Djup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djup

Jag har svårt att fiska på djupet... vet inte riktigt hur man gör helt enkelt. Vist kan man låta draget sjunka men jag tror inte riktigt på mig själv... kanske det som är problemet

Det känns fel att stå å kasta efter gädda där det är 5 meter djupt. Hur gör ni då ni fiskar på de djupet? Jigg är väll kanske ett sätt men när man bara har fått gädda på jigg vid en vass käns det lite fel att stå å kasta där det är typ 5-7 meter djupt när man aldrig har fått en fisk på de djupet.

När ni bedömmer på vilket djup en fisk högg, vad baserar ni det på?

Tror att ekolod är en förutsättning för att lyckas bra med det djupa fisket. Djupkanter, grynnor osv är lite lättare att upptäcka då. Att fiska djupt på måfå känns knepigt.

Kommentera

Jag kör med ekolod, gps, hela skiten mao

Jag kan allt det teoretiska, det är bara svårt att få till det i praktiken. Jag borde kanske tvinga mig själv till att inte fiska där det är grundaren än 3 meter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
        Jag kör med ekolod, gps, hela skiten mao

Jag kan allt det teoretiska, det är bara svårt att få till det i praktiken. Jag borde kanske tvinga mig själv till att inte fiska där det är grundaren än 3 meter.
        Försök få till det där du för ett lite högre självförtroende. T ex 5 meter med växtlighet. Då får du dessutom kvitto på när du ligger nära botten och kör.

Började själv med den typen av fiske och nuförtiden så fiskar jag nästan aldrig under tre meter. (drog dessutom en på 9400 i branten utanför en lekvik för några veckor sedan - så det fungerar ). Men som sagt, man måste tro på det man gör annars så blir det 20 minuters fiske, sen tröttnar man.

/D

Kommentera

Det är just det som är problemet, att man inte tror på sig själv. Danne, har du lust och hänga med ut någon gång kanske? Kan ju PM isåfall, har min båt i Åkersberga.

Kommentera

På tal om djup... När vi provfiskade efter gös i vintras så anglade vi friskt... och eftersom det var just GÖS vi var ute efter så satte vi donen på platser som vi trodde skulle passa bra, djupbranter osv... en gång högg det på ett angeldon som var satt på 15 m djup. GÖS, var min första tanke men, vad kom det upp... en gädda på ca 2 kilo...

Så, INNAN trodde jag INTE på gädda där... men nu gör jag det... *trolleri*

bara en liten "liknelse"

Kommentera

Zil jag känner lite likadant som du faktiskt! Fiskar bara grunt, visst testar jag ibland djupare men då bara för 10-20 minuter eftesom det känns som om man står å kastar i tomma intet ju.

Sen har jag en fråga, lite krånglig men ska försöka formulera mig så bra ja kan =)

Om man säger att man står där det är 2 meter djupt, i ryggen har man det ännu grundare och framför näsan blir det djupare.. sluttar alltså utåt.

Är det bra att stå så? alltså att kasta utåt eller ska man stå tvärtom, alltså på djupare delen och kasta inåt`?

Sen beroende på vinden och så, hur ska man stå i förhållande till den? så att man har den i ryggen eller kasta med vinden ?

Vet inte om det blev lite väl rörigt de här, kanske någon kan försöka sig på ett svar för att få mig att lyckas bättre med det djupare fisket !?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikespike82
                Zil jag känner lite likadant som du faktiskt! Fiskar bara grunt, visst testar jag ibland djupare men då bara för 10-20 minuter eftesom det känns som om man står å kastar i tomma intet ju.

Sen har jag en fråga, lite krånglig men ska försöka formulera mig så bra ja kan =)

Om man säger att man står där det är 2 meter djupt, i ryggen har man det ännu grundare och framför näsan blir det djupare.. sluttar alltså utåt.

Är det bra att stå så? alltså att kasta utåt eller ska man stå tvärtom, alltså på djupare delen och kasta inåt`?

Sen beroende på vinden och så, hur ska man stå i förhållande till den? så att man har den i ryggen eller kasta med vinden ?

Vet inte om det blev lite väl rörigt de här, kanske någon kan försöka sig på ett svar för att få mig att lyckas bättre med det djupare fisket !?

1. gäddan står inte gärna mot solen (den har inga ögonlock och blir lätt bländad).
                2. gäddan står gärna mot vinden (betesfisken driver då mot gäddan).
                3. kasta så att betet möter gäddan (dvs att betet fiskas mot gäddans huvud), så att betet exponeras maximalt för gäddan.
                4. sydvända vikar med pålandsvind brukar vara bra (då vikarna är sydvända blåser det in sydliga vindar med varm luft, vilket värmer vattnet och attraherar betesfisk.)
                5. testa gärna precis utanför vikarna, där kan en och annan lurig gädda stå och bara mummsa betesfisk som är på väg in i viken.
                6. prova ibland det helt motsatta till det som "ska fungera".
                7. gäddan tycker inte om att synas, så hitta skuggiga platser och ställen med bra bottenvegetation.
                8. friliggande grynnor kan vara en bra plats att hitta gäddor.

lite tips som kan fungera om det vill sig.

PS... glöm för allt i världen inte att kasta ankaret 5m upp luften, samtidigt som du hoppar på durken, blåser i en trumpet, tänder på en bengalisk eld och låter polaren ro i cirklar med trasiga åror.
                Senast ändrad av ALQ; 2005-05-20, 09:53.
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Jag är också inne på att fiska lite djupare. Är det någon som vet någon wobbler som sjunker fort? Eller är det bara jigg och stora skedar som gäller om man ska ner en bit? Har en bra brant som jag fått gädda och gös vid när jag har trollat vore kul att fiska av den lite mer noggrant.

Kommentera

Om du har haft det segt dem senaste veckorna kan det vara pga leken också... Alla gäddor leker självklart inte samtidigt!

Fisket lossnar nog när som hellst när efterleks gäddan börjar äta upp sig igen... Jag brukar alltid böjra längre ut och fiska mig in i tex vikarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 289 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art