Lip grip - pros and cons - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip grip - pros and cons

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lip grip - pros and cons

Tycker att en lip grip är ett bra verktyg när man snabbt vill landa mindre gäddor och snabbt få ut kroken. Men man har ju sett folk som även använder den för att lyfta större gäddor och helt utan att stödja under buken.
    Sett att det dykt upp lite debatter ang detta här och där. Men skulle professionella fiskebutiker sälja verktyg som rent av är farliga för fisken när det finns t.ex. bra håvar att kränga?

Hur skadlig är egentligen en lip grip för fisken och isf varför? Har egentligen ingen större personlig åsikt i ämnet utan är bara nyfiken och sugen på att lära mig lite fakta.
    #OneFly
    http://vimeo.com/onefly
    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Stor risk att man sliter sönder/skadar gäddans mun och käftdelar när man lyfter i fisken vågrätt, som väldigt många Svensson-fiskare fått för sig att göra istället för att vara en man och faktiskt TA i fisken. Självfallet finns det bra och dåliga sätt att hantera en gädda med hjälp av en lipgrip. Att greppa den i munnen och ha den i vattnet medans man krokar av är ett bra åtminstone, känns mindre riskabelt (för en själv och fisken) än om man ska lyfta upp den till båten och den får rum att sprattla!

Kommentera

Bra att använda till mindre gäddor när det är svårt att få till ett vettigt gälgrepp pga. krokar överallt...när ingen ser så klart;-) Skämt åsido, man ska använda den med förstånd. Men att du ställer frågan borgar ju för att du har vett att göra det.

Kommentera

Skulle kunna tänka mig att lipgrippa en fisk och inte lyfta den i lipgrippen utan hålla den tills man ser vart kroken sitter och kanske krokat av fisken för att sedan landa med gälgrepp eller släppa den direkt.

Kommentera

Jag använder ofta lipgrip om jag inte kan få ett tag runt nacken, har bara fått smågäddor hittills och på dem vill jag inte pilla i gälarna. Den största fisken jag landat med lipgrip var en gädda på knappt fem kilo, stödjer man gäddan under magen när man lyfter tror jag inte den tar någon skada.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 274 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art