Barsebäck nedläggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barsebäck nedläggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tyvärr så fungerar det inte så som många tror och vill! för att det ska komma fram alternativ så MÅSTE man först stänga kärnkraftverken. samma sak med den bensindrivna motorn, dom futila försök till alternativ till den över 100_åriga uppfinningen är inte särskilt bra. men den dagen bensinen är slut! då djävlar kan ni ge er på att det dyker upp alternativ som svampar ur jorden. först när man börjar stänga kärnkraftverken kommer industrin och näringslivet börja satsa (dom agerar (endast) utefter ekonomiska förutsättningar). det är tragiskt men sant. jag lägger ingen värdering i kärnkraftens vara eller icke vara, men jag lägger en värdering i att företag som tjänar miljontals-miljardtals kronor inte tar ansvar för annat än sina aktieägares intressen. hade näringsliv och industri tagit större ansvar så behövde man inte så många politiker. det är först när man med politiska ingrepp i form av miljöskatter och böter som industrin och näringslivet tar "miljöansvar".

hur mycket måste man tjäna innan man är "nöjd" och kan börja tänka i ett större perspektiv? sedan att vår energiförbrukning stadigt ökar är väl snarare ett tecken på att vår konsumtion skenar iväg (vilket leder till större slitningar på naturen med miljöförstöringar mm), än ett tecken på att vi bör öka energiproduktionen. varför denna ohejdade önskan om mer och mer hela tiden? är det inte dags för en stunds stilla eftertanke?
    Senast ändrad av ALQ; 2005-06-01, 07:57.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
      kärnkraften är säker till 99,9% eller mer. Det får väl anses som i stort sett helt säkert? Svenska kärnkraftverk har 5 olika säkerhetssystem mot olyckor, som verkar efter varandra. Chansen att radioaktiva isotoper läcker ut är minimal
      Tjernobyl hade 4 separata säkerhetssystem, ändå....... pga av mänskliga faktorn.

Kommentera

"Jag håller med, helt jävla sinnes att stänga nåt som fungerar, bara för att stävja danskarna och politikerna"

Och en tidigare folkomröstning där svenska folket fick säga vad man tyckte har inget med saken att göra???
        /M

Kommentera

Ursprungligen postat av Demokrati?
          "Jag håller med, helt jävla sinnes att stänga nåt som fungerar, bara för att stävja danskarna och politikerna"

Och en tidigare folkomröstning där svenska folket fick säga vad man tyckte har inget med saken att göra???
          /M
          Den folkomröstningen är något förlegad, dessutom var den felaktigt formulerad med ett mellanalternativ för att förvirra ännu mer.

Kommentera

kärnkraftverk är ju det renaste som finns. händer en olycka kan det dock bli katastrof.

"kylvattenutsläppet" hade bra abborrplattser i sundet :E
            [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ja i folkomröstningen fick man bara rösta på nerläggning, o det gjorde svenskarna.
              Igentligen borde staten tagit eget beslut. men även jagtycker att barsebäck bordeva kvar

(juice i-tbordet space funkar bara ibland.
              /Lazinko

Kommentera

Jag håller med ALQ: tyvärr måste vi nog tvinga fram nya energilösningar men självklart vill jag inte att det ska ske på bekostnad av utökad vattenkraft.

Många pratar om säkerheten, som faktiskt är hög och svår att kritisera, men även om vi inte har läckor så har vi kärnavfall som måste tas om hand. Och det går inte att destruera, bara att gräva ner skiten. Låter för kortsiktigt för mig.

Folk idag verkar anse att bara för att något använts på ett sätt fram till idag så är det en rättighet att använda det på samma sätt imorgon. Var är utvecklingen i det?
                Hur många av er anser till exempel att det är en rättighet att få äga en bensindriven bil? Ganska många antar jag...
                Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm
                  tyvärr måste vi nog tvinga fram nya energilösningar men självklart vill jag inte att det ska ske på bekostnad av utökad vattenkraft.

Många pratar om säkerheten, som faktiskt är hög och svår att kritisera, men även om vi inte har läckor så har vi kärnavfall som måste tas om hand. Och det går inte att destruera, bara att gräva ner skiten. Låter för kortsiktigt för mig.

Folk idag verkar anse att bara för att något använts på ett sätt fram till idag så är det en rättighet att använda det på samma sätt imorgon. Var är utvecklingen i det?
                  Hur många av er anser till exempel att det är en rättighet att få äga en bensindriven bil? Ganska många antar jag...

achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

" Barsebäck nedläggning?
                    Hur kommer Barsebäcks nedläggning att påverka fisket runt omkring?
                    Kommer vissa arter att försvinna, minska drastiskt?"

Har inte den här tråden spårat ur helt och hållet ?

Frågan var väl om nedläggningen skulle påverka fisket.
                    Rent teoretiskt skulle väl en minskad vattentemp innebära att värmeälskande fisk (multe ?) försvinner.
                    kalleh

Kommentera

Jag tycker vi kan köpa el från Finnland, dom skall ju bygga ut sin kärnkraft.
                      Det är bättre att lägga ner Sveriges verksamhet och gynna alla andra länder genom att köpa allt från dom istället. Vi måste tänka på alla andra före oss själva......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 065 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art