Gäddans minne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans minne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddans minne

Hur långt minne har gäddor egentligen? Om man tar Lödde å som exempel säger folk att mete med mört är det ända som gäller, eftersom de stora gäddorna vet att jerkbaits och spinnare inte är mat. Detta måste ju bero på deras minne.

En guldfisk har ju 3 sekunders minne, och en gädda kan ju då inte ha mycket mer!?

lite konstig fråga kanske, men har tänkt på detta ett tag

Handlar nog om gäddans erfarenhet...
    Du kan garanterat ta en storgädda på busterjerk i lödde med lite flyt!

Kommentera

Frågan är jättekomplex och vi kanske aldrig får ett definitivt svar, men jag TROR den har ett minne som är anknutet till att den har ont, tex en krok i käften. Kanske tom att den kan anknyta en specifik färg till just den känslan. Eller en båtmotor som är i närheten. Då kanske den vet att det är dags att vara passiv.
      sigpic

Kommentera

minnet vet jag inget om men att polarn tappar en gädda och 5 sekunder senare får jag hugg, och det är gäddan som polarn tappa. Hur vet jag detta, jo för hans tappade drag satt kvar i gäddan
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Dock så är det bevisat att guldfiskar faktiskt har ett minne, upp till 3 månader enligt vissa källor. Det är nog detsamma för gäddor.
          Smärta, mat och flyktväg brukar vara saker som djur tenderar att minnas eller ha koll på.

Kommentera

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
            Hur långt minne har gäddor egentligen? Om man tar Lödde å som exempel säger folk att mete med mört är det ända som gäller, eftersom de stora gäddorna vet att jerkbaits och spinnare inte är mat. Detta måste ju bero på deras minne.

En guldfisk har ju 3 sekunders minne, och en gädda kan ju då inte ha mycket mer!?

lite konstig fråga kanske, men har tänkt på detta ett tag
            är det så får jag bära upp jerkspöet igen och hämta gäddmete grejorn, hade tänkt jerka där i morgon (

Kommentera

Det är möjligt att de har ett minne men det verkar inte som de använder det till att undgå att råka illa ut = hugga på våra beten, har vid flera tillfällen under åren fångat samma gädda flera gånger i rad på samma bete och plats inom en så kort tid som 30min, och jo jag vet att det är samma gädda då de små röda märkena efter krokarna syntes vid de förljande huggen.

Min egen "husgädda" som håller till mellan bryggan och vassen fångar jag ca 10 gånger per sommar, samma ställe samma djup och identisk teckning och storlek, ibland kan det bli 2 gånger på 10 kast när det egentligen är abborre till middag jag vill ha upp, äter nämligen inte gädda.

Så om gädda har ett minne så verkar det inte användas fullt ut enligt min erfarenhet, men detta är mina heltovetenskapliga teorier och erfarenheter.

Den nämnda historien med att få hugg på samma gädda som slet av polarens bete innan det har även jag och polaren varit med om, så ibland undrar man om gäddan är så smart eller vad det är, ena gången som det hände hade den polarens 15 cm Bomber wobbler på tvären i käften men högg på min i samma storlek iaf, hur den gäddan tänkt sig kunna få ner nästa byte i halsen vete tusan men polarens wobbler satt så löst att den ramlade loss när vi fick upp gäddan i båten så gäddan hade iaf inte pinats länge av missödet eller riskerat att svälta ihjäl pga wobblern i käften vilket ju är en tröst för oss fiskare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Min egen "husgädda" som håller till mellan bryggan och vassen fångar jag ca 10 gånger per sommar, samma ställe samma djup och identisk teckning och storlek, ibland kan det bli 2 gånger på 10 kast när det egentligen är abborre till middag jag vill ha upp, äter nämligen inte gädda.
                Har haft ett antal stationära "husgäddor" som bott under bryggan genom åren och håller inte med. Ett fåtal gånger har dom huggit på samma drag men sedan aldrig mer. Testade så sent som förra sommaren med en ny Whopper Plopper och Dahlberg-groda som "Elmer IV" högg friskt på första gången men sedan bara simmade fram och tittade på men lämnade ifred, hur mycket jag än plaskade runt med dragen under och runt bryggan. Däremot om man vevade in en abborre på jigg och lät den simma in under bryggan så högg "hen" gång på gång, dag efter dag. Till och med när ungarna hoppade och plaskade i vattnet bara någon meter ifrån.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Har haft ett antal stationära "husgäddor" som bott under bryggan genom åren och håller inte med. Ett fåtal gånger har dom huggit på samma drag men sedan aldrig mer. Testade så sent som förra sommaren med en ny Whopper Plopper och Dahlberg-groda som "Elmer IV" högg friskt på första gången men sedan bara simmade fram och tittade på men lämnade ifred, hur mycket jag än plaskade runt med dragen under och runt bryggan. Däremot om man vevade in en abborre på jigg och lät den simma in under bryggan så högg "hen" gång på gång, dag efter dag. Till och med när ungarna hoppade och plaskade i vattnet bara någon meter ifrån.
                  Har det verkligen nåt att göra med att dom skulle ha ett krokminne? Tror mer det har med att göra att fisken har avslöjat betet och ratar det på grund av att det inte är dess naturliga föda.

Kommentera

Guldfiskar har inte 3 sekunders minne... Jag skulle gissa att en gädda har väldigt långt minne, kanske hela livet. Men en gäddas minne kan ju knappast vara speciellt tydligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art