Bästa sätt att döda gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa sätt att döda gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa sätt att döda gädda?

Var tvungen att döda min första gädda idag, kroken satt för jävligt.

Tog min lilla påk och slog säkert 10 kraftiga slag mot ögonen men den dog inte riktigt. Tog kniven och skar igenom halva halsen på den och fortsatte ner en bit men gälarna gick in och ut ändå.
    Till slut tror jag den förblödde för den blev stilla efter ett tag.
    Men så här omständigt ska det väl inte behöva vara? Vill ju inte att den ska lida.

ett par centimeter högre upp än ögonen, det är ingen regnbåge

Kommentera

Mellan ögonen och någon centimeter upp sitter hjärnan. Några kraftfulla slag eller en kniv ned i hjärnan och den är kaputt.

Kommentera

De flesta djur/fiskar rör sig/rycker efter att man dödat de, nervryckningar kallas det.
        Slå bara ett par hårda slag strax ovanför ögonen så kolar den vippen direkt, men kan röra sig ett tag efter.

Kommentera

Abu's Priest tycker jag funkar super, har bra tyngd och form för att snabbt avliva en fisk,, även större modeller !!
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Alla metoder ovan har funkat för mig, fördelen med kniven mellan ögonen brukar va att fisken ligger still efter ingreppet

Skall man däremot följa lagen när det gäller avlivning av fisk ska huvudet avlägsnas så snabbt som möjligt för att säkerställa kortvarigt lidande,, tror dock myndigheterna glömde fråga fisken hur det känns när man kapar bort huvudet med en halvdålig kniv

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              De flesta djur/fiskar rör sig/rycker efter att man dödat de, nervryckningar kallas det.
              Slå bara ett par hårda slag strax ovanför ögonen så kolar den vippen direkt, men kan röra sig ett tag efter.
              Jo men går även gälarna under nervryckningar? De öppnades och stängdes långsamt precis som det gör på en levande fisk.
              Men ska smälla den strax ovanför ögonen och sedan en kniv på samma ställe om det blir fler gånger.

Kommentera

Tråkigt att behöva ta död på dom faktiskt, men ibland måste man. Jag har dock sluppit det ett tag nu, har en powercutter tång med mig varje gång jag är ute så jag kan klippa av krokarna istället för att döda dom om krokarna sitter såpass illa, bättre att offra krokar än våra kära madammer så man kan ta dom nästa år då dom är större igen..

Kommentera

Jag fick en hemma gjord bonk av metall som är riktigt tung.

I vilket fall så brukar två ordentliga slag ovanför ögonen räcka. Faktiskt inte varit med om nervryckningar. Bonken krossar väl det mesta...

Är jag tvungen att avliva en gädda brukar jag bonka å sedan såga av huvudet å rensa den. Lika bra att ge bort den än att gräva ner den i skogen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bulte Visa inlägg
                    Jo men går även gälarna under nervryckningar? De öppnades och stängdes långsamt precis som det gör på en levande fisk.
                    Men ska smälla den strax ovanför ögonen och sedan en kniv på samma ställe om det blir fler gånger.
                    Då gjorde du nog inte det redigt...
                    Har ni inte sett en abborre/gös ligga och rycka när ni saltat den??
                    Ta det lungt med kniven, det går bra med en träsko eller vad som helst...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 272 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art