Fiskeresor - Saltvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeresor - Saltvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeresor - Saltvatten

Morsning! Har länge vart sugen på en härlig fiskeresa till någon tropisk plats. Skulle vara riktigt häftigt att få kombinera härlig solsemester som inriktar sig till största del fisket.

Har egentligen ingen speciell fisk jag är ute efter. Dom kraven jag har är att de ska vara spinnfiske och inte någon blåfenad tonfisk på 100kg + eller liknande. Är ute efter något runt 10-30kg som de är bra tryck i.

Har kikat runt på en del sidor men finns säkert en hel del som jag missat. Så jag skulle vara grymt tacksam om någon har några heta tips på lager. Egna erfarenheter, eran drömresa, något ni snappat upp som verkar intressant osv, osv.

Lägg gärna upp lite bilder på fiskeresor som ni tyckt vart en riktigt cool upplevelse! Tack på förhand!

Jag kan inte riktigt tala för spinnfisket från land (?) men Costa Rica är verkligen ett fint land. Håll er ifrån de största turistorterna så är det riktigt trevligt. inte skitbilligt och det var därför jag inte körde en spontansväng med nån fiskebåt.

Sen tog jag en helt vansinnigt stark fisk från en pir på Teneriffa tidigare i år. Inte riktigt lika exotiskt men i en helt annan prisklass och lite mera barnvänligt.

Kommentera

Alltid kul att drömma om såna resor. Drömmer själv ofta men åker mer sällan

Det låter som du skulle uppskatta en resa till Oman, Maldiverna eller Panama. Där kan du spinnfiska GT, snappers, roosterfish mm. Speed jigging efter amberjack och andra jacks kanske också kan vara intressant?

Vill du hitta något liknande utan att åka så långt så kolla in Kap Verde eller ev lite mer avlägsna delar av Kanarieöarna. La Gomera kan stundtals överraska.
      Atlantöarna har en del wahoo också av rätt bra storlek som du kan trolla efter, men alla skeppare med självaktning som har trollingduglig båt riggar för marlin och tonfisk om det finns minsta chans att de finns i närheten.

Själv drömmer jag om en resa till Senegal efter sailfish just nu, men det blir nog bara drömmar. Har svårt att övertyga tjejen om en resa dit när det inte finns färdiga charterpaket serverade.. En och annan sailfish har synts vid kanarieöarna senaste åren. Alltid något positivt med klimatförändringarna.

Hoppas du hittar nåt kul!

Kommentera

Härliga tips!
        Ska kika runt lite om de finns något intressant. Hela karibiska havet verkar vara något som ständigt dyker upp i samband med fiske. Panama och Egypten är också ställen som verkar bjuda på en härlig upplevelse.

Sailfish ser riktigt spännande ut! - Arrgh! Vilka svåra val, man skulle vilja prova på allt. Synd bara att dom ska ha betalt

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0348.jpg
Views:	1
Size:	542,5 KB
ID:	1770786

Click image for larger version

Name:	IMG_0379.jpg
Views:	1
Size:	583,5 KB
ID:	1770787

Jag har varit i Florida några gånger och åker dit i december igen, ska fiska i en hel månad. :-D

Vi hyr en 22 fots båt på plats under vistelsen på Florida Keys och fiskar både på Atlantsidan och i backcountry, den grundare delen.
          Vi har fått några sailfish på 20-45 kg, dorados, snappers, groupers, hajar av varierande storlek och slag, macarels, och barracudor. 54 arter allt som allt har frugan räknat ut. Många är då rätt små men som med de flesta saltvattensfiskar i varmt vatten otroligt kämpastarka.
          Har även haft några tarpon´s på, fast det inte är bästa tiden på vintern att fånga såna, men tyvärr tappat alla.
          Det är svårfångade rackare. I år har jag tänkt att verkligen satsa på tarponfisket, ska ut med en guide direkt i början för att få lite tips på bra platser. Styvare spö, vassare krokar och sen bara nöta.

I mitt album finns några andra bilder, jag har massor men inte orkat lägga upp fler.
          Du kan fiska från land, broar och pirer på flera ställen, så började jag där borta.
          Kolla in forumet boatlessfishing, där finns massor med info.

Fördelen med Florida Keys är enkelheten, språket och utbudet av fisk. På dagarna är det 28-30 grader och på nätterna aldrig under 22 grader.
          Fråga så berättar jag mer om du vill veta.
          Senast ändrad av Seaking; 2013-10-16, 23:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 296 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art