Hur fiskar man med stora gummibeten med stingers på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man med stora gummibeten med stingers på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar man med stora gummibeten med stingers på?

Tjena fiskesnack!
    Jag har nu fiskat seriöst i snart ett år (Inte varit så inbiten tidigare och mest bara fiskat med polarna då och då).
    Jag har koll på spinnfisket, jerkbait och jigg, det går alltid att förbättra. Något jag dock inte fått kläm på är gäddfisket med större gummibeten. Har en del större med jiggskallar på och stingers men aldrig lyckats få fisk med dem trots relativt mycket fisketid med dem. Någon som har något tips på hur man ska göra för att fånga gäddan på dessa gummibeten?

Tacksam för svar och skitfiske på er!

Ursprungligen postat av Citah Visa inlägg
    Någon som har något tips på hur man ska göra för att fånga gäddan på dessa gummibeten?
    Nöta ännu mera. Nöta utan dess like.

Kommentera

Okej, inget speciellt man ska tänka på i form av hemvevning, ryck, spinnstopp osv?

Kommentera

Okej, inget speciellt man ska tänka på i form av hemvevning, ryck, spinnstopp osv?
        Spinnstopp när det är kallt. Alltid spinnstopp. Av varierande längd. När vattnet är varmt kan du fiska snabbare. Du kan också testa att gå ner i storlek på gummi också om du inte får nåt. Inte för att jag själv gillar o fiska med för små beten, men många går ner i storlek när det är trögt.

Själv fiskar jag mest tailar och Bulldawgs denna årstid. Har väl inte varit nån direkt höjdare än, om man ser till storlek.

Kommentera

Okej tacksam för svar! Ska ut och testas nu i helgen, uppdaterar om jag får resultat

Kommentera

Har inte direkt lång erfarenhet av fiske med gummibeten men vad jag har upptäckt hittills är att det ofta har varit framgångsrikt att veva långsamt och monotont, ibland med ett eller några spinnstopp på vägen. Hastigheten har jag upplevt spelat störst roll vid mitt fiske. Om man kör med lätta vikter är betet också mer känsligt för hur stingerkroken/arna sitter. De går lätt på sidan om vikten är ojämnt fördelad och då tycker jag att dom fiskar sämre. Kanske är det därför jag får mer hugg när jag vevar långsamt, för då brukar betet hålla sig på "rätt köl" i större utsträckning.

Edit: Vet inte om de beten jag fiskar med kan betraktas som stora dock. Real eel 30cm och Super Sandra är väl bland de största jag har.
            Senast ändrad av Nettel; 2013-10-09, 18:28.
            Min hemsida för Nettel-Laken!
            http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
            http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Tjena fiskesnack!
              Jag har nu fiskat seriöst i snart ett år (Inte varit så inbiten tidigare och mest bara fiskat med polarna då och då).
              Jag har koll på spinnfisket, jerkbait och jigg, det går alltid att förbättra. Något jag dock inte fått kläm på är gäddfisket med större gummibeten. Har en del större med jiggskallar på och stingers men aldrig lyckats få fisk med dem trots relativt mycket fisketid med dem. Någon som har något tips på hur man ska göra för att fånga gäddan på dessa gummibeten?

Tacksam för svar och skitfiske på er!
              Tänk på att det går loads med snipor på varje "gammelgädda". Fiskar man stor fisk får man förvänta få hugg men sen kan det räcka med ett hugg för att landa 10an om man har tur vill säga.

Sen är snipor förbaskat duktiga på att totalt mangla sönder gummibeten....

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
              Har inte direkt lång erfarenhet av fiske med gummibeten men vad jag har upptäckt hittills är att det ofta har varit framgångsrikt att veva långsamt och monotont, ibland med ett eller några spinnstopp på vägen. Hastigheten har jag upplevt spelat störst roll vid mitt fiske. Om man kör med lätta vikter är betet också mer känsligt för hur stingerkroken/arna sitter. De går lätt på sidan om vikten är ojämnt fördelad och då tycker jag att dom fiskar sämre. Kanske är det därför jag får mer hugg när jag vevar långsamt, för då brukar betet hålla sig på "rätt köl" i större utsträckning.

Edit: Vet inte om de beten jag fiskar med kan betraktas som stora dock. Real eel 30cm och Super Sandra är väl bland de största jag har.
              Erik wallman tipsade även han om monoton invevning med spinnstopp för att hålla betet på rätt djup.

Kommentera

Tackar för båda svaren! Som sagt, ska ut och testas i helgen och hoppas på resultat

Kommentera

bäst att du kollar med jakethesnake här på fs. han är tydligen guds gåva till branschen när det gäller gädd fiske. ps killen har tydligen ett ''gäddsinne''

Kommentera

prova gärna trolla i ganska långsamt tempo, har fungerat riktigt bra , idag fick en kompis en sugga på 9.5 på jigg bara att nöta på ställen där det finns stora gäddor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 293 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art