Vad bör varje sportfiskare ha i sin fiskeväska? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad bör varje sportfiskare ha i sin fiskeväska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad bör varje sportfiskare ha i sin fiskeväska?

Jag har precis börjat fiska, och är nästan helt grön inom området. Jag är 27år gammal och har inte fiskat sen 10-12årsåldern. Nu hade jag tänkt återuppta min gamla hobby, främst på grund av att jag behöver kunna slappna av från jobbet på helger och lediga dagar.

Har surfat runt en del på fiskesidor, och försökt "plugga" så gott det går. Men nu behöver jag skaffa ordentlig utrustning. Jag tänkte börja med haspelfiske och sen gå över till fluga, men flugfisket får vänta tills jag börjat få kläm på det hela igen. Spö och rulle är inköpta (Shimano Sidestab 2000RA, Shimano Catana). Kommer mest fiska öring, röding, regnbåge, aborre och gädda i insjöar.

Så vad behöver jag för utrustning? Vilka drag? Vilka verktyg?

Tacksam för svar

en bra kniv e ju aldrig fel, och en tång så man lätt får ut kroken

Kommentera

Ska inte kommentera fiskeutrustningen för det kommer du få tillräckligt från alla andra.
      --------------------
      Sköna friluftskläder
      Bra ryggsäck
      Liten yxa
      Kniv
      Multiverktyg
      Thermos
      Plåster
      Tändare
      Snöre
      taperulle
      kompass
      Toapapper
      plastpåse
      -------------------

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
        Ska inte kommentera fiskeutrustningen för det kommer du få tillräckligt från alla andra.
        --------------------
        Sköna friluftskläder
        Bra ryggsäck
        Liten yxa
        Kniv
        Multiverktyg
        Thermos
        Plåster
        Tändare
        Snöre
        taperulle
        kompass
        Toapapper
        plastpåse
        -------------------

Tack så mycket för svaren, antecknar för fullt. Tänkte dra ut på en shoppingrunda imorgon, så alla bidrag kommer väl till pass.

Om man går in mer specifikt på själva fisket, vad ska jag ha för drag? Tafsar? Krokar osv.

Kommentera

Måttband
          Våg
          Priest
          Kamera
          Ficklampa

Kommentera

Ursprungligen postat av xpz
            Jag har precis börjat fiska, och är nästan helt grön inom området. Jag är 27år gammal och har inte fiskat sen 10-12årsåldern. Nu hade jag tänkt återuppta min gamla hobby, främst på grund av att jag behöver kunna slappna av från jobbet på helger och lediga dagar.

Har surfat runt en del på fiskesidor, och försökt "plugga" så gott det går. Men nu behöver jag skaffa ordentlig utrustning. Jag tänkte börja med haspelfiske och sen gå över till fluga, men flugfisket får vänta tills jag börjat få kläm på det hela igen. Spö och rulle är inköpta (Shimano Sidestab 2000RA, Shimano Catana). Kommer mest fiska öring, röding, regnbåge, aborre och gädda i insjöar.

Så vad behöver jag för utrustning? Vilka drag? Vilka verktyg?

Tacksam för svar
            Zalt funkar kanon for gädda nu iaf
            "Det är för mörkt, jag hör inte vad du säger"
            Croc-Cop

Kommentera

Kan säga vad jag alltid har i min fiskeväska: fjäderringstång, kniv, Hockout, kamera, våg, måttband.... Sen om jag skulle plocka ihop lite beten, så skulle det nog bli.. någon Zaltwobbler till gäddan troligtvis papegoj i mellan storleken. Till abborren skulle det bli lite jiggar + någon lottospinnare (Lottospinnare fungerar bra på alla de arter som du listat upp!) synd bara att den blivit så dyr!! sen typ sölvkrokens småa skeddrag.. brukar fungera bra på ädelfisk i insjöar... men framförallt köp ngt du själv tror på det brukar fungera bäst i slutändan!!

//Johan
              // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Vad gäller olika drag, skaffa gärna några av alla typer (spinnare, wobblers, skeddrag, jiggar) så du kan variera fisket. Här är några du kan köpa till att börja med (de flesta utom möjligen Zalt är lätta att hitta i de flesta butiker):

Spinnare:

Mörrumsspinnaren (bra för bland annat gädda)
                Reflex (bra allroundspinnare)
                Droppen (ännu en bra allroundspinnare)
                Olika spinnare från Myran (bra för öring och abborre bland annat)

Skeddrag:

Favorit Vass (bra att ha några vassdrag)
                Atom (gäddklassiker)
                Toby (bra allrounddrag, funkar för de flesta arter)

Wobblers:

Zalt (gäddbetet nummer 1, gärna sjunkande i papegojfärg)
                Några olika modeller av Rapala, t.ex Super Shad Rap (bra gäddwobbler)
                Hi-Lo (gärna rödvit som är en klassisk gäddfärg)

Jiggar:

Stormjiggar (finns många olika modeller att välja på)

Detta är en grunduppsättning beten som räcker långt till att börja med, sen kan man naturligtvis fylla på med fler modeller, storlekar och färger eftersom.
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Utöver komplett fiskespö, extra beten och tafsar klarar jag mig inte utan följande när jag fiskar gädda.
                  Tång, käftöppnare och kroklossare.
                  Kniven använder jag mest för att fimpa lina men den har andra goda användningsområden så att fiska utan kniv är bara dumt.
                  En våg kan vara kul att ha.
                  Ett bra krokbryne är bra att ha men kan ersättas av ett paket reservkrokar.
                  Håv eller lip-grip är också bra att ha. Lär du dig ta gäddorna med gälgreppet behöver du kanske ingen håv eller lip-grip. Gälgreppet brukar göra att kanske även käftöppnaren inte behövs men det känns lite tryggt att ha den när man börjar operera ut krokarna. Möjligen behöver du då plåster om du kör in fingrarna i gälbågarna.

Skitfiske!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Förutom det nödvändiga, rulle, spö, lina och drag;

1. Tången: Fiskar man gädda är en tång ett måste. Lägg gärna lite pengar på en sådan så att du får en som inte rostar. Min RedWolf (köpt på ÖB) duger, men den är trög när jag inte använt den på länge. Köp en lång modell, så att den når ner i käften. Gäddor kan vara glupska. Det känns, för mig, onödigt att både ha tång och peang när när man kan ha en lång tång.

2. Käftöppnare: Är aldrig fel, men jag har klarat mig utan än så länge, även om det tar lite längre tid utan.

3. Lipgrip: En liten lipgrip (drygt 30-35 cm) är en smidig och portabel "håv" när man promenerar runt. Köp en med roterande "tång", eftersom sommargäddor ofta snurrar några varv när de blir greppade. Lyft inte större fisk rakt upp om du tänkt släppa tillbaka den, eftersom det sägs belasta deras ryggrad dåligt. Om inte annat så ger nog tyngdkraften gäddkäften en negativ behandling.

4. Våg + vågpåse (IKEAs stora kasse fungerar bra)

5. Kniv: Vilken som helst som har fjällare och som är av någorlunda känt märke. Jag ångrar att jag köpte en kniv med slida av skinn, eftersom skiten möglar om jag inte använt fiskeprylarna på ett tag.

6. Fiskeväska med axelrem tycker jag själv är att föredra framför draglådan, som mestadels agerar förvaringsutrymme för prylar jag inte tar med mig ut. Själv har jag en grön ABU-väska som gick på någon hundring på rea.

7. Plastpåsar, 2-3 st. Bra att ta med sig fisk i och likväl kasta sopor i.

Jag har allt utom käftöppnaren och det känns tillräckligt för mig. Flätlina är bra och skönt, men var försiktig vid bottennapp. Jag har dragit av ett spö på det viset och jag är inte ensam.

Drag är ofta ganska personliga erfarenheter. Köp några drag du tror verkar bra. Se hur de går i vattnet och lär dig fiska dessa drag bra, istället för att fiska med en massa drag på ett dåligt sätt. Mina smålådor i väskan är fyllda av drag, men jag använder till 90 % mina Vibrax-spinnare i storlek 4. Dessa kan jag få att gå djupt, grunt, sakta och långsamt. De andra kan jag inte alls så bra. Egentligen borde jag väl rensa ur väskan på alla drag jag inte använder.
                    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 072 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art