Var ute idag på hisingen och testade fisket efter "näbbisar", Det blev bara en landad och ett par hugg men det blir nog bättre om någon vecka. Nyfiken på hur man kan tillaga dessa fiskar. Någon som har något gott recept att dela med sig av så jag kan laga til något gott efter nästa tur som förhoppningsvis ska ge fler fiskar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tillagning av Näbbgädda?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av mikeeVar ute idag på hisingen och testade fisket efter "näbbisar", Det blev bara en landad och ett par hugg men det blir nog bättre om någon vecka. Nyfiken på hur man kan tillaga dessa fiskar. Någon som har något gott recept att dela med sig av så jag kan laga til något gott efter nästa tur som förhoppningsvis ska ge fler fiskar.
Steka, fjälla av, rensa, dela i bitar, torka av, mjöla, stek
Koka, har inget recept på kokt horngädda.
-
se bara till att få bort "kostymen"!! kan smaka blä annars!
men i övrigt... koka den o servera med eggsås o nykokta pärer o en dillkvist! då är man i hamn![FONT=Arial]Sol, fintväder och en öl.... ja då kan man ligga naken i båten i flera timmar utan hugg![/FONT]
http://frank3n5731n.dracula.nu
Kommentera
-
Lånat från ett annat forum...
Horngädda á la Oscar
4 port.
ca: 600 g filé av horngädda
1 tsk salt
1/2 msk ättiksprit
2 msk smör eller margarin
1 gul lök
2 msk vetemjöl
ca 3 dl vatten
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad
Gnid fiskfiléerna med en blandning av salt och ättiksprit. Skär dem i bitar. Smält matfett och lägg i fiskbitarna. Bryn dem väl. Skala löken och skär den i skivor och bryn dem tillsammans med fisken. Strö över vetemjöl och späd med vatten. Lägg i kryddpepparkorn och lagerblad. Låt fisken sakta sjuda ca 10 minuter. Servera med kokt potatis och grönsaker.
Kommentera
-
Johnny 5
Ursprungligen postat av fogelbergLånat från ett annat forum...
Horngädda á la Oscar
4 port.
ca: 600 g filé av horngädda
1 tsk salt
1/2 msk ättiksprit
2 msk smör eller margarin
1 gul lök
2 msk vetemjöl
ca 3 dl vatten
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad
Gnid fiskfiléerna med en blandning av salt och ättiksprit. Skär dem i bitar. Smält matfett och lägg i fiskbitarna. Bryn dem väl. Skala löken och skär den i skivor och bryn dem tillsammans med fisken. Strö över vetemjöl och späd med vatten. Lägg i kryddpepparkorn och lagerblad. Låt fisken sakta sjuda ca 10 minuter. Servera med kokt potatis och grönsaker.
Låter ju gott, men rätt jobbigt att karva ut 600 g näbbgädde-filé, borde bli ett par stycken.
testade att grilla en förra helgen. det var helt ok, men jag tycker att de smakar lite för mycket "fisk". Bästa är nog att röka dem.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av comerHar aldrig prövat att röka hornisar men har hört att dom ska vara goda. Nån som vet hur man gör. Är det likadant som ål att man saltar vatten och låter dom ligga över natten i det???
Schade rökte ett par härförleden och det blev kanon tyckte jag att han sa.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 131 visningar
1 gilla
|