Operation Gösfiske utan att trolla :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Operation Gösfiske utan att trolla :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Operation Gösfiske utan att trolla :)

Hej Hopp!

Nu är siktet inställt på Gös och jag väntar ivrigt att plocka min första, jag tycker mig ha läst och sökt på detta forum med flera men jag blir inte klok på vissa saker, förhoppningsvis kan någon ge mig några "pointers" så jag hittar rätt.

Finns det några speciella tidpunkter som är bättre lämpade för att få gös?

Grynnor, farleder, vikar, åar, branter, vattenfall?

Är VJ metoden att föredra? eller går det att kasta typ med wobblers runt grynnor? Jag antar att spinnare är uteslutet? Dropshot kanske?

Vilka djup bör jag sikta in mig på?

Nu förstår jag ju att det finns en mängd faktorer som kan spela in.. såsom vattentemp, årstid, sol, väder och vind, fullmåne hit och dit men om vi utgår dagens temperatur/årstid och mer generella regler.

Jag försöker knäcka koden. Men jag är inte intresserad av att köra någon trolling (kanske säkraste metoden) men jag tycker det e lite som att fuska Nu får jag väll skit som fn haha.. med tanke på hur populärt det är, men jag vill hålla i spöt:et (1st) själv och inte leka damsugare (även om det säkert är en konst i sig)

Jag har lod, båt, och fiskar i mälarn runt bålsta.

Om någon snäll själ kan komma med lite bra enkla grund-tips vore jag oerhört tacksam, och finns det någon som har knäckt koden och vill hänga på så vore det grymt, jag står för rymlig båt, (30knop+) kaffe, snus (om så önskas ) och ett jvla glatt humör.

Skitfiske på Er!!!

Jag skulle föreslå jiggfiske utmed grynnornas branter. Spinn eller VJ väljer du själv.
    I våra vatten står de flesta gösarna just nu på 8-9 meters djup. Med jigg kan du fiska hela dagen utan några speciella tidsperioder.
    I gryning/skymning borde det funka med wobbler i anslutning till grynnorna men kanske lite längre ut på djupare vatten.
    Det här tror jag är den svåraste metoden.
    Djupare åar där löja och liknande går in kan vara mycket bra. Både gädda och gös går in och har matkalas.
    Här funkar wobbler bra.
    Mvh Micke

Kommentera

Läs på lite om vj, lär dig tyda ekolodet (om du inte redan är en fena på det förstås)
      Sen har du ett väldigt effektivt fiskesätt, om inte till och med enkelt sätt att få upp gösen!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tack Micke & Hjalle!

Kanon då börjar komma lite närmare min första drömgös.. (hur liten den än må vara)

Så runt grynnor och dess branter, och VJ med mer fokus på ekolodet check. Och tiden på dygnet spelar mindre roll.. perfekt!

Gryning/skymmning anslutning till grynnor men pelagiskt då? Eller måste jag ner på djupet (8-12m) och med spinn? går det att blya när man spinnfiskar? :P

Jag är absolut ingen fena på ekolod (Har mycket kvar att lära) Ger just Gösen några speciella ekon som man kan titta efter?

Jag får dra ut ikväll och nöta lite

tacktacktack

Kommentera

Tror inte du behöver så djupt när du fiskar gryning/skymning. Gösen jagar ju då och är aktiv så från 4-5 meter och uppåt skulle jag tro. I våra vatten är 3 meter ett bra djup.
          När det kommer till ekolod så ja, gösen ger speciella ekon kan man säga. Eller rättare sagt: Du lär dig snart vilka ekon som är gös på sättet de står på.
          Men ibland kan det vara svårt att se skillnad mellan mindre gös och abborrar.
          Det är alltså som vanligt: Övning ger färdighet!
          Mvh Micke

Kommentera

Idag satt den!! Första gösen landad Lyckan är obeskrivlig, storleken var dock inget att skryta med, 1½ kilo någonstans.

Tog den på en Fin-S-Fish Carrot 14,5cm på 2-3 meters djup (hemtagning) efter att försökt pricka ett vad jag kunde se ett stim på 15-18 meter i en brant.

Men jag måste säga.. det e grymt svårt innan man lärt sig, måste ut imorrn igen och öva (blodad tand? ehh lite

Hade väldigt många som gick med upp eller ner och stod och tittade på beten för att sedan vad jag förstått på klassiskt manér försvinna helt spårlöst.

Drömmer vidare om storgösen!

Over&Out

Kommentera

Ursprungligen postat av MatteG Visa inlägg
              Idag satt den!! Första gösen landad Lyckan är obeskrivlig, storleken var dock inget att skryta med, 1½ kilo någonstans.

Tog den på en Fin-S-Fish Carrot 14,5cm på 2-3 meters djup (hemtagning) efter att försökt pricka ett vad jag kunde se ett stim på 15-18 meter i en brant.

Men jag måste säga.. det e grymt svårt innan man lärt sig, måste ut imorrn igen och öva (blodad tand? ehh lite

Hade väldigt många som gick med upp eller ner och stod och tittade på beten för att sedan vad jag förstått på klassiskt manér försvinna helt spårlöst.

Drömmer vidare om storgösen!

Over&Out

Coolt! Grattis!

Du fick alltså en typ pelagiskt när du vevade upp efter att du försökt vid botten? Kul!

Ett tips är att du kan försöka att släppa ner på ekot och sen stannat 1,5-2m ovanför och sen hålla blickstilla.
              Men du kanske har gjort så?

Gösen gillar ofta inte mycket rörelse, den kan stiga snabbt som tusan och sen stå länge och bara titta på ditt bete, och sen smacka på. Viktigt är i alla fall att stanna en ganska bra bit ovan för så, gösen får komma till dig!

Men som med allt annat så kan medicinen för dagen vara dunk i botten eller vickande på betet osv. Och ibland är det ingen pardon alls och gösen klipper med en gång.

Ofta är det blickstilla bete som gäller dock!

Lycka till!
              Senast ändrad av Bowen; 2012-07-31, 09:08.
              &

-Okänd

Kommentera

Tack!,

Jag tyckte att jag gjorde så :P men jag är säkert för ivrig.. svårt att veta om jag ska titta på ekolodet eller på spöt/linan när gösen går fram..

Ska jag bara vara helt still och låta gösen avgöra? eller ska gösen få gå upp och och sen följa med en sakta intagning?

Många säger att gösen hugger 9/10 gånger när betet är på väg ner, hur ska man tänka då.. för jag får sjukt mycket följeslagare när jag släppt ner. Ska jag släppa sakta och vänta på hugg.. eller ska jag bara stanna upp och stå stilla under gösen som följt efter ner.

Kommentera

Ursprungligen postat av MatteG Visa inlägg
                  Tack!,

Jag tyckte att jag gjorde så :P men jag är säkert för ivrig.. svårt att veta om jag ska titta på ekolodet eller på spöt/linan när gösen går fram..

Ska jag bara vara helt still och låta gösen avgöra? eller ska gösen få gå upp och och sen följa med en sakta intagning?

Många säger att gösen hugger 9/10 gånger när betet är på väg ner, hur ska man tänka då.. för jag får sjukt mycket följeslagare när jag släppt ner. Ska jag släppa sakta och vänta på hugg.. eller ska jag bara stanna upp och stå stilla under gösen som följt efter ner.
                  Jag är tyvärr absolut inget proffs, jag har i princip bara det jag skrev ovan.
                  Det du hört stämmer säkert med.
                  Mycket beror ju på med, jag kör med 30g huvuden, då ramlar betet ner fort, tvivlar på att gösen hugger på fritt fall då. (inte ofta i alla fall)
                  Men kör man grundare och med lättare huvuden, då kan det säkert vara hett när betet singlar ner i moderat hastighet.

Men som sagt, jag är inte jätteerfaren än.
                  Prova dig fram till något du tror på, och som funkar för dig!
                  &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art