Kräftor i en liten sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftor i en liten sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftor i en liten sjö?

Vi har en liten sjö bredvid våran sommarstuga som vi har funnits i släkten sedan sent 70-tal/tidigt 80-tal och vi har ALDRIG sett en kräfta varje i sjön eller i bäcken nedanför forsen som sjön rinner ut i, förutom att vi har hittat kräftburar som såg ut att vara från stenåldern på botten utav sjön. Men en sommardag för 2-3 år sedan satt vi vid köksbordet och pratade om kräftor. En stund senare gick min farbror ner och skulle tvätta händerna i forsen och vad ser han? Jo, det kryper en klart ätbar kräfta på en sten nedanför honom, 5 minuter senare sitter han i bilen och är iväg för att köpa 2st kräftburar. Vi agnar med snittade abborrar och dagen efter så har vi 5 kräftor i burarna.

Hur kan detta komma sig, klarade sig några kräftor undan kräftpesten? På ~40 år har vi inte ens sett en kräfta men helt plötsligt när vi pratat om det så dyker dom upp?
    Senast ändrad av chrisselito; 2013-06-19, 16:16.

var det signalkräftor eller flodkräftor?

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      var det signalkräftor eller flodkräftor?
      Ingen aning faktiskt, har för mig pappa sa vad det var men kommer inte ihåg. Goda var dom iallafall

Kommentera

Kräftor sprider sig oavsett art , efter pest kan flodkräftor sprida sig tillbaka vid gynnsamma förhållanden .Det kan också vara någon som satt ut kräftor utan er vetskap.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Signalkräftor har en vit fläck i leden på klon och ett ganska slätt skal. Flodkräftan sakna fläcken och har ett knottrigt skal.

Fläcken på signalkräftan kan variera i färg. Ljusblå, grå, eller gul är inte helt ovanligt.

Kommentera

Ibland sätter fiskevårdsföreningar i kräftor i älvar o bäckar till större sjöar för att främja öringen... Har gjort så i många vattendrag hemma, dock berättar dom inte högt för då blir dom utfiskade direkt :-( kanske något liknade hos er ???

Kommentera

Agna med mört eller Brax istället för aborre så får ni fler kräftor! Jag lovar!

Kommentera

Är det flodkräftor ska ni vara riktigt rädda om eran lilla sjö.

Kommentera

Ursprungligen postat av the2fly Visa inlägg
                  Agna med mört eller Brax istället för aborre så får ni fler kräftor! Jag lovar!
                  Brax håller länge om det är gott om kräftor. Det gör sutare, gädda och regnbåge också. Men vill man ha mycket lukt men som tar slut snabbt är löja, strömming och crabfish bättre. Kanske även räka och nors. Har inte testat. När jag fiskade mycket kräftor märkte jag skillnaden så vi brukade blanda bra beten med seglivade. Vi fiskade enbart signalkräftor då.

Ursprungligen postat av Erik96 Visa inlägg
                  Är det flodkräftor ska ni vara riktigt rädda om eran lilla sjö.
                  Håller fullständigt med. Ska man vara helt säker bör allt som ska vidröra vattnet spendera minst en natt i frysen på turboläget.
                  Kräftpestsporerna verkar vara seglivade och duktiga på att reproducera sig. Kan räcka med ett par badbyxor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art