finns film på min gamla iphone!. kanske lägger upp den om jag hinner
                  Ja då får man väl anta att fiskarna simmar in och ut ur kanalen då Lekperioden är faschinerande! Jag såg också något liknande förra våren i en grund vik i blekinges skärgård. Blev alldeles paff när jag såg en större gäddhona som var helt omgiven av ett flertal mindre hanar. Tyckte först att allihopa var EN STOR gädda och jag höll på att trilla i vattnet haha.

Min fiskeblogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                    Skriver ett inlägg då jag mer än gärna läser mer om det här!
                    Försöker komma på något vettigt att bidra med men speciellt om höstarna känner jag mig extra förvirrad.

Att gäddan återvänder till samma lekvik läser man ju en del om, men hur är det med jaktplatser? Är det möjligt att samma gädda år efter år återvänder till samma brant/grynna eller är det mer pelagiskt levande fisk som bara "råkar" hamna på en gynnsam plats.
                    Det är ju också en bra fråga. Personligen tror jag att gäddor kan upprepa ett gammalt framgångsrikt mönster, i alla fall så länge den hittar vad den är ute efter. Vem vet om mönstret bryts efter att den blivit fångad några gånger. Det är bara min egna hypotes.

Min fiskeblogg!

Kommentera

Har tagit reda på en del om gäddans vandring nu. Tack MastaPike för trevlig läsning.

- Det finns stationära gäddor och det finns vandrande gäddor. Dessa kan existera samtidigt och tillhöra samma population. De stationära gäddorna rör sig inom mycket mindre områden medan den vandrande gäddan tillryggalägger större avstånd. (I den undersökningen...)

- Många gäddor återvänder till samma lekplatser år efter år. Det gällde framför allt hongäddor i undersökningen och honorna var tydligen benägna att röra sig längre sträckor än hanarna. (I den undersökningen...)

- Vissa stationära gäddor rörde sig inte mer än inom några hundra meter från lekområdet på ett helt år. (I den undersökningen...)

- Under sommaren var medelavståndet som de radiomärkta gäddorna rörde sig ca 300m om dagen. Gäddan som rörde sig allra längst hela 7,4km på en dag! (I den undersökningen...)

- I en annan undersökning har gäddor påträffats förflytta sig 2 mil från fångstplatserna. (I den undersökningen...)

- Vissa gäddor leker i sötvatten medan andra gäddor leker i bräckt vatten. Gäddor kan alltså leva i bräckt vatten för att sedan byta habitat under lekperioden. (I den undersökningen...)

Har skrivit fler spännande fynd om gäddan på min blogg

Min fiskeblogg!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27