Håller hela branschen på att göra KK? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller hela branschen på att göra KK?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håller hela branschen på att göra KK?

Jag har fått en känsla av att mer eller mindre alla sportfiskebutiker håller på att gå omkull! Flera har gjort det under hösten och våren och varor saknas i butikerna som finns kvar. Vad beror det på? Håller alla på att konka?

Hur blir det med garantier? Låga priser kan ju inte vara felet om man surfar på Internetbutiker i andra länder. I flera fall halva priset.

Vilka butiker kan man lita på finns kvar när det gäller service och garantier?

Att priserna är låga i andra länder innebär inte att svenska sportfiskebutiker har bra marginaler. Sverige är en mycket mindre marknad än t.ex. tyskland. Det kostar mer att frakta prylarna till Sverige. Kan också vara så att i Sverige har återförsäljarna större marginal. Det behöver inte betyda att de är mer giriga än motsvarande i andra länder. Sverige har få invånare och långa avstånd. Avståndet från Luleå till Malmö är ungefär samma som från Berlin till Rom. Hur mycket större kundunderlag finns det på den sträckan jämfört med Luleå Malmö tror du? Att hålla en anställd är inte billigt heller. 3 anställda kostar lite slarvigt räknat ca 100,000 i månaden. Räknar med en lön på ca 17,000 före skatt. Det innebär att butiken måste ha ett överskott på ca 100,000 på försäljningen per månad. Lägg på lokalkostnad m.m.

Kommentera

Det var väll nån ny lag som började gälla i år, att grossisterna som säljer till butikerna ska få pengar före banken ungefär, och då var bankerna snabba i höstas med att håva in alla pengar som diverse butiker var skyldiga... Kanske ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Whoknows
        Jag har fått en känsla av att mer eller mindre alla sportfiskebutiker håller på att gå omkull! Flera har gjort det under hösten och våren och varor saknas i butikerna som finns kvar. Vad beror det på? Håller alla på att konka?

Hur blir det med garantier? Låga priser kan ju inte vara felet om man surfar på Internetbutiker i andra länder. I flera fall halva priset.

Vilka butiker kan man lita på finns kvar när det gäller service och garantier?
        Vad gäller garantier så är det leverantörerna som ger dessa. Om din butik gått omkull så kan du gå till en annan återförsäljare.

Sen går det inte att jämföra priserna i Svenska butiker med de som finns i andra länder... Vi har världens absolut högsta skattetryck och därför har vi de priser vi har.

Men allt skall ju bli bra när skatten höjs efter nästa val. För det är väl ingen här som kommer att köpa från via internet från utlandet om det blir dyrare hos favorithökaren, eller hur. Vi vill ju inte att andra länder skall ha våra skattepengar, eller??? Sorry, kunde inte låta bli...

/D

Kommentera

Läs frågan innan...

Ursprungligen postat av pikecatcher
          Att priserna är låga i andra länder innebär inte att svenska sportfiskebutiker har bra marginaler. Sverige är en mycket mindre marknad än t.ex. tyskland. Det kostar mer att frakta prylarna till Sverige. Kan också vara så att i Sverige har återförsäljarna större marginal. Det behöver inte betyda att de är mer giriga än motsvarande i andra länder. Sverige har få invånare och långa avstånd. Avståndet från Luleå till Malmö är ungefär samma som från Berlin till Rom. Hur mycket större kundunderlag finns det på den sträckan jämfört med Luleå Malmö tror du? Att hålla en anställd är inte billigt heller. 3 anställda kostar lite slarvigt räknat ca 100,000 i månaden. Räknar med en lön på ca 17,000 före skatt. Det innebär att butiken måste ha ett överskott på ca 100,000 på försäljningen per månad. Lägg på lokalkostnad m.m.
          Jag föredrar inte att handla från utlandet utan vill ha seriösa butiker i mitt närområde att handla från där man kan få service och kvalitet. Min fråga var vad det kan bero på att det verkar vara så svårt att sköta en sportfiskebutik på vår nationella marknad "trots" att priserna borde vara marknadsmässiga med tanke på marknaden. Är det en pizzeria marknad! Mao överetablering eller är det bara dåliga säsonger som gör att fler och fler går i stöpet?

Med tanke på att det lär finnas 3 miljoner potentiella kunder varvid 900 tusen lär ha fiske som sin huvudsakliga hobby verkar det för mig lite konstigt att branschen gungar! Men det kanske inte är så. Jag kanske har fått en felaktig uppfattning av alla rykten efter Sporting m.fl.

Kommentera

Det känns som det finns fler butiker idag än tidigare och att fler importerar själv. Ett annat problem jag kan tänka mig är att ganska många "bränt" sig på (valutarisker) att köpa in utrustning från främst USA (även andra länder) med en tidigare mycket högt värderad dollar. Sedan har butikerna lagt upp lager med wobbler och annat som i praktiken har blivit svårsålda alternativt behövt säljas med förlust. Det är väl lite av det som fortfarande lyser igenom vilket gör att handlarna är rädda att lägga på sig stora lager. Distributörerna verkar ganska ofta fortfarande ha priser som för en dollarkors på över 10 kr. Två exempel har tittat på djupriggar som ligger på under halva priset i USA jämfört med i Sverige. Har även sett på G-loomis då jag funderar på ett till spö men har svårt att betala 9300:- för det via Guideline när jag kan köpa det från USA för under 700$..

Kommentera

Sporting mfl. har nog lidit lite av något sorts "komplex" och velat vara störst på ett område utan att ha undersökt kundunderlaget. Detta tror jag har lett till att man gjort stora inköp som inte gått åt, i längden blir det mycket pengar som är "fast" i prylar som folk inte köper (utom då det rea:s ut men då är inte vinsten heller lika stor).

Jag tror att det helt enkelt handlat om dåliga affärsmän, men säkerligen trevliga killar som bara försökt livnära sig på sin hobby men som kanske tagit sig lite vatten över huvudet.

Kommentera

Dåliga affärsmänn med konkurrens

Hur skall branschen då överleva om vi har dåliga affärsmänn när priserna på Internet ligger så mycket lägre än hos våra handlare?

Kan jag få garanti hos guideline om jag köpt ett loomis spö från USA?

Jag vill ha en butik att besöka, dricka kaffe hos och snacka skit med. Kommer jag inte att ha det om ett par år? Skall jag då vara tvingad att handla på Internet från USA butiker (och spara 50%)?

Kommentera

Med tanke på att det lär finnas 3 miljoner potentiella kunder varvid 900 tusen lär ha fiske som sin huvudsakliga hobby verkar det för mig lite konstigt att branschen gungar! Men det kanske inte är så. Jag kanske har fått en felaktig uppfattning av alla rykten efter Sporting m.fl.
                  Branchen "gungar" åt andra håll..

De butiker som klarat sig bäst är de som lyckats med näthandeln. Vi ändrar köpvanor på gott och ont.. Titta bara på livsmedelsbranchen. Små butiker på hörnan får slå igen bara för att vi åker och handlar billigt på stormarknader. Visst kan man diskutera om det är bra eller dåligt, men faktum är att de som inte anpassar sig försvinner. Att som sporting i Örebro sitta med hyra på ca 15 tusen i månaden är inte lätt. Det ska säljas endel prylar varje månad för att täcka det inkl de anställdas löner.

Kommentera

Kan jag få garanti hos guideline om jag köpt ett loomis spö från USA?
                    Vet inte hur det fungerar med G-Loomis men med Sage fungerar det iaf, kompisen knäckte sin Xi2:a som var USA köpt. Det var lite mer mek med tull och blev dyrare frakt än för mig som lyckades med konststycket att knäcka mitt gamla svenskköpta RPL. Det gick fortare för kompisen än för mig då Sage bytt ditributör i Sverige för ett antal år sedan (från Loop till någon tysk firma) varpå mitt gamla spö tog ganska lång tid, det hade tidigare emellanåt tagit mer än 3 månader (jag fick mitt på 1 månad).. Måste iaf ge Sage lite kredit eftersom de sänkt priserna en del i Sverige efter dollarraset till skillnad från Loomis..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 071 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art