Norrländsk Tjärngädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norrländsk Tjärngädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Norrländsk Tjärngädda

Hejsan allesammans jag har en fundering! Hur stor tror ni gäddor i små tjärnar kan bli? Kan de komma upp i större vikter och längd ?

Undra för
    För jag har en hemilg-tjärn som jag och två kompisar har fiskat i två gånger och då fick vi runt 30gäddor . och är nyfiken om ni tror att det simmar några fina fiskar i detta vatten.

Fakta : Tjärnen har gungmyr runt hela sjön utom på en viss del av den där det är bergshäll. Botten är nog bara slam och fullt med kvist det var sinnessjuka stora bäverhyddor vid tjärn. Har inte riktigt fått nån kläm på djupet men kan nog vara runt 4-5 m på vissa ställen .Det är både gädda och abborre i tjärnen .Abborren är grov i sig vi fick ingen under halv kilot . Gäddorna är alldeles gula som bananer och har guldflimmer i färgen . Sjön är 50x250 i vattenyta . Det är mycket växter på ena sidan sjön och fiskarna kan också stå under gungmyren skydd . Det är långgrunt på ena sidan och tvärdjupt på andra.

Vad tror ni kan det finnas 110cm 10kg+? Eller får jag fiska konstant tills jag märker

Fick denna fisk då vi var dit ena gången .vägde 4kg och var bra lång. Nog det roligaste hugget jag hade denna säsongen . Kom underifrån gungmyren och högg med fullfart .Tvärvände i hugget och stack under mig där jag stod på gungmyren fick samma känsla som när fisken rusar under båten . Sen var det ett håll bakom mig i myren då såg jag gäddan i den Var grymt maffigt !

/Mvh Emil
    Bifogade filer
    Våga kasta i nya vatten

När på året var det du fick den gäddan?
    Var jäkligt "slank" så har de flesta gäddor där den kondisen tror jag inte det simmar någon 10+ där tyvärr.

Kommentera

Testa att ismeta där. Är den så där liten går det ju bra att täcks upp stora delar av den med spön.

Kommentera

Gör en rejäl satsning på ismete! Du kommer ganska snart få en uppfattning om hur stora gäddorna är och hur tätt de står. Vattenvolymen är ju större än vad vattenytan indikerar i och med att du har stora strandnära ytor med gungflyn.

Gäddorna har väl abborrarna som stapelföda och abborrarna i sin tur käkar väl insekter och små yngel om det nu inte finns annan fisk att livnära sig på.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Var första dagarna i juni små gäddor som vi fick såg ut som ballonger och abborrarna med . Tänkte faktiskt angla där nu när jag har jullov har tyvärr inge ismeteset min studentekonomi håller inte för all utrustning
          Våga kasta i nya vatten

Kommentera

Väldigt svårt att säga, är mycket saker det beror på men om jag skulle göra en gissning så tror jag att det finns ett par på 7-9 kg och KANSKE någon 10+ sen höst eller tidig vår. Någon 12+ gädda har jag verkligen svårt att tro att det finns.

Kommentera

Får blir lite isfiske då Får låna pappas angeldon men tror tyvärr att det är sax :S Det är väl helt omöjligt att C&R på det ?:/

Nä ingen större än 12+ tror jag heller men man kan ha fel , Sjön jag fiskar mest i har man fått flera över tolv kg och den sjön är som ett träsk och inte djupare än 3 m nånstans ,den är väl omkring 200 x 100 m yta och det kokar fisk . Man har fått abbore över 2kg och Mört över 1kg så man förstår inte riktigt hur allt blir så stort i sjön .
              Våga kasta i nya vatten

Kommentera

Jag tror det beror även på beståndet av gädda i den tjärnen pga konkurrensen om maten men visst kan det stå grov gädda i små tjärn. På fyn i Danmark (jag ar ju själv dansk) fångas det ofta stor grov gädda och det rör sig ofta om små tjärn och små privata vattenhål. Det var förre år två fiskare som blev ombett att fånga en gädda i en privat hål av ägaren då den livnärde sig på ankor och den blev tyvärr avliden för det var syftet men den vägde 17,2 kg - en historia som skapade mycket debatt i dk då många rasar (och jag är inte nöjd heller) över att den inte fick leva. http://www.fyens.dk/article/2148817:...r-kaempefangst och även denna här artikel http://www.fyens.dk/article/2146654:...de-trak-baaden (tragikomiskt ovanpå den precis avslutade danmarks-diskussion annanstans på forummet hahahaha)

Jag har även en bekant i Silkeborg som är min hemstad och han har fångat 10+ gädda i en liten tjärn som heter Pøtsø trots vi har massor fiskevatten och danmarks längste å (Gudenåen) rinner genom staden (där det förövrigt finnas mycket stor gädda). Jag har dock svårt att tro med grund i mängden fångade fisk ni fått i tjärnen att det finns 10+ just där just nu i allafall men spana på efter tjärnen för plötsligt så är den där i den tjärnen där ingen förväntar sig finns fisk. Och om inte annat har du ditt eget eldorado där det ändå finns fin fisk och grattis med den fisken på bilden, den var fin :-) Men visst kan små vatten hålla större fisk än vad många tror :-) Läsa även Louis Rasmussens bok "så fångar du storgäddan" (rekommenderas) då han också får stor gädda i små hål :-)

Kommentera

Skippa saxarna!!
                  Ett trepack angeldon brukar kosta ca 150-200kr så skippa några öl nästa fest och köp 6st angeldon istället.

Kommentera

Btw, ligger tjärnen i närheten av Kovland?
                    Känner några som bor där... Såg att du var därifrån.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art