Bästa sättet!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa sättet!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa sättet!?

Vill höra lite åsikter från er som vet.

Hur går man tillväga för att ta en stor gädda, 7-8kg+ i en insjö?

Vad är bästa betesmetoden?
    Mete?

Inga dumma kommentarer nu, avstå hellre från att skriva då.
    Klubbens sida

mete är nog ett rätt hett tips ja.. vet du var du ska fiska i sjön. annars kan flötestrolling vara något.. det täcker av lite större ytor..
    Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren

Mete?

Fram med ekolodet och leta upp en grynna eller djupbrant, fiska sedan av den med levande mört eller annan fisk.... om du inte har ekolod, så kör slowtrolling med betesfisk!! ett spö med betet på 2-3 meter djup och andra på 5-6 meter...
      Lycka till!
      // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Flötestrolling/stillaliggande mete vår och höst, på grund/branter, och utanför lekvikar. Trolling på de djupare partierna på sommaren.
        Bara det finns betesstim som går pelagiskt i sjön finns gäddorna överallt under sommaren, och medelvikten på de pelagiska brukar vara fin. Prova i alla vattenlager, från språngsiktet till ren yttrolling, med stora wobblers.

Men jag skulle tro att det överägset bästa sättet att komma i kontakt med gäddor i den storleken är ismete. Fruktansvärt effektivt i många vatten, och ett väldigt lätt sätta för nybörjarenatt komma i kontakt med de större fiskarna.

När jag tänker tillbaka på vinterns ismete, som gått väldigt bra för mig, tänker jag "men vafan, en åttaårig tjej hade ju kunnat gå ut på isen och göra det där?"

Självklart beror ju detta på vattnet, vet att en kille är på fiskesnack har minst tusen spötimmar ismete, och en fångad gädda eller nått sånt.
        men själv skulle jag inte räkna en ismetad gädda som PB.
        Senast ändrad av Foppa; 2005-05-11, 21:35.

Kommentera

Det första är att verkligen fiska in dig i sjön. Lära dig den. Veta var fisken håller till, när på dygnet och året, var de står vid olika vind och temperaturförhållanden osv. Det kan ta någon säsong att gå igenom en större sjö och det tar ännu fler innan du börjar känna dig säker.

När du fått den kunskapen vet du också bättre vilken metod du ska välja vid just det eller det tillfället men under inskolningstiden är vanligt spinnfiske ett bra sätt att undersöka sjöns möjligheter. Hittar du ett ställe som skulle kunna passa för mete så pröva det. Andra är kanske mera lämpade för någon form av trolling. Det gäller helt enkelt att inte låsa sig för någon enskild metod i början utan att pröva allt. Fast visst föredrar jag att spinna mig igenom ett nytt vatten.

Samma med betena. Välj dem du känner till och tror på. Uteblir resultaten fast du tycker att här borde det gå att få något så byt, storlek eller färg. Det är inte alltid så att Östersjöbeten och färger funkar i insjöar eller tvärt om. När inget du har vill fungera trots att du tycker du gör rätt så är det dags att experimentera. Galna färger eller former. Tokfort eller låååååångsamt, ryckigt eller något annat trix. Ny metod, annan tid, natt istället för dag, morgon eller kväll osv.

Det är det här nötandet och prövandet som bygger vägen till de stora, om de finns där, genvägar finns inte, möjligen slumpen.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om du får en stor så kanske det är en slump att di fick den men det är inte så säkert att gädda fanns där av en ren tillfällighet. En stor gädda har också lärt sig sin sjö. Den vet var den ska söka sin föda och när den är på ett visst ställe. Är gäddan hungrig kommer den att söka sig till de födoproducerande platserna.
            Får du en stor så var noga med att notera allt du kan komma på som har betydelse för den fångsten. Det är viktiga uppgifter för att börja minska slumpens inverkan på fisket.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Johan 83, är helt rätt ute. Fiska i anslutning till de djupaste delar av sjön. Där grunt och djupt vatten ligger mycket nära varandra. Typ 10-15 m.Ju mer kuperad botten, dess bättre. Sök kanter och grunnor i direkt anslutning till djupt vatten. Betesfisktillhåll nära djupt vatten..normalt sett.. just nu på våren annorlunda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                Johan 83, är helt rätt ute. Fiska i anslutning till de djupaste delar av sjön. Där grunt och djupt vatten ligger mycket nära varandra. Typ 10-15 m.Ju mer kuperad botten, dess bättre. Sök kanter och grunnor i direkt anslutning till djupt vatten. Betesfisktillhåll nära djupt vatten..normalt sett.. just nu på våren annorlunda.
                Såklart jag är rätt ute har man fiskat gädda i större delen av sitt liv så borde man har lärt sig nåt ...... Näe men av de stora (över 8kg) gäddor jag fått, så är alla utom 3 tagna på djupare vatten än 3 meter.. och då ofta i anslutning till stora djup... testa frivattnet och strax ovanför språngskiktet på sommaren!! språngskiktet brukar ligga mellan 6-9meter ner... men är det en grund liten sjö är det inte säkert att den har språngskikt alls. kan behövas många timmar för en landad pelagisk gädda på sommaren, men ofta får man en fin belöning med en stor argt fightande gädda!!
                // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Jag har hittat ett ställe i sjön jag tänker på där vi tagit 3 gäddor på runt 4-6 kilo på ungefär samma ställe (inom en 70-80m radie)
                  Är det kanske rätt ställe att börja på!?

Ska man gå ut på djupare vatten i södra sverige nu eller är leken inte över ännu!?
                  Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren

Mete?

Jag skulle rekomendera trolling efter pelagisk gädda leta upp betesfisken med ekolodet kör med sjunkande Wobbler på det djupet Zwim Wizz zalt funkar bra . Gör ingenting om det är mitt i sjön . Behöver ju inte va djupare än 8-10 m för då måste du blya ned dom. Ja fick en fin gädda på det viset mitt i sjön över 9 m djup på sjunkande zwim wizz.
                    Fast nu på våren så rek Jerkbait istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art