Nu kommer en utrustningsrelaterad fråga!
Fick i present att fiska lax i Lagan en helg.
Detta är första gången jag fiskar lax och jag har svårt att tro att det är något jag kommer fortsätta med.
Därför funderar jag på hur jag ska göra med utrustningen.
Jag fiskar mest gädda, abborre och havsöring i vanliga fall och har lite olika utrustning. Skulle ni säga att jag kan köra med något av detta?
Haspelspön:
Berkley Phazer 9 fot 7-28 gram (mjukt och fint, kastar utan problem 40G, men spöt kanske kan bli lite väl svajjigt om en lax skulle bestämma sig för att kliva på?
Savage Gear, vet inte vad det heter. 7 fot kastvikt upp till 60 gram ca. Styvt som fan.
Spinnspö:
BFT Stiff jerkspö, typ 6 fot upp till 150G. Det är väl trist att fiska lax på?
Haspelrulle: Penn Battle 2000 med flätlina 0.20
Spinnrulle: Ambassadeur 5601C JB med flätlina 0.36
Vad hade ni gjort med den utrustningen?
Alternativen är ju hur många som helst, men ungefär:
1) Fiska med jerkspöt, men det hör jag ju själv att det låter dötrist
2) Fiska med 9-fotsspöt och Penn-rullen och hoppas på att det inte är 15kg-laxar som hugger
3) Köpa ett stadigare haspelspö och fiska med penn-rullen
4) Köpa ett längre, lite lättare spinnspö och fiska med Ambassadeuren.
5) Köpa ett specifikt laxspö och en ny haspelrulle men det känns lite väl dyrt om jag bara ska fiska en gång?
Även nyfiken på betesval: Jag har mängder av Toby och Herring och liknande, främst runt 7-12G, men även några större.
Har även oändligt med reflex i 18G, och några stora myran, vibrax och liknande. Smala rapalawobblers har jag också en arsenal av. Så vad behöver jag komplettera med?
Mvh Magnus
Fick i present att fiska lax i Lagan en helg.
Detta är första gången jag fiskar lax och jag har svårt att tro att det är något jag kommer fortsätta med.
Därför funderar jag på hur jag ska göra med utrustningen.
Jag fiskar mest gädda, abborre och havsöring i vanliga fall och har lite olika utrustning. Skulle ni säga att jag kan köra med något av detta?
Haspelspön:
Berkley Phazer 9 fot 7-28 gram (mjukt och fint, kastar utan problem 40G, men spöt kanske kan bli lite väl svajjigt om en lax skulle bestämma sig för att kliva på?
Savage Gear, vet inte vad det heter. 7 fot kastvikt upp till 60 gram ca. Styvt som fan.
Spinnspö:
BFT Stiff jerkspö, typ 6 fot upp till 150G. Det är väl trist att fiska lax på?
Haspelrulle: Penn Battle 2000 med flätlina 0.20
Spinnrulle: Ambassadeur 5601C JB med flätlina 0.36
Vad hade ni gjort med den utrustningen?
Alternativen är ju hur många som helst, men ungefär:
1) Fiska med jerkspöt, men det hör jag ju själv att det låter dötrist
2) Fiska med 9-fotsspöt och Penn-rullen och hoppas på att det inte är 15kg-laxar som hugger
3) Köpa ett stadigare haspelspö och fiska med penn-rullen
4) Köpa ett längre, lite lättare spinnspö och fiska med Ambassadeuren.
5) Köpa ett specifikt laxspö och en ny haspelrulle men det känns lite väl dyrt om jag bara ska fiska en gång?
Även nyfiken på betesval: Jag har mängder av Toby och Herring och liknande, främst runt 7-12G, men även några större.
Har även oändligt med reflex i 18G, och några stora myran, vibrax och liknande. Smala rapalawobblers har jag också en arsenal av. Så vad behöver jag komplettera med?
Mvh Magnus
Kommentera