Har jag för kraftigt spö till abborren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag för kraftigt spö till abborren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har jag för kraftigt spö till abborren?

Jag använder ett 7fot ABU Diamond Crest tror jag de heter, 12-27g vill jag minnas.
    Detta använder jag till abborrmete och jag har fått en del abborre mellan 300-500g men jag får ju ingen fight alls.
    Vevar nästan bara in dom och har inte behövt släppa på bromsen någon gång och då ska dom vara pigga nu.
    Spöt är inte styvt så det borde vara passande men man kanske måste gå ner i spöval ändå?

Testa ett ul spö lr ett jiggspö. Skittråkigt att fiska med styva spö. Är som kvastskaft ibland.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Funkar det att meta med ul-spö på upp till 10g? Sänket väger 10g och en liten betesfisk på det sen.
      Fiskar från båt så jag behöver inte kunna slänga så långt.

Har ett 7fot ul-spö samma känsla som ett 5fot ul-spö? Kör haspelrulle storlek 2000 med baitrunner och den kanske är lite stor på ett 5fot?

Kommentera

10g är väl i minsta laget då. Men ett jiggspö borde funka fint ju. Ja fiskade mycke näbbgädda med ul spö förra året. De va skitkul o ordentlig spöböj. Små arter är alltid roligare med lätt utrustning
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Dom är inte så starka i den storleken, du får helt enkelt kroka större fisk! Då passar spöt bra.

Kommentera

Dom är inte så starka i den storleken, du får helt enkelt kroka större fisk! Då passar spöt bra.
            Alldeles rätt, har aldrig varit med om en borre under kilot som ger något större motstånd.

Skulle va om man har extremt lite broms för skojs skull

Kommentera

Jo precis, och hur kul är det i längden att leka med fisken

Kommentera

Klart dom måste göra motstånd, vem drar enkilosborrar vid varje flötesdyk? :P
                När jag metar med känsligt toppknutet och mask så får jag känna fight på borrar redan vid 50-100gram
                Måste väl finnas spö där det blir kul med 4-500g fisk?

Kommentera

Tja... Några laxrusningar eller storgäddsknyckar lär det ju inte kännas som, även om du använder ett ul-spö. Men klart att spöet påverkar känslan. Personligen är jag inte så förtjust i gummibandsspön à la ul, men med mitt dropshotspö (som jag även använder till traditionell abborrjiggning mm) tycker jag nog att en halvkilosborre kan kännas rätt så najs. Det spöet har en mjuk topp men är riktigt styvt längre ner, vilket gör att abborrens knyckar känns mycket mer än om man använder ett mer helmjukt spö.

Kommentera

Det finns bara ett vettigt spöval till abborre, Ul utrustning. Med ett bra ul spö blir det en ordentlig kamp med halvkilos abborrar. Med både spögung och rusningar som drar ut bra mycket lina från rullen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 383 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art