Funderar på en Minn Kota 30, funkar den på roddbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på en Minn Kota 30, funkar den på roddbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderar på en Minn Kota 30, funkar den på roddbåt?

Har sedan någon vecka tillbaka funderat på att köpa en begagnad Minn Kota 30lbs av en snubbe för 1000kr, utan batteri och utan laddare. Till det skulle jag behöva ett hyffsat batteri på kanske 80Ah eller mer, och en laddare. Nu är jag lite osäker på det ena och det andra, så jag tänkte ber er, som verkar kunna sånt bra, om råd. Har kollat runt och läst massa trådar i detta forum, men ännu inte fått grepp om allt.

1. Är det värt att handla begagnat? Snubben har endast använt den en gång, då han sa att den var för slö för hans 5+ meters båt.

2. Om jag nu köper den, har ni förslag på ett bra batteri, som inte är överdrivet dyrt? Kanske runt 800kr? (budgeten är snäv..). Samt en laddare som kan fylla batteriet på en natt typ?

3. Räcker en Minn Kota 30 för att driva en standard roddbåt, sådana som bland annat kan hyras ute i Malmsjön, Måsnaren och ute vid Enhörna (Mälaren) via Gösens i Södertälje (eller de i Tunanäs/Oaxen). Har seriöst ingen aning om hur långa eller tunga de är. Kanske 3-4 meter?

Mitt mål är att kunna åka ut själv, alternativt med en kompis och glida lugnt och fint från vik till vik och fiska nära vass, mest på inner-sjöarna som jag nämnde, som oftast är lugna när det gäller vind. Alternativt även på lugnare vatten i Mälaren. Det behöver inte gå fort fram, men det får gärna rulla på i minst samma hastighet som när man ror, eller gärna snabbare

Vet inte som sagt vad en sån roddbåt väger, men kanske runt 100kg? Plus jag och kompisen som tillsammans blir runt 160kr, plus packning och motorn så lär vi ligga på drygt 300kg totalt, om jag räknat rätt?

Jag bifogar en bild där man ser en bit av roddbåten vi hyrde sist ute i Malmsjön, så kanske ni kan göra en uppskattning. Gar tyvärr ingen helbild på båten... Men den har sittplats fram, i mitten och bak. Ser ut att vara gjort i nå plast eller glasfiber?
    Här ser man lite av båten:
    Click image for larger version

Name:	b14391.jpg
Views:	1
Size:	364,3 KB
ID:	1810867

Stort tack på förhand för svar!
    /Martin
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Tjabba!

1. Tjaa... man kan få en ny för 1595 kr. Minn Kota är ju jäkligt bra och hållbara grejer, ser den fräsch ut och magkänslan säger att han talar sanning, om hur mycket den har gått - ja, då kan det ju vara värt det. Du kan sannolikt pruta ner den ett par hundralappar.

2. Tudor Nautica 80Ah är ett mycket bra och lämpligt fritidsbatteri. Det kan man, om man söker runt och har lite tur, få för någon hundralapp mindre. Det finns så klart billigare alternativ på t.ex. Jula, och Rusta, men jag är tveksam om det är lönt att satsa på ett sånt batteri för att spara en hundralapp eller två? Skulle rekommendera en CTECK ZAFIR 100 , en bra laddare av hög kvalitet. Finns billigare alternativ, men en flerstegsladdare som underhåller och rekonditionerar ditt/dina batterier är en klok investering.

3. Japp! Det gör den! Det är ju relativt förstås, men jag har kört enbart med elmotorn (endura 30) i 1,5 säsong, både för transport och för fiske. Ett fulladdat 75ah batteri brukar räcka typ 5-6 timmar blandad körning/fiskning om man undviker att köra på 5:an i möjligaste mån. Min båt väger ca 200-250 kg, och fullastad och med en person till i båten brukar jag kunna komma upp i 2,5-2,6 knop. När jag inte har någon med mig som sitter fram i båten kommer jag upp i 2-2,3 knop. Detta då när det inte blåser för hårt, förstås.
    Senast ändrad av elfving73; 2012-06-03, 00:39.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
      Har sedan någon vecka tillbaka funderat på att köpa en begagnad Minn Kota 30lbs av en snubbe för 1000kr, utan batteri och utan laddare. Till det skulle jag behöva ett hyffsat batteri på kanske 80Ah eller mer, och en laddare. Nu är jag lite osäker på det ena och det andra, så jag tänkte ber er, som verkar kunna sånt bra, om råd. Har kollat runt och läst massa trådar i detta forum, men ännu inte fått grepp om allt.

1. Är det värt att handla begagnat? Snubben har endast använt den en gång, då han sa att den var för slö för hans 5+ meters båt.

2. Om jag nu köper den, har ni förslag på ett bra batteri, som inte är överdrivet dyrt? Kanske runt 800kr? (budgeten är snäv..). Samt en laddare som kan fylla batteriet på en natt typ?

3. Räcker en Minn Kota 30 för att driva en standard roddbåt, sådana som bland annat kan hyras ute i Malmsjön, Måsnaren och ute vid Enhörna (Mälaren) via Gösens i Södertälje (eller de i Tunanäs/Oaxen). Har seriöst ingen aning om hur långa eller tunga de är. Kanske 3-4 meter?

Mitt mål är att kunna åka ut själv, alternativt med en kompis och glida lugnt och fint från vik till vik och fiska nära vass, mest på inner-sjöarna som jag nämnde, som oftast är lugna när det gäller vind. Alternativt även på lugnare vatten i Mälaren. Det behöver inte gå fort fram, men det får gärna rulla på i minst samma hastighet som när man ror, eller gärna snabbare

Vet inte som sagt vad en sån roddbåt väger, men kanske runt 100kg? Plus jag och kompisen som tillsammans blir runt 160kr, plus packning och motorn så lär vi ligga på drygt 300kg totalt, om jag räknat rätt?

Jag bifogar en bild där man ser en bit av roddbåten vi hyrde sist ute i Malmsjön, så kanske ni kan göra en uppskattning. Gar tyvärr ingen helbild på båten... Men den har sittplats fram, i mitten och bak. Ser ut att vara gjort i nå plast eller glasfiber?
      Här ser man lite av båten:
      [ATTACH=CONFIG]42082[/ATTACH]

Stort tack på förhand för svar!
      /Martin
      Priset med garanti för en Min kota 30 verkar ligga runt 1600 då med garanti också. Svårt med beg, då man aldrig riktigt vet om man köper en felfri produkt eller om man försöker bli av med en då det kan vara nåt fel. Dock har du möjligheten att pruta ner någon hundrig kanske och har man inte pengar så är valet att äga en elmotor eller vara utan så är svaret ganska självklart, en elmotor är riktigt sjön att ha.
      Satsa på kvalité när det gäller batterier, det brukar löna sig tyvärr brukar dom bättre kosta därefter... Pröva att söka .
      Men kom ihåg att inte ladda ut batterierna helt vid varje tur då håller dom desto längre.

30 räcker bra till en mindre plastbåt, utmärkt om du ska köra som du skriver efter vass och vikar.

Kommentera

Tack Mattias!

Hmm, ja jag får fundera lite om jag ska köpa hans eller helt enkelt ta en ny för en femhundring extra, kanske lönar sig trots allt

Batteriet verkar perfekt, den antecknar vi direkt Synd att man inte kan komma ner mycket i pris där, men nåja...

Låter ju riktigt bra med 5-6 timmar! 2 till 3 knop, jag antar att det är snabbare än vad man kan ro iallafall, eller har jag helt fel?

200-250kg låter mycket, men vanliga äldre hyr-roddbåtar på 3-4m kanske väger så mycket, eller? Den båten vi hyrde i Malmsjön, hade jag nog gissat på 100-150kg, men jag kanske är helt ute och cyklar där också..?

En annan sak jag tänkt på är det här med saltvatten. Vissa hävdar i detta forum att Minn Kota funkar bra i Mälaren, medan andra varnar för att den kan paja till slut. Blir lite orolig där... Hade det varit en ide att istället köpa exempelvis en:
        Watersnake ETW 44 (1995kr) som tydligen är gjord för saltvatten, och dessutom har mer kräm, 44lbs? Är det värt den extra tusenlappen?

Tack igen!
        /Martin
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ja, om du inte kan pruta ner motorn några hundralappar, så skulle jag rekommendera att köpa en ny.
          När jag tänker efter så kanske det var dumt av mig att skriva 5-6 timmar blandad körning. Man ska ju helst aldrig tömma ett fritidsbatteri på mer en 50-60%, och jag misstänker att jag ofta brukar tömma mina lite mer än så. Men det är svårt att veta säkert, för det finns ingen batteriindikator på min Endura 30, vilket finns på de nya. Men, med detta sagt, jag har kört 5-6 timmar, och ofta 2-4 ggr i veckan, hela förra säsongen, och ända sen isen gick denna säsong, och mina batterier levererar fortfarande kanonbra. Tror det beror på att jag alltid sätter dem på laddning direkt efter avslutat fiske, och kör med CTEK-laddare som "pysslar om" batterierna.
          2,6 knop är det högsta jag kommit upp i, och 1 knop är 1,82 km/h, så 2,6 knop motsvarar ca 4,73 km/h. Min båt är ca 4,5 meter och väger ungefär 200-250 kg. Kör jag själv brukar jag snitta på 2 knop. När jag körde min motor på en kompis båt, som väger, kanske runt 400 kg, och med honom i båten, då kom jag upp i 2,6 knop. Så vikten på båten är nog inget du behöver fundera på, det är viktigare att den planar bra. Man får flytta runt batterier och packning i båten, eller se till att man har en polare som kan sitta längst fram och ge lite jämnvikt.

Vågar inte uttala mig om det där med huruvida de funkar bra i Mälaren eller inte, men vad jag fattat så bör man inte köra dessa motorer i saltvatten. Lämnar över det till någon som har mer erfarenhet.

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Tack Mattias!

Hmm, ja jag får fundera lite om jag ska köpa hans eller helt enkelt ta en ny för en femhundring extra, kanske lönar sig trots allt

Batteriet verkar perfekt, den antecknar vi direkt Synd att man inte kan komma ner mycket i pris där, men nåja...

Låter ju riktigt bra med 5-6 timmar! 2 till 3 knop, jag antar att det är snabbare än vad man kan ro iallafall, eller har jag helt fel?

200-250kg låter mycket, men vanliga äldre hyr-roddbåtar på 3-4m kanske väger så mycket, eller? Den båten vi hyrde i Malmsjön, hade jag nog gissat på 100-150kg, men jag kanske är helt ute och cyklar där också..?

En annan sak jag tänkt på är det här med saltvatten. Vissa hävdar i detta forum att Minn Kota funkar bra i Mälaren, medan andra varnar för att den kan paja till slut. Blir lite orolig där... Hade det varit en ide att istället köpa exempelvis en:
          Watersnake ETW 44 (1995kr) som tydligen är gjord för saltvatten, och dessutom har mer kräm, 44lbs? Är det värt den extra tusenlappen?

Tack igen!
          /Martin
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Tack Daniel, ja jag får kolla runt och se om man kan hitta Tudor eller motsvarande för en rimlig peng, alternativt deala med nån fiske/marin butik i närheten Hellre ett bra batteri än att behöva släpa på 2 dåliga...

Jag får nog ringa Gösens Sportfiske å kolla med de om de vet vad båtarna väger, men iomed att båten kändes rätt liten så borde den va någorlunda lätt, även om jag är osäker på om den va i plast, trä eller nån sorts glasfiber (tänkte inte på det just då).

När det gäller laddare, behövs verkligen en 7A laddare för hela 1000 spänn? Vad är skillnaden på en CTEK ZAFIR 100 och exempelvis en CTEK MXS 5.0 som man kanske kan få för 600kr?

Vad är skillnaden mellan att ha 0,8A, 3A, 5 eller 7A? Är det endast laddningstiden som skiljer? Eller blir batteriet bättre laddat med en "dyr" laddare?

//Martin

Kommentera

Det går bra med en sån laddare också. Det är bara det att det tar lite längre tid att ladda batteriet. 0,8A, 3A, 5A eller 7A indikerar hur många Ampere laddaren kan trycka i batteriet per timma. Ponera att du har ett 80A-batteri och laddar på med 7A/h, då tar det ca 11,5 timma att fylla batteriet. (80/7) Med 3A tar det ca 26,5 timmar, (80/3) och med 0,8A skulle det ta a whoppin' 100 timmar. (80/0,8) Min erfarenhet är att om man köper en lite för långsam laddare för att spara ett par hundralappar, så har man snarare betalat några hundralappar mer, eftersom man KOMMER att köpa en kraftigare laddare när man tröttnat på att vänta i evigheter.

När det gäller laddare, behövs verkligen en 7A laddare för hela 1000 spänn? Vad är skillnaden på en CTEK ZAFIR 100 och exempelvis en CTEK MXS 5.0 som man kanske kan få för 600kr?

Vad är skillnaden mellan att ha 0,8A, 3A, 5 eller 7A? Är det endast laddningstiden som skiljer? Eller blir batteriet bättre laddat med en "dyr" laddare?

//Martin[/QUOTE]
              Senast ändrad av elfving73; 2012-06-03, 01:05.
              -Visa hänsyn
              -Skräpa inte ner
              -Hantera fisken varsamt
              -Ha kul!

Kommentera

elfving73..."Så vikten på båten är nog inget du behöver fundera på, det är viktigare att den planar bra..." Planar den redan vid 2 knop alltså??
                skämt åsido,jag rekommenderar INGEN att köpa en 30:a...om du inte bara har en liten gummibåt eller kanot, gå upp ett
                snäpp i storlek mot vad du tänker räcker så blir du kanske nöjd...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hehe! Nja, planar var kanske inte direkt rätt ord, men det måste ju finnas ett ord för det jag menar också. Om båten är för baktung (kanske rätta ordet?) så tappar man 0,6-0,7 knop. Låter ju inte så mycket, men när man snackar om en motor som knuffar fram en normalstor roddbåt i ca 2 knop så är det ju ganska stor skillnad, och med hänsyn till att budgeten är snäv enligt OP så måste ju sånna aspekter vägas in också. Och på tal om vikt, det framgår ju mellan raderna att OP ska kånka på grejerna, och en starkare motor är tyngre, och käkar mer batteri, så då kanske han måste konka på två batterier istället för ett....

Jag rekommenderar fortfarande Endura 30. Har testat att köra med 36 och 44 ib's och skillnaden i effekt står inte i paritet med skillnaden i pris anser för med båtar i 100-300 kiloklassen. Rekommenderad maxvikt för en Endura 30 ligger ändå på 650 kg.

QUOTE=byggarn;730378]elfving73..."Så vikten på båten är nog inget du behöver fundera på, det är viktigare att den planar bra..." Planar den redan vid 2 knop alltså??
                  skämt åsido,jag rekommenderar INGEN att köpa en 30:a...om du inte bara har en liten gummibåt eller kanot, gå upp ett
                  snäpp i storlek mot vad du tänker räcker så blir du kanske nöjd...[/QUOTE]
                  Senast ändrad av elfving73; 2012-06-03, 10:26.
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Ha kul!

Kommentera

Delade meningar här ser jag, men jag tackar för alla kommentarer hursom
                    Har varit och tittat i två fiskebutiker här i närheten, och börjar bli lite smått tveksam på Endura 30 tyvärr Verkar som att många tycker att den inte räcker på en 3-4 meters båt så fort den börjar blåsa lite.

Därför har jag mer börjat snegla åt Watersnake 44 lbs Saltwater modellen. Finns här lokalt för 1995kr vilket ändå låter som ett OK pris, eller? Visserligen lite över min budget, men å andra sidan slipper jag oroa mig för lite vind, och framförallt om jag drar ut i saltvatten i Mälaren. Just med tanke på att den klarar saltvatten (inkl garanti), har 44lbs och ser identisk ut som Endura, så borde det ändå vara värt det, eller va säger ni?

Batteriet blir definitivt ett Tudor 80 Ah som ni nämnt, och laddaren får bli en CTEK 3.6A, har inte råd att slänga mer på laddaren och att vänta upp till 20 timmar är OK ändå. Inte SÅ ofta jag fiskar 2 dagar i rad.

Sen är det ytterligare en grej jag tänker på... en batteribox.
                    Minn Kota har en dyr men ändå grym låda för runt 800kr, inklusive säkring, fästen och extra cigguttag. Är det värt pengarna? Bör man ha en Batterilåda och framförallt säkring? Flera skriver här i forumet att tillverkarna har det som krav om något pajar, så man blir lite nojig. Sen kanske det känns säkrare att ha batteriet i en låda om det regnar, gungar eller hela lådan råkar tippa? Eller finns det billigare box-alternativ, gärna med säkring?

Förresten, grymt tacksam för alla svar från er. Härligt med forum där folk KAN sina grejer!
                    /Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art