Frågor angående forellfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående forellfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor angående forellfiske

Hallå folket!

Va och köpte mig ett litet UL-set igår, blev ett Abu Garcia Exellence!
    Tänkte dra mig ut och fiska lite lax- och regnbågsforell i ett närliggande put/take vatten.. Har några frågor kring detta som jag gärna skulle vilja få svar på!

Går det fiska forell med UL, använder mig i så fall av ett 5,6' spö? Har en kompis som drog upp en på cirkus 2 kilo så därför undrar jag om spöt pallar då jag hört att fiskarna där ska va ganska starka!

Ska jag annars fiska med mitt "vanliga" haspel och vilka drag passar bra till just forell?

Tack på förhand!

/ Petter
    Senast ändrad av Spätta; 2012-09-11, 16:55.

Det går absolut bra att fiska regnbåge med UL-spö! Jag har själv fiskat med all möjlig utrustning efter båge i mina lokala sjöar, -10grams ULspön till 45grams lätt-jerkspön. Visst kämpar dom på bra! Men med lätta spön som UL är ska man gärna använda sig utav bromsen för att få in fisken. Den kommer att kämpa och dra ut lina, och du tröttar den snabbare med en aning lätt stäld broms, och såklart får man pressa fisken när den väl börjar ge upp.

Kom ihåg att du helst ska få upp fisken på land med en håv, eller om någon du fiskar med kan ta tag i fisken och lyfta den ur vattnet. Många fiskar har gått förlorade när folk fått panik när fisken väl är nära stranden, och bara drar allt dom har för att lyfta fisken med spöt, eller slita den upp på marken. Både fisken OCH ditt spö kan gå förlorar då dessvärre

Regnbågen är också ingen jättekräsen fisk när det gäller drag. Skeddrag i små och mellanstorlekar (7-15gram) i koppar, brunt och grönt har funkat kanon för mig. Även gamla hederliga Toby-dragen i silver kan ge bra med regnbåge!

Kommentera

Jag fiskar regnbåge på 2 sätt . Ena från land med ett spö med kastvikt 10-30 gram bombarda flöte enkelkrok och räkor som agn.

Har jag tillgång till båt kör jag ul fiske med 0,20 nylon rapala knut å små rapala på 3-5 cm storlek som man ror med på släp .

/Fredrik

Kommentera

Forell hahahaha(inte så att det är fel att du ska fiska efter den utan just ordet forell), nej men små kopparfärgade skeddrag, spinnare typ droppen eller bombardo med räka är riktigt bra

Kommentera

Ul e ju kul men kör det då du har bra landingsplats bara

Kommentera

Vad är en laxforell? Regnbåge i P&T sjö kan man köra med räka, powerbait, mask och så vidare.. Oftast inte speciellt kräsna firrar!

Kommentera

Forell är väl det tyska ordet för öring annars brukar det vanligen vara en maträtt på mathak med mindre koll på vad de serverar.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tollan Visa inlägg
                Vad är en laxforell? Regnbåge i P&T sjö kan man köra med räka, powerbait, mask och så vidare.. Oftast inte speciellt kräsna firrar!
                I princip är laxforell och regnbåge samma sak.. regnbåge brukar ofta kallas just laxforell eller regnbågsforell när den säljs i handeln,

Kommentera

Ursprungligen postat av Spätta Visa inlägg
                  I princip är laxforell och regnbåge samma sak.. regnbåge brukar ofta kallas just laxforell eller regnbågsforell när den säljs i handeln,
                  kan kallas regnbågsfrorell, men Laxforell får du bakläxa på.

Kommentera

den kallas faktiskt för regbågslax och ibland laxforell i den lokala fiskbilen. Lax är ju lite lyx och säljer då mer...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 283 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art