Besor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Besor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Besor

Jag kan inte förstå att ni (de berörda) kan ta upp havsöring - och laxbesor! "To ugly to live" säger en, det är vad jag säger till fångstmannen. Svarta magra och eländiga hasar ni upp dessa. Varför inte släppa tillbaka dem? Äter ni fisken? Det är ju inget man bjuder släkt och vänner på precis.

Titta på de som trollat upp laxar från Vättern etc. SÅ ska en lax se ut! Den ska inte vara 89 cm lång och väga 3kg!!! Ni tycker säkert jag är gnällig, men svara gärna på frågan varför ni tar upp dem? Av vilken anledning? Ni har en felaktig inställning till fisket!

El Muppo Grande!

Hur kan du sitta och bestäma vilken syn på fisket som är rätt? Har du rätt syn på fisket? Isåfall du berätta den för oss. Varför skulle dem inte få ta upp laxen, deras fångst de gör vad de vill med den. Nej du el Muppo Grande, registrera dig och kom med något vettigt så kanske man kan börja ta dig på allvar.
    varför nappar det aldrig?

Kommentera

El muppo (antar att du har en riktigt nick som du inte vågar skriva under)
      Om du tar dig tid att kolla i personen i frågas galleri, på andra sidan, kan du studera ett mycket pedagogiskt kollage. Jag rekomenderar en titt.

Om du fortfarande vill veta mer finns det ett antal trådar i ämnet, som går ner på djupet i strömmens ekologi, där huvudpoängen är att det är P&Tfiske som gäller, och fisken kan ändå inte reproducera sig.

Kommentera

jaja... alla har rätt till en åsikt. men göm dig inte bakom ett fakenick :P

/
        Wild

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
          El muppo (antar att du har en riktigt nick som du inte vågar skriva under)
          Om du tar dig tid att kolla i personen i frågas galleri, på andra sidan, kan du studera ett mycket pedagogiskt kollage. Jag rekomenderar en titt.

Om du fortfarande vill veta mer finns det ett antal trådar i ämnet, som går ner på djupet i strömmens ekologi, där huvudpoängen är att det är P&Tfiske som gäller, och fisken kan ändå inte reproducera sig.
          Jag har en liten fundering som kanske ni kan svara på?

På strömmen hemsida så uppmanade dem till C&R i alla fall förut. Har dem ändrat sig nu? Har inte besökt sidan på ett tag, men hur kommer det sig?! Lite konstigt är det ifall det är så?

Kommentera

Först och främst vill jag fråga hur/var de uppmanade till C&R? det enda jag har sett är ett inlägg om att de vill ha en liten plattform nedanför stegen i ghettot där man kan stå och hjälpa fisken hamna på rätt köl/få ner mjölksyrehalten/syresätta gälarna. Detta har nog att göra med att många VILL släppa tillbaka sin fångst där, men detta omöjliggörs av hur det ser ut där.

Det finns många sträckor att fiska på i strömmen, vissa där det är lättare att praktisera C&R, vissa där det är svårare. Det har också med utrustningen att göra, hur snabbt man lyckas trötta ut fisken. Fiskar du i djurgårdskanalen har du en mycket större chans att kunna återutsätta fisken. Kampen blir inte lika lång, landningen enklare (Går tom att använda "snäll" håv) och du har möjlighet att håla den ett tag vid strandkanten.

Ghettot vid öppen lucka är nog den svåraste sträckan att släppa tillbaka en fisk på, då fisken har extra hjälp av den kraftiga strömmen, så kampen pågår längre och fisken tröttar ut sig lättare. Den måste dessutom lyftas 5m rakt upp och sedan ner igen, om den ska vägas/fotas.
            Som exempel vill jag ta min lax på 6.5kg. Den var i stort sett död när den låg i håven efter 10 min kamp. Antagligen av mjölsyrechock. Den hade aldrig klarat C&R, ens med plattform.

Kommentera

en sak också som jag aldrig förstått är varför det är fiskeförbjud vid Stallis under vissa månader? Det kan ju knappast vara så att de försöker skydda lekfisken..... de kan ju ändå inte föröka sig.... hela Strömmen e ju bara Put and Take.... som Fyrväpplingen ungefär....
              Senast ändrad av natito; 2005-03-23, 12:08.

Kommentera

Natito - Det är förbud 5m nedströms stallbron och riksbron under hösthalvåret för att skydda de utsatta smolten och för att minska ryckfisket. Hemi har koll på det där, han är ju tillsynare, men vad jag har förstått stod det folk och ryckfiskade lekfisk från broarna tidigare.

Kommentera

Är det ens lönt o fiska på fiskar som inte kan kämpa? jag vet inte hur det ser ut där ni fiskar i sthlms ström, men har sett när luckorna är öppna, o då strömmar det som fan.
                  varför kan de inte yngla i strömmen förresten? är det förorenat?
                  /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                    Är det ens lönt o fiska på fiskar som inte kan kämpa? jag vet inte hur det ser ut där ni fiskar i sthlms ström, men har sett när luckorna är öppna, o då strömmar det som fan.
                    varför kan de inte yngla i strömmen förresten? är det förorenat?

Vem har sagt att dom inte kämpar ??

Med luckorna öppna, och du får på en arg/vild öring ( eller lax :P) på 3kg+ får du en fajt du sent glömmer... jag tror man måste testa på fisket inne i strömmen, för att kunna få den upplevelsen och uppfatningen om hur det är där inne i betongfiskets mecka

Jag e nyinvigd i detta B3 fiske , jag skyller allt på Natito :P

Mvh

Wild

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar
                    1 gilla