Gäddbeten som är ett "måste" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddbeten som är ett "måste"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köpte mig en plojgrej här om dagen, en Dahlbergs groda...eller va märket hette... helt SINNESSJUKT rolig att fiska med! Dock jävligt svårt att kroka fisken. Hade väl 20 påslag på gädda, men krokade 4st... så utdelningen var ju sådär. ;/ Så den kommer nog alltid vara med i lådan framöver, enbart för att dryga ut tiden mellan huggen

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inlägg
      Köpte mig en plojgrej här om dagen, en Dahlbergs groda...eller va märket hette... helt SINNESSJUKT rolig att fiska med! Dock jävligt svårt att kroka fisken. Hade väl 20 påslag på gädda, men krokade 4st... så utdelningen var ju sådär. ;/ Så den kommer nog alltid vara med i lådan framöver, enbart för att dryga ut tiden mellan huggen
      Köpte själv 2st Dahlberg Diver Frog nyligen, och håller med om att den är galet rolig att kasta runt med. Inga problem alls att slänga in den i vassen och få den att hoppa runt och sakta ut från vassen. Har aldrig fastnat med den ännu. Ibland kommer jag faktiskt på mig själv att jag står och småskrattar åt den, då den verkligen rör sig lite löjligt "äkta"

Däremot när det gäller huggen så har jag hittills i år stora problem med just ytbeten och poppers. Får helt enkelt inte till något hugg alls! Har testat i både Mälaren och sjöar utan resultat. Alla gäddor jag fått upp är på minst 1 meters djup eller djupare, med sjunkande drag. Flera jag pratat med menar att det är för tidigt på sommaren för att köra med ytbeten/poppers då vattnet är för kallt. Stämmer detta? Tycker dessutom att jag väldigt sällan ser/hör gäddorna hoppa på ytan vid vassen iår, jämfört med förra sen-sommaren då den stor-plaskade lite överallt från stund till stund.
      Så frågan är...är ytbeten verkligen ämnade endast för sensommaren/hösten eller?

Hursomhelst, en Dahlberg frog bör man alltid ha i lådan!
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Köpte själv 2st Dahlberg Diver Frog nyligen, och håller med om att den är galet rolig att kasta runt med. Inga problem alls att slänga in den i vassen och få den att hoppa runt och sakta ut från vassen. Har aldrig fastnat med den ännu. Ibland kommer jag faktiskt på mig själv att jag står och småskrattar åt den, då den verkligen rör sig lite löjligt "äkta"

Däremot när det gäller huggen så har jag hittills i år stora problem med just ytbeten och poppers. Får helt enkelt inte till något hugg alls! Har testat i både Mälaren och sjöar utan resultat. Alla gäddor jag fått upp är på minst 1 meters djup eller djupare, med sjunkande drag. Flera jag pratat med menar att det är för tidigt på sommaren för att köra med ytbeten/poppers då vattnet är för kallt. Stämmer detta? Tycker dessutom att jag väldigt sällan ser/hör gäddorna hoppa på ytan vid vassen iår, jämfört med förra sen-sommaren då den stor-plaskade lite överallt från stund till stund.
        Så frågan är...är ytbeten verkligen ämnade endast för sensommaren/hösten eller?

Hursomhelst, en Dahlberg frog bör man alltid ha i lådan!
        Började fiskar popper redan för 2 veckor sedan, och då fick jag en snipa. Var ute idag på ett pass och bommade 3 gäddor längst växtligheterna Så nog fungerar det redan. Går ju inte att beställa den där gröna dalhberg grodan i ett vettigt pris. Sluta köpa så att jag också får prova :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av abborrgädda Visa inlägg
          Går ju inte att beställa den där gröna dalhberg grodan i ett vettigt pris. Sluta köpa så att jag också får prova :-)
          Köpte min för 119:- i min lokala butik och det är väl ett vettigt pris i mina ögon.

För att återgå till topic så undrar jag varför ingen tagit upp Blue Fox Buzzer. Det draget levererar gång på gång när inget annat hjälper.

Kommentera

Ursprungligen postat av abborrgädda Visa inlägg
            Började fiskar popper redan för 2 veckor sedan, och då fick jag en snipa. Var ute idag på ett pass och bommade 3 gäddor längst växtligheterna Så nog fungerar det redan. Går ju inte att beställa den där gröna dalhberg grodan i ett vettigt pris. Sluta köpa så att jag också får prova :-)
            Låter förhoppningsfullt, blir att jobba mer på ytbeten framöver då!

Men om man ska hålla sig till ämnet så är dessa mina absoluta favoriter för gädda (kanske tråkiga alternativ men ack så effektiva varje gång):

1. Abu Atom eller Utö (de större storlekarna) i helsilver, siver/blå eller svart/guld.
            2. Abu Reflex spinnare 12 eller 18g, orange med prickar, och silversked, eller blå-silver sked
            Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Favoriter för gädda
              1. Whopper Plopper när det är bra sommarväder och lite varmare gärna Blue Blood eller Fire Tiger.
              2. Dahlberg Diver Frog

Kommentera

Högt på min lista ligger alla Abu Reflex spinnare, vet inte varför men nu när jag köpt 18g spinnare så har jag nästan slutat använda 12g spinnaren som fick mig att inse att Reflex var ett väldigt bra bete, större beten ger större fisk?

annars så har jag fått gädda på lite olika sked/vassdrag och wobblers.
                KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inlägg
                  Ytbeten är riktigt roliga men jag har bara lyckats att få hugg på den självlysande grodan (bifogad nedan) och de andra 2 har det varit helt dött med. Kanske lägger ner för lite tid på betena men tycker grodorna är lite tråkiga då man tar hem dem så segt.. köpte "STRIKE PRO" betet iår och tycker den är mycket roligare att använda men får inte ett enda hugg.. säkert gett den mer tid än båda grodorna tillsammans.

Info om betena: Groda1; självlysande, lite sjunkande, Groda 2; flytande och Strike Pro betet tar jag oftast hem med lite sick-sackande gång och kanske nåt vevstopp ibland. Gör jag något fel? provat på helt öppet vatten, lekvikar och nära vassen... grodan har gett ett tiotalhugg och alla bland vass och näckrosor.

Angående lekviken så då jag bytte till vassdrag fick jag 3 gäddor på runt 2 kilo inom en timme.
                  Bifogade filer
                  KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                  Gös: 77cm 4,56kg
                  Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                  Öring: 500g+
                  Röding: 1,03kg 46cm
                  Regnbåge: 2.5kg 53cm
                  Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Zalt 04!!!

Kommentera

Dahlbergs frogs finns även på sportfiskeaffären i Laholm till vettigt pris Har även whopperploppers där. Minns bara inte va ja betalde för padd-fan Dock är den ju ur-kul att fiska med! Ska ut på tors igen och se om man inte kan lura fler paddätare. Köpte mig även en bluefox buzzer. Får se om den kan slå paddan på tassarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 383 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art