Hur stor fisk i sjö, 300 m diameter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor fisk i sjö, 300 m diameter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur stor fisk i sjö, 300 m diameter?

Hej,

min polare har köpt en stuga och ganska mycket mark på gränsen mellan småland och halland. på marken ligger bl.a. en sjö (namn känner vi inte till) som är i stort sett cirkelformad, med en diameter på drygt 300 meter. Vi har fiskat en hel del och fått abborre och gädda, dock bara mindre sådana (största gäddan hittills ligger under 2 kg). Vi har dock koncentrerat fisket till vassar och i närheten av stränderna, på väldigt grunt vatten (ca en meter).

Hur stora fiskar är det realistiskt att tro att sjön kan hysa? Jag förstår att flera faktorer spelar in såsom sjöns djup (vilket vi inte heller känner till, direkt), men om ni fick gissa: hur stora gäddor tror ni att där kan finnas, ungefär?

Mvh

Perchman
    Skitfiske på er/ Perchman

är ju som att svara på frågan "hur långt är ett snöre? " beror ju helt på tillgång till betesfisk om sjön har bara vatten som inte är försurnat osv !! du får väl fiska på tills du får svaret jag har en liten pöl här vid mig som är helt runt och ca 100 meter i diameter som har mört och abborre fiskat där sen jag var 10 och bara fått smått och inte sett eller hört någon som fått större heller men iår har jag fått 3 borrar över kilot med en topp på 1,42 !! så det är möjligt att det ligger en madam i sjön du pratar om också

Kommentera

som elitepiscari skriver finns många faktorer som spelar in. En sjö jag känner till med måtten 600 lång och max 300 bred höll närmare 10 gäddor över 10 kilo (dokumenterade individer) där den största var runt 14 har jag för mig. Orsaken till detta är oklar men min teori är att sjön - som är känslig för syrebrist - någon gång för 15 år sedan drabbades hårt av syrebrist vilket ledde till att stora mängder fisk dog. De gäddor klarade sig hade ingen konkurrens om föda och kunde lätt bara mumsa i sig av övriga fiskar (bl.a. Ruda).

Jag tror man kan dra slutsatsen att en sjö i storleken du beskriver inte håller extremt stor fisk av någon art, så länge som en extremhändelse inte har inträffat som ändrat balansen på något sätt. Helt normala förhållanden med normal tillgång till betesfiske - skulle tippa en maxvikt på 5 kilo.
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Vad heter närmsta byn ? så kan man nog kolla vad sjön heter.

Kommentera

Har själv tagit 6 kgs gäddor i sjöar av den storleken, ja tom något mindre och vet flera som gjort det. Relativt vanliga skogssjöar inte näringsrika och 3-4 m djupa. Även borrar över kilot vid flera tillfällen i sådana sjöar.
          Senast ändrad av Hemi; 2012-09-25, 18:09.

Kommentera

Är djupförhållande bra och någorlunda rikt på betesfisk ligger det säkert någon bumling där!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 274 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art