spola på lina på enklaste och snabbaste sätt på en ambassadörrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spola på lina på enklaste och snabbaste sätt på en ambassadörrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spola på lina på enklaste och snabbaste sätt på en ambassadörrulle?

tjena, tänkte bara kolla om jag skulle kunna få några bra tips på hur man kan spola på flätlina på enklaste och bästa sätt på min nya 5601jb rulle?

/tack på förhand

Jag har i och för sig tillgång till en komplett maskinverkstad. vad jag gjorde va att ha ett städ som man normalt använder till flugbindning. Svarvade till en axel där man kunde trä på rullen med lina och sen justera motståndet med en vingmutter och distans beroende på hur hårt man spände den. sen är det bara spola på.. Lite jobb innan man får alla sakerna färdiga men det är riktigt smidigt att använda sen när man väl har alla grejjerna.
    ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
    ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
    Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
    Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
    Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
    Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Budgetvarianten är att skruva fast spolen "lagom" hårt i någon stabil trägrej med en träskruv och en bricka genom centrum så det ger lagom motstånd och veva på linan, se bara till att linan spilas av på samma håll som den ska på så att du inte tvinnar linan.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

eller använda den enklaste och billigaste av alla, släpp ut all lina bakom båten med en stor wobbler bakom och spinn in allt igen.
        detta gör jag med alla rullar som jag spolat på ny lina på då jag tappat en fin lax en gång då jag INTE hade gjort det och linan skar ner i spolen och fastnade och sånt vill man INTE göra två gånger...

Kommentera

Be någon du känner hålla i spolen sedan är det bara att veva, varför konstra till saker ?

Kommentera

håller med om en wobbler eller något annat som spänner linan, fick en rejäl PO igår tack vare slarv med påspolning

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Be någon du känner hålla i spolen sedan är det bara att veva, varför konstra till saker ?
              Bara för att alla jag känner tycker det är så förbannat tråkigt och jag tröttnat på att tjata på dom när jag vill byta lina...

Det där med att släppa ut linan efter båten var en intresant tanke, släpper du bara spolen över bord? Det är ju knappast någon bra ide att släppa ut en wobler på en lina som inte siter fast för att sedan försöka fånga änden på slutet känns som om det bara kan sluta på ett sätt för min del...

Själv brukar jag släppa ut hela linan efter båten efter att ha spolat på den på rullen, för övrigt en bra grej att testa om man får några overruns för att få ordning på linan.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Funkar inte det gamla hederliga sättet då? Gå in till närmsta fiskebutik och be dem spola på linan man har? Folk som har sådana butiker ä ju ofta väldigt service minded

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inlägg
                  Funkar inte det gamla hederliga sättet då? Gå in till närmsta fiskebutik och be dem spola på linan man har? Folk som har sådana butiker ä ju ofta väldigt service minded
                  Det funkar så klart aldeles utmärkt, bara att komma ihåg att släppa linan efter båten och veva hem igen så den lägger upp sig ordentlig, hur snälla och hjälpsamma dom än är i butiken så får dom inte på linan lika bra som om den vevas hem blöt under press...
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

E man ensam så funkar vad som helst som låter spolen rotera som redp,spik,skruvmejsel. Är man 2 så funkar en skruvmejsel o 2 tennisbollar kanon,då får man linan spänd. Annars så släpper jag alltid ut linan med en wobbler efter båten. Då lägger sig linan rätt o blir lagom spänd.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art