Gäddans vilja att ta om? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans vilja att ta om?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddans vilja att ta om?

Tänkte hör lite om era erfarenheter vad gäller gädda som huggit/nafsat/bordats vilja att ta om. Och hur lång tid efter.
    Jag inbillar mig att vi är många som har haft en gädda efter, för att
    i nästa kast klippa på. Jag skrev i ett tidigare inlägg (gädda på grunt vatten ), om fördelen med jiggens mjuka kropp kontra stenhård wobbler.

Ett par exempel från min egen krönika får starta tråden:

* En tvåkilosgädda kastar sig våldsamt över min gula curlytail, och missar, inte mindre än tre gånger. Den fjärde gången sitter den fast och landas. Detta är mitt absoluta rekord i genren (4ggr på 2min!!).

* Klappade på en gädda som slet av linan (körde tafslöst efter borren), så jag miste en djupgående Killer (inget annnat än en Shad-Rap-kloning). Ca 3 timmar senare står jag på samma ställe och , ja ni har redan gissat det, jag får tillbaka gäddan med wobbler. Ekonomiskt trevligt må jag säga.

Den sista anektdoten leder oss också in på frågan hur mkt gäddorna egentligen tar skada. Det ovan nämnda draget satt robust i mungipan vill jag minnas. Det hindrade inte honom (henne?) att försöka sig på ett skrovmål likväl (dumfan!).

Skriv så fingrarna glöder. Ett intressant fenomen tycker jag. Skiljer det sig t ex mellan vatten/årstid/bete/hastigheter etc. Få med era omständigheter, och glöm inte exemplen då den inte tog igen (fast man är så säker på det!).

MVH
    Senast ändrad av teambohr; 2005-04-29, 09:58.
    /Richard

Jag har positiva erfarenheter på området med just jigg.
    Stod på sommarvarm skärgårdsbrygga och kastade och kände fisken nafsa i betet två gånger under invevningen.när jiggen sedan är framme vid bryggan envisas dumfan med att attackera(annars brukar normalkloka fiskar dra vid åsynen utav mig eller något annat hotfullt).
    Jag fortsätter att låta jiggen dansa runt framför näsan på den slemmiga idioten och efter ett par sekunder hugger den och jag upplever min snabbaste landningscermoni någonsin.
    Tillägas bör att gäddan inte var större än 2.5-3.0 kg,en större dam hade antagligen fått mig att tappa fattningen...

Kommentera

Man kanske får fler täta återfångster än vad man tror? Det är inte alltid så lätt att lägga märke till om det är samma gädda man får igen. Vet två egna erfarenheter av gäddor med tydliga kännetecken där de huggit igen inom en timme. Den ena var en tvåfärgad trekilos som högg på samma svarta abborrjigg två gånger, den andra var en 5,5 kilos med en skada som först högg på en Cobbs och en timme senare på en Optimum.
      Vet inte om täta återfångster säjer så mycket egentligen, det intressanta är ju om gäddan klarar hanteringen på sikt med tanke på infektioner och liknande.
      Jag är fullt övertygad om att inte fisken lider nämnvärt av drillning och återutsättning om man gör det rätt.

Kommentera

För ett antal år sedan fick jag samma gädda att hugga och landas 3 ggr på mindre än 1 timma. Den var inte särskilt stor ~1kg och den hade en skada i huvudet som gjorde att den var lätt att indentifiera.Tidpunkten var nån gång under sommaren och betet var en 10 grams Vibrotail. Tilläggas kan att tredje gången var den tämligen trött och följde med in till land utan större protester, men den kanske hade lärt sig att det inte var nån fara för livet......
        kalleh

Kommentera

Bastard: Broder! ÄR det i sanning du från VBK? Z här.

Om gorillornas orgier och snabba bilar jag jämtom förnekar o Zarathustra.
          Må dessa vila stillsamt på sin furubädd, och inte vänslas med slemmigt kräk
          av morte. Stå upp! du vän av oskuld, och låt din tunga tala; din utsmyckning
          av vänaste art jag åskådat i garderob av dig. Ditt odjur. Ditt kräk. Din Bastard!

/Z
          /Richard

Kommentera

Samma gädda 4 gånger på 90 minuter har jag lyckats med en gång fast det var på mete. Det slutade med att gäddan fick åka hink ca 100 meter längs stranden eftersom den höll på att förbruka alla mina mörtar (abborre var de tänkta bytet).

Kommentera

Har samma erfarenheter från jigg. Men en gång så hade jag återkommande hugg på en Rapala wobbler. Tror att det var tre hugg och på det fjärde så satt den där.

Kommentera

Har tagit samma 6kg gädda två gånger innom loppet av 10min på samma bete. Den va något lugnare andra gången den högg. Betet va för övrigt en 10tums jake

Kommentera

Hänt någr gånger...

En gång va brorsan och jag ute och popperfiska gädda. En jävel till fisk högg inte mindre än 5 gånger på våra poppers. Dålig syn måste han ha haft eftersom han missa alla gånger. Förr förra sesången återfångade vi två gäddor. Först tog brorsan dom, sen var det min tur. C&R ger mer fisk!

Kommentera

Clas, fisk missar oftare på poppers, 5 missade försök är knappast nått rekord.
                    Klart att mjukis beten är bättre om fisken missar, ABU cello är ett typ exempel där mjuka wobbler kan locka till flera hugg i samma kast....
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art