Gäddfiske på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske på hösten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske på hösten

Hallå!

Jag har i år börjat med jiggfiske efter gädda, vilket har fungerat bra nu under sommaren. Har legat på 6-8m djup och har dragit flera fina gäddor. Stället jag fått mest fisk på är en undervattensås mitt i sjön, är runt 10-15m runt om men just där är det ett område mellan 3,5-8m.

Nu när det blivit lite kallare så får jag knappt något alls där, har testat att dra in till vassarna och kastat men har inte gett något bra resultat. Man kan ju undra vart de tar vägen så här på hösten.

Ni erfarna gäddfiskare, hur är era erfarenheter av gäddfiske överlag på sensommar/höst? På sommaren när det är varmt i vattnet vet man ju att de större ligger och trycker på djupet, och på våren går det bra att få dom vid grundare platser, men hösten???? Nackdelen med att fiska vid vassar och så är ju att det är så mycket nate och skit, så är ju knappt fiskbart liksom...

i min favorit sjö som jag fiskar allra mest i har under dom varmare månaderna levererat mycket bra med gädda runt friliggande grynnor och sluttningar.
    nu när tempen har sjunkt ordentligt så är det helt dött där. gäddorna har börjat röra sig mot något grundare ställen med relativt jämn botten. och istället så har dessa tidigare ståndplatser för gädda invaderats av pelagiskt stående stor gös.
    gösen är dock så jävla grining att man har tur om man krokar 1 av 20. dock så är det alltid en 5kg+.

nu så måste jag kanske förklara vad jag menar med grundare vatten. i min sjö som håller ett högt medel djup så är grunt runt 8 meter.

men börja leta på sånna ställen som för dig är helt otänkbara att gädda ska stå.
    bra tillgång på betesfisk.

personligen så låter jag gäddfisket vara ett par veckor när vädret skiftar så kraftigt nu med mycket temp svängingar. satsar på gösen istället.

leta leta nöta nöta.

Kommentera

Jag ödsla 20 timmar på en sjö i helgen utan ett pet i klaveret, det blev inte ett HUGG på 20 timmar, provade allt, gick igenom betesboxen 8 gånger och provade allt, såg ett bra vak, mitt ute i sjön, sen vare bra! men trägen vinner, är nog tillbaka i båten om nån dag

Kommentera

Själv så var jag ute hela dan igår. Blev en gös på 5,7. De va allt.
        Och ute hela dan idag. Vart en aborre på runt 3hg. Måttligt kul men va fan. Man fick ju iaf gott om tid att frysa röven av sig.
        Vädret har varit så varierande den sista tiden så bra fiske kan man ju inte hoppas på direkt.

Kommentera

Jotack, vi hittade på trevliga vindbyar med kyleffekt på -5 och duggregn

Kommentera

Så olika det kan vara.jag som inte alls gillar gäddfiske har den här veckan fått 3gäddor på sammanlagt 24kg.Idag fick jag personbästa på 9,42kg.Jag fiskar från land bara 50m från mitt hus.Det är en damm här och nedanför i den 80m breda lugnflytande ån verkar gäddorna trivas på hösten.Det har ökat otroligt med stora gäddor här.För 15-20år sedan fick man bara smågäddor.Å andra sidan har öringen och harren helt försvunnit.

Kommentera

Gött att bo så nära gäddvatten...
              Jag är ingen van fiskare men i lördags drog vi fem gäddor på en dryg timma i en liten mossjö. Två riktigt små, två runt kilot och en på ett par kilo. Svårt att säga var dom trivdes då sjön är så liten men jag skulle säga att de gillade när det var lite fart. Det var molnigt och rejält blåsigt. De största togs på rodd-trolling. Den största på wobbler och en på spinnare...
              "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Min erfarenhet är att det "fantastiska höstfisket efter gädda" är en myt. Var uppe i västmanland och gjorde iordning stugan inför vintern och hann med två längre pass. Fick en gädda.....
                På samma fisketid brukar jag under sommaren dra i varje fall ca 8 gäddor och ett gäng borrar men nu på hösten är det helt kört och ändå fokuserade jag på gädda denna gång med jerk och trolling.
                Hittade dag två stora ansamlingar med stimfisk på lodet på runt 5-10m djup men även om jag trollade fram och tillbaka så var det tji.

Gjorde samma reflektion förra hösten också då det var helt dött. Iofs drog jag pers på abborre då vilket livade upp den helgen.

Kommentera

Min favorittid för gädda är höst. Framförallt får jag bra storlek . Det gäller dock senhöst när vattentempen börjar gå ner under 10 grader. Tidigare på hösten har jag svårt att hitta dom.

Försöker hitta ett mönster om gäddorna står djupt eller grunt i de insjöarna jag fiskar i. En del dagar får jag bra med fisk ruggigt grunt vatten andra dagar får jag bara fisk djupt. Ev går de ner djupare vid temperaturras, och grundare vid mildperioder? Vilka är era erfarenheter??
                  Senast ändrad av erla34; 2013-09-30, 20:17.

Kommentera

Var ut och kastade några timmar idag.. Började med att åka in till en vasskant där det är ~1 meter djupt inne vid vassen, och sedan sluttar det ner till 4M där jag stod med båten, första kastet så slukades piggen av en 3kg's gädda.. ''med dom längsta tänderna jag sätt på en gädda förövrigt''.. Efter det så var det stendött.. åkte runt och prova olika ställen, från 1 meter till 6 meter, trollade runt utan resultat... När jag sen skulle in igen så kokade det längst en lååååång vasskant där jag har min båt, överallt hoppade det fisk men efter många kast så var en liten borre allt jag fick där..

Sjön jag fiskar i var det 12 grader i nu, imorgon ska jag till mitt favoritställe på vår/höst och se om de ligger någon tjurig gris där...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 331 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art