Metspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hatar sådana svar, helst vill jag veta exakt typ 7-8 meter eller något
    Jag brukar köra ca:0,5-1 meter över botten om 7-8 meter djupt får du skaffa en riktigt lång fiskpinne....

Kommentera

Tack jorgen och förlåt Lozz, jag är en total nybörjare och vet inte så mycket.

Kommentera

Har man en fast lina så kör jag lite längre än spöt.
        Föredrar dock att meta med en spinnutrustning så man kan meta djupare.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Så mycket lina som möjligt, men ändå smidigt, så du kan fiska så långt ifrån som möjligt eller djupt.
          Så nån decimeter längre än spöt, sen lyfter du helt enkelt upp spöt en bit när du ska haffa han.

Kommentera

Jag brukar ha från max 20 cm längre än spöet upp till 40 cm kortare än spöet. På ett spö som är styvare har jag längre lina, och tvärtom: på ett mjukare spö har jag längre lina.

Hur gör jag. Ska man fiska efter små/mindre fisk provar jag att när jag lyfter fisken ska den komma upp i nästan brösthöjd. Kanske mellan bröst och magen, där emellan. Alltså kortare lina än spöet.

Om man fiskar efter större fisk, eller om det finns risk för större fisk vill jag kunna ha fisken på "korrekt" avstånd för att kunna lyfta den med håven. Alltså längre lina än spöet.

Jag har t.ex. mjuka spö där en 200 gr fisk böjer spöet rejält, men till en viss gräns. Efter den börjar spöet bli styvare. Alltså där kör jag med lika lång lina som spöet.

En sak till: jag brukar sitta på en s.k. seat box och jag reser mig aldrig när jag fiskar. Får jag små fisk vill jag att det ska flytta på så fort som möjligt. Därför ska fisken kunna lyftas nästan i brösthöjd för att det ska gå så fort som möjligt.

Samtidigt kan jag köra vanligt mete med TP-spö med elastic. Ibland med vanligt spö med elastic. Har då linan 25-40 cm kortare än spöet. Får jag små fisk kan jag lyfta i brösthöjd. Får jag större fisk är det elasticen som ser till att linan ”förlängs” så att jag kan använda håven.

Djupet som jag fiskar på är, precis som andra sa, beroende på vilket djup fisken är på.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Tack så mycket, jag ska fiska efter abborre så jag ska nog ha lika långt?

Kommentera

Eller?

Kommentera

Du har ju massa svar...

Börja med lika lång lina som spöet, dra på flötet, knyt på kroken och knip dit blyet.
                  Är det helt åt skogen så kapar du tills du är nöjd, är det för kort lina så spenderar du 2 kronor och sätter dit en längre lina.

Summa kardemumma, testa dig fram, man märker fort vad som passar.
                  Det är det som är kul, att det inte finns rätt och fel i fisketekniker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 291 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art