Blir inte klok på det här med ekolod och göstrolling kvällstid/nattetid! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blir inte klok på det här med ekolod och göstrolling kvällstid/nattetid!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blir inte klok på det här med ekolod och göstrolling kvällstid/nattetid!

Hallå!

Är nu hemma efter en fisketur mellan 17:30-00:30. Jag och en polare var och fiskade på en sjö vi inte fiskat på tidigare. Jag hade med mig mitt nya ekolod (Lowrance X52) samt trollingmotor Minn Kota Endura C34-C2. Sjöns djupaste ställe är 14m.

I början av kvällen trollade vi med wobblers som gick ned till 5m djup ungefär, detta körde vi med till kanske kl 22. Vi trollade på allt ifrån 6m-14m djup, helt på måfå. Inte ett hugg! Trots trolling med 3 spön i 4 timmar. Enligt ekolodet så fanns det mycket fiskbågar nere på botten, men kan man verkligen lita på det? Är det fiskbågarna eller bottenstrukturen man är ute efter när man använder ekolod? När det senare började mörkna rejält körde vi med wobblers som gick ned 2-4m (får ju känslan av att gösen jagar uppe vid ytan nattetid). Även med dessa beten trollade vi över djup mellan 6-14m, inte ett hugg då heller! Vi såg även ett enormt plask vid 23-tiden ca 10m från båten.

Man tycker ju att en sån här tur ska ge i alla fall någon fisk, är inte det minsta erfaren när det gäller göstrolling. Eller var det kanske bara otur? Vet att det finns bra med gös i sjön, vet dock inte var. Körde vi med fel metod? Ekolodet började flippa ur totalt efter typ 3 timmar, på hemvägen stod det att det var 3m på ett ställe där det var 12m innan, så vi startade om ekolodet och då visade det 12m. Blir det så när ekoloden står på länge? Fiskbågarna försvann även sen, gick inte att se några. Mörkret kan väl inte ha någon betydelse. Trollar man på dagtid så måste man väl ligga och slicka botten typ med hjälp av djupriggar och sånt?

Tacksam för svar, jag vill verkligen bli bra på att trolla gös!

I en såpass grund sjö är det vanligt att se ekon nere vid botten hela tiden.
    Det kan mycket väl vara fisk men det kan även vara sediment, plankton osv.
    De här ekona ska du inte inrikta din trolling efter.
    Inrikta ditt fiske från 10 meter och uppåt. Titta efter moln med betesfisk och lägg din djupaste wobbler strax under. Resten kör du från betesfiskens djup och uppåt ytan om du kör med 3-4 spön.
    Att bomma ett pass vid göstrolling är inget ovanligt. Det är bara att gnugga vidare.
    Ekolodet ska klara att stå på hur länge som helst utan att flippa ur och det har heller inget med mörkret att göra.
    Ibland kan man behöva köra en "reset" eller återställning men börja med att kolla så strömtillförseln är bra och att givarens kontakt sitter bra.
    Ibland får man även störningar på lodet om man kör det på samma batteri som elmotorn.
    Lycka till!
    Mvh Micke

Kommentera

-nä, vem fan blir någonsin klok på det här med fiske....

Kommentera

Tack för tipsen. När jag var djupare än 7m så var det bara svart på ekolodet. Tex om det var 12m så var det svart mellan 7 och 12m, gick inte att se nån bottenstruktur eller nåt, är det en inställningssak? Har ju allt på automatik så borde väl gå att se sånt djupare än 7m också...

Aja i vilket fall som helst, tänker inte ge upp! Ska på't igen, har förstått att det är en jäkla nötande innan man hittar de bra ställena.

Kommentera

skit i automatiken.....ställ in lodet själv så funkar det bättre,finns otaliga trådar om det här....

och ett bompas som första pass på en ny sjö är nog mer regel än undantag för de flesta...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vad höll du för hastighet? Testa att köra några bomber 15a som bottentackel annars om inget annat vill hugga. Ofta smågösar som går längs med botten tycker jag.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

Kommentera

Första timmen körde vi på hastighet 2/5. Efter det körde vi på 4. Vet inte exakt vad det är i knop, är ju som sagt en 34lbs motor och en vanlig liten roddbåt. Körde stromwobbler och rapala original, med ganska stor sked. Enligt informationen om dessa skulle de gå ned 12-15ft. Men det är bara strida på! Ska ta med GPSen nästa gång, för o se exakt hru snabbt vi trollar. Vad är lagom, 2-3km/h ?

Kommentera

försök ligga på 1,5-2,5 km/h
                Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                http://www.ichtys.se

Kommentera

Använd gps och håll 1,2-1,5 knop.
                  Prova även att använda en riktig ottomotor istället för er elmotor.
                  Många påstår att fisken kan skygga för en elmotor så det kan ju vara värt ett försök.

Kommentera

Precis som henkew skriver 1,2-1,5 knop är lagom för gös sen gäller det att testa olika storlek-färg och djupgående på vobbler för att hitta rätt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 133 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art