Det finns en finnurlig bottensugar grej som vanligtvis används till akvarium. Med den pumpar man upp vattnet/slam och slipper obehagliga kallsupar. Med en sådan är det mycket enkelt att dammsuga botten. Jag skulle tippa att den kostar ett par tjugor.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förvara mört länge hemma !?!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bergman
Askungen, vilken kinkig familj.
Lite offtopic: Tänk på att "sötvattensmörtar" ofast inte klarar omställningen till bräckt eller salt vatten så bra, fick erfara det förra året då jag fångade Mört i en insjö och sedan for ut i skärgården, bytte vatten när jag kom fram, ca 30 min senare var alla mörtarna stendödaSenast ändrad av Askungen; 2004-11-25, 23:02.
Kommentera
-
Jag hade mina typ 30 st blandat mört löja braxen. dom dog i söndags. alla dog bara vips i förådet. antagligen för kylan. kanske borde haft syrepumpen igång lite oftare o en akvariepump vore inte dumt. mata gjorde jag inte så ofta efter tips av flodebanan.
men jag förvarar dom nu i min frys där deras själar ej finns kvar. dom får duga till gösmetet nesta säsong istället. morsan har inte hittat dom än =).//Me
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BergmanVar ute i förrådet och kollade tempen nu. 14 grader var det där för tillfället men jag skruvade ner tempen ytterligare så den borde hamna på runt 8-10 grader och det bör ju funka hyggligt om man ser till BeBest´s rekommendationer.
Med "dammsuga" botten antar jag att du menar att man slangar ut vatten och för slangen över botten ?Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Som BB säger --- se bara till att fylla slangen med vatten sedan att ha inloppet högre än avloppet så borde det rinna ut bra. Jag som håller på lite med akvarier har inga problem med kallsupar utan pump(mighty mattis ). De bara gäller att fylla slangen med vatten längre ner än insuget . Om ni nu fattar hur jag menar.Senast ändrad av SpYke; 2004-11-26, 00:17.
Kommentera
-
Hejsan!!!
Ja brukar ha mörtarna ute i garaget elller helt enkelt bara ute under tak, med luftpump funkar aldeles ypperligt bara ett problem med isen som lägger sig då!
Men när tempraturen är runt 4grader är det enklast att få dom att överleva, dom överlever riktigt länge då.
Hade för 2 år sen mört i över 2månader utan syrepump och mat, hade 20st i en tunna och ute, det var mellan nån plus och nån minus ute då!!!
Men inne i garaget är att föredra att ha dom, och så kallt som det går att få utan att det fryser, mat bryr ja mig inte att ge dom. eftersom matsomsättningen är i princip noll!
Mvh Richard "Box"
Kommentera
-
Såja, nu är 200-litersfatet på plats med ca 80 små mörtar inför kommande abborrismetet. Ska lägga ut ett "mörtstugor" ala kräftbur och fylla på tunnan med lite större mört också.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket mört man kan ha i en sådan tunna ?
tyvärr har jag inte fått tag i någon reningspump ännu men det får duga med en syresättare tills jag får tag på renaren.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Har jag mörtarna hemma så brukar jag lägga dem i en tunna i tvättstugan och sedan ansluta kranvattnet till tunnan. Sen har jag en slang som går mellan tunnan och slasken. När det behövs så suger man ut vattnet från tunnan och samtidigt kör in vatten till tunnan från kranen. På så sätt får man nytt färskt vatten och håller temperaturen nere.
Man kan också klema åt slangen så man får önskat vattenutflöde och sedan anpassa kranens vattenutflöde. Lite snö i tunnan en gång om dagen är aldrig fel. Och tänk på att om mörtarna har låg temperatur hemma så klarar dom sig längre och blir allt livligare när man väl är ute och fiskar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 383 visningar
1 gilla