Ismete pb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete pb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jenk, tror du verkligen att karpfikaren sitter standby hela karppasset igenom? I så fall har du inte riktigt koll på det fisket. Det är ju inte för inte som man utnyttjar elektroniska larm för ändamålet :-) Jag har sällan sett ismetare sova under sina ispass i samma utsträckning som karpfiskare i alla fall. Egentligen är diskussionen jävligt puckad, alla metoder har ju sina egna för- och nackdelar. Att hålla på och värdera sätten säger mer om personen bakom åsikten än metodernas olikheter/finhet. Ska man hålla på så här kan man ju tycka att det mest sportsliga fisket är t ex flugfiske på öppet hav efter lax nåt som skulle ge cred till utövaren...

Kommentera

För det första; Sen när måste man hålla i sitt spö för att få räkna fisken från Ismetet? Enda regeln för storfiskregg är väl att man inte använder ett fast redskap(angeldon) för nappindikation?

För den andra: Jag kan inte första varför fiskar som tas på Ismetet skall räknas mindre än fiskar tagna på ett annat fiskesätt? Karpfiske när man sover, mot att sitta på en stol och vara direkt beredd på att springa då man ser ett flagg, tycker nästan ismetet verkar mera "riktigt". Sen att Trollingfiska med 10 spön mot att Ismeta med 5 spön. Hur kan Ismetet anses "sämre"?

FÖr det tredje;
      Kan bara säga att alla har vi våra favoritfisken, många gillar att spinnfiska framför allt...jag förstår inte varför men ändå. Dessa männsikor anser det som "fusk" att vi som valt Metet här i "livets stora kval" kan praktisera fisket året runt. Och dessa människor har nog svårt att förstå, likväl som jag har svårt att förstå dom, varför man valde just "sitt" sätt. Så en disskussion som denna kommer sluta med spinnfiskare mot mete/trolling. = Den kommer inte ge något alls!

Trodde PB var den största fisken man fått? Inte den största fisken man fått inom ett visst fiskesätt. Eller skall vi köra en storfiskregg för spinn, en för trolling och en för mete?

//Metaren
      sigpic

Kommentera

Flödebananen, jag håller med dig helt och hållet. Vet inte vartifrån många fått det hela, att ismetet skulle vara så mycket effektivare? Dess stora nackdel är mobiliteten, eller snarare hindret för densamma. En båtfiskare betar ju av betydligt mer områden jämförelsevis. Fördelen är å andra sidan att presentationen blir så mycket längre. Är det fisk i närheten har ju allt mete egentligen en större fördel. Om det är där "finheten" ligger i spinn vs mete ligger, så är åtminstonde metet en ordentlig tålamodsträning

Kommentera

Till sportfiske räknas inte fasta redskap, dvs. angeldon, nät osv.

Men kan inte förstå vissa som säger att lite av känslan försvinner när man tar en stor gädda på ismete?

Kör man med påkarna till ismetspö som säljs i vissa butiker så kan jag fatta att känslan försvinner men vem säger att man måste använda sig av dessa!!

Använd för guds skull goa spö till ismetet med en bra rulle så kan jag lova att det blir lika bra känsla att drilla fisken från isen som vid vanligt land eller båtfiske under övriga året.

All fisk som tas med spö och rulle enligt reglerna som finns klassas som godkänd fångst och får registreras!

Kommentera

Danne, pelagiskt är förmodligen rätt medicin i ditt fall med tanke på sjöns karaktär. Ser man resultatmässigt det som David Lundqvist skrivit om i FJ så är det säkerligen det. Problemet är väl bara att fiska nära betesfisken, det blir nog ett vansinnigt stort antal hål om man inte känner till exakt vart betesfisken uppehåller sig vintertid

Kommentera

Ismete

Asgarv m@ det har du javligt ratt i angaende karpmetet. Det som stor mig dock ar att ingen verkar kunna ge ett svar pa om det ar lagligt. Sag att du tar en 22 kilos i skargarden pa ismete och bonkar den mot all formodan. Det skulle val inte raknas som Svenskt sportfiske rekord eller? sedan vet du att jag sjalv ismetar nar jag ar hemma. Det ar ju ett kul fiske. Ser dock ingen storre skillnad att angla eller ismeta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                Foppa, en skillnad ar ju att vid karpmete sitter man och har koll pa spona pa samma stalle. Dvs de ar inte utplacerade och fiskar av sig sjalv ngn annanstans. Vet inte om det ar en betydande skillnad men det ar en skillnad. Typ tank om man pa sommaren skulle placera ut 4 petflaskor med mortar under runt om i sin favvisvik. Vid napp skarvar man ihop linan med ett spo och drillar. Ar det sportfiske? Ar inte emot ismete pa ngt sett kan jag tillagga bara nyfiken pa vad folk tycker och tanker.

Nja, ofta är det ju så att karpmete bedrivs genom att dom skickar ut ett antal boilies som mäsk och sedan sprider ut kanske 3 olika agn över mäskområdet för att sedan lägga sig i ett tält och slagga med ett värstinglarm påkopplat...

Om jag ismetade skule jag givetvis räkna den som pb, även om det skulla vara roligare att ta den på spinn...
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Ismete PBn måste man räkna lite annorlunda. Får man en 10 kilos och kör med fyra spön så räknas den som en spinnfångad 2,5 kilos. Har man två spön räknas det som en 5 kilos. Alltså ismetad gädda delas med antalet spö för att få ett jämnförbart PB, annars blir det alldeles för lätt. I varje fall om man myglar och kör på frifiskevatten och låtsas att det inte är angelfiske man håller på med.
                  OK...Och om man trollar med flera spön ska man ju i så fall givetvis dela upp vikten......Kör man med 3 spön så väger en 13,8 kilos alltså 4,6 kilo....Dricker man dessutom kaffe under tiden så halveras slutvikten...Sim sala bim!......2,3 kil o....
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    OK...Och om man trollar med flera spön ska man ju i så fall givetvis dela upp vikten......Kör man med 3 spön så väger en 13,8 kilos alltså 4,6 kilo....Dricker man dessutom kaffe under tiden så halveras slutvikten...Sim sala bim!......2,3 kil o....
                    Ett spö var det. 13,88/1= 13,88. Dessutom är trolling tillåten på aktuell plats. Att dricka kaffe samtidigt som man lurar stora gäddor till hugg tyder ju på god simultanförmåga och en stor portion skicklighet...

Kommentera

Om man hivar ut ett nät och plockar upp en gädda på 15kg får man räkna det som pb?
                      LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 285 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art