Hjälp med bottenmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med bottenmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med bottenmete!

Hej! Imorgon ska jag ut och bottenmeta efter gös och undrar hur man riggar själva tacklet? Har en rulle med på spolad flätlina, som jag har förstått kan man bara sätta själva tacklet på tafsen? Det jag behöver hjälp med är hur man gör ett bottenmete tackel, behöver inte vara något jätte avancerat bara man får fisk på det Tänkte använda död löja som bete.

Jag använder ca 40cm fluocarbontafs, en trekrok i storlek 8 (man kan ha 2 om man vill) och ett 20-30g päronsänke. Tjockleken på tafsen är lite beronde på om det finns mycket gädda eller inte, jag använder helst tunnare än 0,30mm men endast om risken för gäddhugg är liten.
    ( du sätter kroken i ena änden av tafsen, ett lekande i den andra. Trär på sänket på huvudlinan sen helst någon pärla eller liknande för att skydda knuten. Sen är det bara att knyta på tafsen och du är klar.)
    Senast ändrad av Kr0nbl0m; 2013-06-02, 19:46.

Kommentera

Okej, man tackar Som jag förstår kan man bara sätta riggningen på sin vanliga tafs och kasta i?

Kommentera

Menar du vanlig gäddtafs?
        I så fall nej om du vill ha ett glidande göstackel som jag beskrev

Kommentera

Okej, då får jag fixa det på min andra spole med nylon på man tackar för hjälpen Vet du eller någon annan som kikar in hur man gör om man vill sätta göstacklet på sin gäddtafs?

Kommentera

Oscar, Knyt dit ett lekande på göstacklet. På lekandet kan du koppla på gäddtafsen.

Annars har ju Willys Sportfiske färdiga set för bottenmete (89 kr) att köpa.

Kommentera

Okej Jag cyklade till willys sportfiske och snackade lite med dom och fick lite hjälp Det enda jag behövde var lite nylonlina, trelekande, tre-krok och päronsänke Han som hjälpte mig ritade på en bild hur man kunde göra och gjorde så, fast istället för att ha 2 meter lina från lekandet till tre-kroken så tog jag ca 50 cm, blev så himla svårt att kasta när man hade 2 meter :P Och på detta drog jag min livs första gös!! Var hur kul som helst när man såg att hela spöet började gunga och man drog till med ett mothugg och den satt på kroken Hade försökt med jiggfiske flera gånger på samma ställe innan men inte fått något, sen när jag testar detta så får jag en gös på ca 1 timma! Och jäv*ar vad pigga gösen/arna är!

Så här gjorde jag, är det godkänt?

Click image for larger version

Name:	bottenmete gös.png
Views:	1
Size:	38,8 KB
ID:	1768627

Kommentera

trä på ett päron bly, en gummi kula sen sätter du ett lekande sen 30-60cm (beror på smaken) flätlina som tafs sen en enkelkrok som du trär genom hakan och genom huvet på löjjan, möjligtvis 2 om du kör stora löjjor.
                http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Okej tack ska testa det Men visst kan man göra på det sätter jag också gjorde?

Kommentera

Fick du fisk på ditt sett så kan man uppenbart göra så grattis till första gösen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art