Vad av detta hade ni valt för att fiska lax? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad av detta hade ni valt för att fiska lax?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad av detta hade ni valt för att fiska lax?

Nu kommer en utrustningsrelaterad fråga!

Fick i present att fiska lax i Lagan en helg.

Detta är första gången jag fiskar lax och jag har svårt att tro att det är något jag kommer fortsätta med.

Därför funderar jag på hur jag ska göra med utrustningen.

Jag fiskar mest gädda, abborre och havsöring i vanliga fall och har lite olika utrustning. Skulle ni säga att jag kan köra med något av detta?

Haspelspön:
    Berkley Phazer 9 fot 7-28 gram (mjukt och fint, kastar utan problem 40G, men spöt kanske kan bli lite väl svajjigt om en lax skulle bestämma sig för att kliva på?
    Savage Gear, vet inte vad det heter. 7 fot kastvikt upp till 60 gram ca. Styvt som fan.

Spinnspö:
    BFT Stiff jerkspö, typ 6 fot upp till 150G. Det är väl trist att fiska lax på?

Haspelrulle: Penn Battle 2000 med flätlina 0.20
    Spinnrulle: Ambassadeur 5601C JB med flätlina 0.36

Vad hade ni gjort med den utrustningen?

Alternativen är ju hur många som helst, men ungefär:
    1) Fiska med jerkspöt, men det hör jag ju själv att det låter dötrist
    2) Fiska med 9-fotsspöt och Penn-rullen och hoppas på att det inte är 15kg-laxar som hugger
    3) Köpa ett stadigare haspelspö och fiska med penn-rullen
    4) Köpa ett längre, lite lättare spinnspö och fiska med Ambassadeuren.
    5) Köpa ett specifikt laxspö och en ny haspelrulle men det känns lite väl dyrt om jag bara ska fiska en gång?

Även nyfiken på betesval: Jag har mängder av Toby och Herring och liknande, främst runt 7-12G, men även några större.
    Har även oändligt med reflex i 18G, och några stora myran, vibrax och liknande. Smala rapalawobblers har jag också en arsenal av. Så vad behöver jag komplettera med?

Mvh Magnus

Vart ska du fiska? Älv eller sjö? Hav?

Kommentera

Jerkspöet tycker jag att du ska glömma i de här sammanhangen. Och faktiskt även Ambassadeuren, då en så kraftig flätlina kommer bli jobbig när du få bottennapp (och det lär du tyvärr få i Lagan).

Med lite god vilja kan du köra på det haspelkit du har, men jag hade rekommenderat att komplettera med ett nytt, lite kraftigare spö. Ett spö på 10 fot och kastvikt ca 20-50 gram är perfekt, och då får du på köpet ett spö som du kan använda till mycket annat (t.ex. kustfiske efter havsöring eller gäddfiske med lite lättare beten). Penn-rullen du redan har kommer att funka utmärkt!

Kommentera

Ditt Phazer kommer knäckas ifall en lax tittar på draget. Ditt 60 grams borde duga. Men det bästa hade naturligtvis varit ett nytt spö.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Man använder inte så tunga beten i Lagan, spinnfluga med tyngd på 30-40 gram är väl vad de flesta kör med, men klart är det bra med lite ryggrad i spöet för att kunna tämja en lax av hyfsad kaliber.

Kommentera

Helst nytt spö runt 10 fot - 50g och rulle i 4000 storlek med 0.25 flät, men kör på ditt phazer och penn rullen, satsa på några wiggler/gnosjö i 20-28g. Kanske några tubflugor och sänken med.
            Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Kanske levlar upp med ett till spö då, om jag hittar något som inte är för dyrt. Shimano Catana kan man ju få för en schyst peng. Finns 9 fot 20-50 G strax över femhundringen på Dogger. Och Forcemaster samma vikt om man lägger på några hundralappar.

Zalt-spöt annars, kan det vara något? http://www.dogger.se/zalt-hemmaro-9-p-19452-c-1094.aspx

Ska gå ner till min lokala butik (Stjärnås i Gbg) och klämma lite.

Kommentera

Stjärnås har ju jubileum just nu med 50% på hela sortimentet.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det hade jag helt missat. Lysande ju!

Kommentera

Hade samma dilemma förra året. Köpte ett ron Thomson 20-40g på 10fot 400kr på hi-sport och fick testa det omgående då en 7kilos klev på i strömt byske vatten. Men det stog pall för det och i övrigt gillar jag spöt för den pengen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 383 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art