Efter att i höstas ha köpt in prylar för ytfiske har äntligen, efter lång väntan, våren kommit och man får använda grejerna Spooken har blivit mest använd, men den vill gärna gå ner i vattnet imellanåt. Ofta funkar det kanon men som sagt vad, lite irriterande när den skall under vattnet. I och för sig har det inte blivit allt för många timmars ytfiskande än, men vadå ... genvägar är väl aldrig fel Nån som har en teori på fenomenet? (jag har ett par nya spookar som beter sig likadant, så dom kan jag inte skylla på iaf)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ytfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lasKör du med tung tafs? Jag brukar köra tafslöst och hoppas på borre, eller med lätt och mjuk egenknuten tafs och då går spooken fint på ytan.
Kommentera
-
Om du kör med en "vanlig ABU tafs" så skulle jag tro att det med största säkerhet är boven i dramat. Gör så att du testar utan tafs, bara med beteslås eller direktknutet. Då ser du hur betet går och kan avgöra om det är knycken eller tafsen som spökar. Vad gäller tafsar som funkar så har jag alltså bara erfarenhet av egenknutna tafsar till poppers och andra ytbeten, då kör jag mjuka knytbara material (surflon, seven strand m fl). Finns säkert andra här som kan mycket mer om tafsmaterial än jag gör).
Kommentera
-
las, du har helt rätt. Alla spookmodellerna är känslig för tyngd och väl nere under ytan så blir det inte det fiske spooken är avsedd för. Tom ett för stort beteslås kan störa gången. Om det finns en extra betesring i nosöglan på spooken så ta bort den bums. Själv kör jag med en ca 30 cm lång tafs i 0,50 fluorcarbon, har aldrig mist en fisk. Riktar dock mitt fiske efter abborre, vet man att det går mycket gädda i vattnet så är metall ett alterntiv... Förövrigt det roligaste betet somm finns att fiska med... hur kul som helst."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
1. som de flesta sagt; fiska med lätt tafs, lätt lekande i fram och i bak ett nätt beteslås utan lekande. Lekande viker sig gärna som ett gångjärn och hakar ofta upp sig i främre kroken. Supratress eller Surflon 13lb är klockrena material.
2. Betena är oftast avvägda så att de är baktunga för en bra sida sida gång. En tung tafs utjämnar den bakvikten och du kan rycka ner betet under ytan.
3.Små rörelser är bättre än stora ytviga
4. gud vad kul ytfiske ärEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 132 visningar
1 gilla
|