Sutare och braxen i Mjörn, Västergötland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutare och braxen i Mjörn, Västergötland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutare och braxen i Mjörn, Västergötland?

Tjenare!

Jag och en kompis tänkte bottenmeta braxen och sutare i mjörn, då vi börjat "tröttna" på nuvarande fiskevatten. Vet att det ska finnas riktigt fina bitar i mjörn men jag vet bara inte vart dom står. Hoppas på att ni på forumet kan hjälpa mig att hitta några hotspots? Har ingen djupkarta över mjörn hemma så detta är en sista utväg

Tack på förhand och skeatfeske på er

Ingen som vet vart Braxen finns i Mjörn under sommar, höst och vinter tyvärr. Eller, de är lite överallt. Sjön är ju stor och djup, och den enda gången som Braxen samlas är vid lek. Vet inte om någon sysslar med riktat Braxenfiske annat än just under leken. Kolla med Quivertip på forumet, han vet mer.

Sutare har jag heller aldrig hört någon som riktar sitt fiske till i Mjörn. Medelvikten är dock stor. Jag fiskade mycket på bryggorna nere vid simmenäs och vikaryd för tio år sedan och då strök det förbi fina bitar. Fick några över 2kg. Dock är nästan alla bryggor privata, och det är mer lotto än skicklighet.

Men för att ge konkreta tips så bör du ta en närmare titt på Brobacka (utanför det förbjudna området vid forsen) samt Öjaredsviken.

Största problemet med fiske efter Braxen och Sutare i Mjörn är att mäskning drar åt sig sjuka mängder mört som är svåra att bli av med.

Anten ska annars hålla ett riktigt stort bestånd av Braxen. Storlek vet jag inte. Sutare finns där också, men ingen aning om storlek där heller. Men sjön är ju stor och stor fisk lär finnas.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
      Ingen som vet vart Braxen finns i Mjörn under sommar, höst och vinter tyvärr. Eller, de är lite överallt. Sjön är ju stor och djup, och den enda gången som Braxen samlas är vid lek. Vet inte om någon sysslar med riktat Braxenfiske annat än just under leken. Kolla med Quivertip på forumet, han vet mer.

Sutare har jag heller aldrig hört någon som riktar sitt fiske till i Mjörn. Medelvikten är dock stor. Jag fiskade mycket på bryggorna nere vid simmenäs och vikaryd för tio år sedan och då strök det förbi fina bitar. Fick några över 2kg. Dock är nästan alla bryggor privata, och det är mer lotto än skicklighet.

Men för att ge konkreta tips så bör du ta en närmare titt på Brobacka (utanför det förbjudna området vid forsen) samt Öjaredsviken.

Största problemet med fiske efter Braxen och Sutare i Mjörn är att mäskning drar åt sig sjuka mängder mört som är svåra att bli av med.

Anten ska annars hålla ett riktigt stort bestånd av Braxen. Storlek vet jag inte. Sutare finns där också, men ingen aning om storlek där heller. Men sjön är ju stor och stor fisk lär finnas.
      Okay, då har jag någon som helst koll på hur det verkar ligga till . Ska kolla om jag kan hitta någon i området som vet mer.

Kommentera

Tja, ville bara upplysa om att det finns gått om både sutare och braxen i köllera ( du vet bakom nolhaga slott ) Svårt att komma därifrån utan fisk
        /Max

Kommentera

Ursprungligen postat av Max99 Visa inlägg
          Tja, ville bara upplysa om att det finns gått om både sutare och braxen i köllera ( du vet bakom nolhaga slott ) Svårt att komma därifrån utan fisk
          /Max
          Är det någon storlek på dom då? Jag har hört att det finns fisk men jag har aldrig fått iden att fiska där förut... Ett av dom få diken jag knappt har blött kroken i xD Hmmm... Känner igen det efternamnet... Kan inte finnas många såna i alingsås

Kommentera

Ah, finns faktiskt ganska stora klumpar där, och även stor gädda och gös! ( men då får man la meta med levande mört )
            Men om du vill ha ett tips om var du kan stå så är den vita bryggan bakom nolhaga slott bra, speciellt om du mäskar

Ps Går på nolhaga om det hjälper
            Senast ändrad av Max99; 2013-07-31, 22:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Max99 Visa inlägg
              Ah, finns faktiskt ganska stora klumpar där, och även stor gädda och gös! ( men då får man la meta med levande mört )
              Men om du vill ha ett tips om var du kan stå så är den vita bryggan bakom nolhaga slott bra, speciellt om du mäskar

Ps Går på nolhaga om det hjälper
              Vet vem du är xD Har suttit ett antal timmar och pratat fiske med din farsa :3

Kommentera

Haha lol :3

Kommentera

Japp... Men du var väl med på lägret för 2 år sen va? Klubbstugan, simmenäs?

Kommentera

Japp

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 384 visningar
                    1 gilla