Vad är språngskikt för något ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är språngskikt för något ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är språngskikt för något ?

Hallå här!! kan någon hjälpa mig med några begrepp här?

Vad innebär egentligen språngskikt för något?

temperatursprångskickt= ett "skickt" i havet elelr i en sjö, temperaturen går från varmt till väldigt kallt på ett väldigt litet djupintervall här.

><(((*>

Kommentera

Ursprungligen postat av lilleandreas

På sommaren uppstår temperaturskiktningar i vattenlagret. Det märks tydligast i djupa sjöar och i havet. Översta halvmetern, ytvattnet, påverkas mycket av de dagliga temperaturskiftningarna. Därunder kommer ett skikt som värms upp av sommarvärmen men där ligger temperaturen stabilt och påverkas inte särkilt mycket av ett par dagars skiftande väder. Närmast botten håller temperaturen ca 4°C i djupa vatten. Gränsområdet till det sommarvarma vattnet och det svala bottenvattnet brukar kallas språngskiktet och håller ca 10-12°C
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

I östersjön bildas också ett saltvattensprångskick... fungerar väldigt likt temperatursprångskicktet.. syrerikt vid ytan som cirkulerar och väldigt näringsrikt med syrefattingt vid botten där saltkoncentrationen också är högre..
        HAr jag fel får någon rätt mig..

><(((*>

Kommentera

Det betyder helt enkelt hur långt ner sommarens solsken har nått när det gäller att värma upp Vättern (och alla andra stora massor av vatten)
          Laxfiskar i gemen hatar varmt vatten dvs mer än 8-10 grader öringen tål mest laxen mindre och rödingen minst.
          Språngskiktet markerar den här gränsen, ofta finner du huggvillig laxfisk i sin trivseltemperatur, dvs i närheten eller strax ovanför språngskiktet.
          Notera detta för Vättern (inte bara Vättern), du kan ha gott om betesfisk i varmare vattenlager med jagande lax i närheten, tillfälligt kan de gå ur favorittempen om det är nödvändigt för jakten men mycket viktigt kallt vatten måste finnas strax under så de kan återvända ner dit efter jakt.
          Såg detta med all tydlighet under en tur till Karlsborg för några år sen 15 grader ända ner till botten på nästan 30 m djup på grund av pålands vindar inte ett hugg, veckan innan hade ett gäng finnar kanonfiske i samma område, skillnaden var den ändrade vinden som gjorde att varmvattnet trängde neråt i vattenlagren och tvingade ut fisken på djupet längre ut i sjön, detta är iofs inget problem då man kasn gå längre ut men vinden blåste kraftigt bara bryta och byta sjösättnings ramp.
          Lycka till och hoppas de börjar med normala utsättningar i Vättern igen, min favvo sjö utan snack
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kan tillägga att språngskiktet ofta sommartid ligger runt 7-8 m, men varierande med ström och vind.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              På sommaren uppstår temperaturskiktningar i vattenlagret. Det märks tydligast i djupa sjöar och i havet. Översta halvmetern, ytvattnet, påverkas mycket av de dagliga temperaturskiftningarna. Därunder kommer ett skikt som värms upp av sommarvärmen men där ligger temperaturen stabilt och påverkas inte särkilt mycket av ett par dagars skiftande väder. Närmast botten håller temperaturen ca 4°C i djupa vatten. Gränsområdet till det sommarvarma vattnet och det svala bottenvattnet brukar kallas språngskiktet och håller ca 10-12°C

Ok det var ungefär som jag fått för mig sedan tidigare. Till nästa fråga då. När jag i början av oktober var i Sommen och åkte vid ett djup av ca 20-45 meter uppstog svarta riktigt stora "moln" som gjorde hela lodet hopplöst att avläsa, inte ens djupet lästes av ordentligt på lodet utan hoppade upp och ner mellan toppen på molnet och den riktiga bottnen med några meters mellan rum.. Dessa svävade några meter från bottnen och var minst 2-4 meter tjocka. de hade också en bredd av minst 30-40 meter, och kunde omöjligt vara fiskstim. De uppstog ganska frekvent över detta djupet. Kan detta vara ett fenomen i samma tema som språngskikt ?
              Någon som upplevt något liknande? Detta uppstog mitt på dagen i ett halvmulet väder..

Kommentera

Ok det var ungefär som jag fått för mig sedan tidigare. Till nästa fråga då. När jag i början av oktober var i Sommen och åkte vid ett djup av ca 20-45 meter uppstog svarta riktigt stora "moln" som gjorde hela lodet hopplöst att avläsa, inte ens djupet lästes av ordentligt på lodet utan hoppade upp och ner mellan toppen på molnet och den riktiga bottnen med några meters mellan rum.. Dessa svävade några meter från bottnen och var minst 2-4 meter tjocka. de hade också en bredd av minst 30-40 meter, och kunde omöjligt vara fiskstim. De uppstog ganska frekvent över detta djupet. Kan detta vara ett fenomen i samma tema som språngskikt ?
                Någon som upplevt något liknande? Detta uppstog mitt på dagen i ett halvmulet väder..
                Jag vet inget om Sommens ekologi men min första tanke var stim med någon form av små kräftdjur typ mysis eller märlor. Röding käkar gärna den typen av foder. Jag har ingen aning om det finns sånt där men dessa kan ge utslag på ekolod. Om temperaturskikt gör det vet andra bättre än jag.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sorry, låter konstigt, vet inte alls kan vara error från lodet kanske.
                  Vilket lod använder du? de flesta lod av kvalitet kan läsa av språngskiktet om du vet hur du ställer in förstärkningen, måste tillägga inte alldeles lätt men det går, upptäcker du detta så kommer du se skillnaden som en skuggad HORISONTELL skillnad, inte säkert heller då detta kan variera också anledningen till att jag känner till detta är att jag har en temp avkännare på mina riggvajrar som ger mej data hela tiden under fisket om jag vill, använder den bara i sommarvarmt vatten och bättre hjälpmedel för att leta efter språngskiktet får du leta efter!! lycka till mvh
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

som dom andra säger: när ytvvatnet blir varmt så skiktar sig vattnet temperaturmässigt.. det skiktet kallas för språngskikt
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 290 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art