fisketips teneriffa!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fisketips teneriffa!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fisketips teneriffa!!!

Ska dra iväg på en välförtjänt vecka på Teneriffa!
    Vill så klart fiska, någon som har nå bra tips till mej om fiskeställen fisketurer och typ av utrustning man ska ta med sig. (enkel utrustning då jag åker dit för att umgås med familjen men vill fiska lite i allafall).
    Skall bo på södra sidan Playa del americas eller nåt!
    som sagt alla tips av intresse!

Tack!!

Ta med ett rejält spinnspö för att meta betesfisk med bröd - finns mängder med småfisk överallt!
    Du kan till och med hitta betesfisk i de små tidvattenspölar som bildas när vattnet drar sig tillbaka. Fiskarna glömmer att ta sig ut på fritt vatten - bara att plocka upp dem med händerna. Men dom är kvicka som tusan!

Använd betesfisken på kvällen / natten / morgonen innanför vågbarriärerna. Använd REJÄL tafs. Jag körde med wobbler och 20lb ståltafs. Alla tre jag hade med mig rök på en kort stund. Fiskeländet som tog på wobblern satt i 5-10 sekunder innan tafsen var avbiten....

Flugfiske funkar alldeles utmärkt också, även om jag senast bara fick yngel....
    Dessvärre blåste det utav h-e när jag var nere så det var inget kul att fiska överhuvudtaget....

Helt klart - havet VIMLAR av fisk, av alla sorter.

BigGame-turer är naturligtvis kul bara av vetskapen av att man kan få megastor fisk. Dock är det lågsäsong på den sortens fiske nu på vintern. Tänk också på att all utrustning är anpassad för turister som aldrig hållit i fiskeredskap innan. För det mesta handlar det om stora välslitna haspelrullar, järnspett till spön och 1 millimeters lina. 99% av fångsten är fisk upp till ett kilo...
    Är du van fiskare så kommer du att känna dig lurad. Bra att veta på förhand :-)
    Självklart kan du ta med dig egen utrustning...

Problemet brukar vara att få med sig alla spön. Rullarna går ju ner i resväskan, men man vill ju ha med spöna också. Jag vill inte lägga spöna separat i incheckningen. Du kan glömma att ha dem som handbagage...
    Själv har jag ett grovt fyrdelat flugspö som passar i resväskan. Funkar bra både med WF11-lina och haspelrulle!

Ha det gott!

Kommentera

Tack för tipset.

Färgglada???? flugor i storlek???

/Bronze

Kommentera

De flugor jag har haft mest lycka med där nere är röda Marabouflugor med lite flash i. Ungefär storlek 4. Rätt så grov saltvattenskrok. Ibland har jag plundrat gamla makrillhäcklor och dressat på dem lite mera.
        Annars är saltvattenflugor rätt så enkla i sin uppbyggnad.
        Här är en länk till några bilder på saltvattenflugor: http://theflybench.com/saltwater/saltwater1.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 014 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art