Abborrars beteende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrars beteende

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrars beteende

Hur beter sig abborrar på vintern. Förflyttar de sig eller är de stationära?
    Det är säkert olika från sjö till hav osv. I mitt fall handlar det dock om abborrar som lever i en havsvik.

för mig är aborrarna stationära, dom samlas i stora stim, så det gäller att hitta dom, jag fiskar i sjöar, så jag vet icke hur det är i dit fall.

Kommentera

Leta leta och leta... Rätt var det är börjar det hugga som bara den. lika snabbt som det började kan det ta slut... Förra helgen var det hyffsad fiske på morgonen, mitt på dagen fick vi knappt fisk. Några strö fiskar här och där. Vid ca 14:00 började vi alla dra abborre efter abborre. Lika snabbt som huggsexan började så dog den ut... Så det gäller att inte ge upp bara för att det inte nappar just då. Under en dag så brukar man i alla fall få igång några "hål" så man kan dra upp rejäla borrar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
        Leta leta och leta... Rätt var det är börjar det hugga som bara den. lika snabbt som det började kan det ta slut... Förra helgen var det hyffsad fiske på morgonen, mitt på dagen fick vi knappt fisk. Några strö fiskar här och där. Vid ca 14:00 började vi alla dra abborre efter abborre. Lika snabbt som huggsexan började så dog den ut... Så det gäller att inte ge upp bara för att det inte nappar just då. Under en dag så brukar man i alla fall få igång några "hål" så man kan dra upp rejäla borrar!

Inte direkt den informationen jag sökte. Det jag undrade var om abborrarna håller sig inom ett visst område eller om de konstant följer efter stimmen av småfisk.

Kommentera

Abborren brukar inte vara allt för sugen att förflytta sig på vintern. Undantagen pelagiskt jagande abborre som hänger efter nors och strömmingsstim (brukar vara lite ljusare till färgen). Mina egna erfarenheter är att abborren försöker hålla sig i närheten av sina favoritställen. Flyttar lite grundare/djupare i samband med väderomslag/lufttrycksförändringar. December till mitten av februari brukar fisken vara som minst benägen att flytta sig. Fram på vårkanten börjar de röra sig mot sina lekområden.

Kommentera

Abborren står mest stilla. Är bara vid jakt som den släpper i väg några kol. Eller när den är sugen på nåt gött som är i närheten. Abborren har bara några korta ruscher under dagen, om vädret tillåter. Är det ett lågtryck och barometern bara faller som idag. Då kan den helt låta bli att röra sig eller nappa. Då måste den reglera trycket i blåsan. Och ibland behöver den stiga eller gå ner djupare. Den blir däst i kistan. Därför kan den stå och glo på betet. Utan att känna för att ta det. Det är ju därför det roliga med pimpel att man måste borra och leta efter dom randiga.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen jag håller med dig...

Att pimpla abborre med stora feta balansare är himla roligt, då slipper man oftast dem mindre abborrarna man inte är så sugen på att dra upp hela tiden.
              Rockbananen OK, du skrev en fråga "Hur beter sig abborren på vintern" det var väl det jag försökte svara på... Som dem andra skrev så rör sig inte abborren så värst mycket på vintern. Det jag tycker är roligt att det så plötsligt kan vända. Från att inte hugga alls till att hugga i stortsätt hela tiden... Och då gäller det att vara snabb ner med balansaren igen.

Kommentera

Rätt så Stizo. Det märks att du är hemma på fronten när det gäller pimpel. Sen med balans får man ett helt annat hugg än med vertikalpirk. Det viktigaste är att krokarna är vassa. Mitt lite nya som jag upptäckte. Vara att sätta lite långskaftade Kamasan (flugkrokar) under balansaren. Fast det är säkert nån som tänkt likadant. Finns så massa olika knep om pimpelfiske att nån Fiskejournal inte räcker till. Det är små detaljer men mycket avgörande för utgången av fisket. Minsta man klumpar sig med dessa detaljer. Det kan kosta ett kanonborrhål. River man första kan det dra med sig ett stort gäng grisborre. Därför ska grejerna vara på topp. Alltså inget knorr här inte he he.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

nilsmaster har långskaftade trekrokar som standart på sina invicebel balansare..
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Abborrar rör sig lika mycket under vintern som på sommaren. Prova att tokleta som man gör på vintern, under sommaren och du kommer finna samma resultat. Att fisken skulle vara mer stillastående under vintern är en myt uppfunnen av gubbar som gillar att ligga i soffan när kvicksilvret krymper. Vad som gör det lättare att hitta fisken under sommaren jämfört med vintern är faktorer som sjöfåglar och betesfisk som man får visuella kvitton av. Fisken i sig har dock samma rörelsemönster. Gösen är den största "vinterbluffen". Den jagar på samma sätt på vintern som under sommaren. Där du hittar den under sommaren hittar du den ock under vintern, på motsvarande tider. Inga övervintringar i djuphålor inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 274 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art