Trög broms på Calcuttan ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög broms på Calcuttan !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trög broms på Calcuttan !

Finns det något värre än då bromsen känns för trög trots att du lättar på stjärnhjulet samtidigt som en 12-panners sittandes dåligt rusar iväg.
    Det du har i andra änden VET att du kämpar med stjärnhjulet och t.o.m smådrar ut lina för hand.
    Känner några andra Calcutta-fantomer igen det här.
    Kört med rullen i fyra år. haft till shimanodoktorn vid ett par tillfällen då dom besökt butiker för att hjälpa kunder likt en kundservice.
    Har plockat ned rullen i atomer flera ggr. Lite marigare än Amber som man nästan grejar med förbundna ögon.
    Men problemet kvarstår: Stort startmotstånd . Även om man snurrar stjärnhjulet utåt flera varv så släpper inte bromsverkan. Sedan plötsligt släpper den (bromsverkan) med besked.
    När man därefter ska veva in lite så händer ingenting. Det känns alldeles för löst då.
    Man kan säga att invevningsbroms och slirbroms då linan dras ut är väldigt olika. Opropersoneligt (stavfel).
    Rullen är en dröm att kasta och veva med men jobbig att drilla fisk med.
    Smort den enligt smörjschema.
    Någon som har tips eller råd. Kanske upplevt samma sak.

Besök Shimanos rulldoktor, dom gör tillsyn gratis på din rulle. Rulldoktorn kommer bl.a. att finnas på berras rean nu i månadsskiftet.

Kommentera

Är det en 400:a du har? Jo jag upplever oxå bromsen som lite av eller på, men absolut inte på en nivå som stör mig. En ambassadeur som har "torra" lameller regerar lite snabbare än Cuttornas. Att bromsverkan inte släpper lika snabbt på en Cutta när du lossar på bromsen tror jag har att göra med lamellerna. De är ju tygaktiga, ganska så tjocka och infettade. Misstänker att de därför klibbar ihop och behåller bromsverkan..så känns det på min, men den släpper snabbt efter det att man lossat på vredet. Prova o byt lamellerna och kolla hur brickorna som för över bromsverkan från stjärnhjulet till bromsen är sorterade. Har för mig att de är tre till antalet och de ska vara formerade på rätt sätt för att bromsverkan ska överföras korrekt. Ligger dessa i fel ordning så uppstår lätt fenomenet du beskriver.

Kommentera

Tack för tipsen. Får väl hälsa på doktorn igen.
        Modellen är 400.
        Hippo du beskriver brickorna. att dom ska ligga på ett visst sätt.
        Dom är ju kupade. jag tror att dom ska ligga parvis med "utkupningen utåt.
        Troligen för att det ska fjädra lite. Bli proggresivt.
        Tror att felet ligger vid bromsbeläggen. Det är flera belägg varav två tror jag är "blöta". Blöta av fett.
        Varit i kontakt med Janne på Normark och han förklarade att problemet kunde vara brist på smörjmedel på dessa "filtbelägg".
        Övriga belägg ska ju vara torra. Provat att ha filtbeläggen både försiktigt infettade och så torra det nu går att få dom.
        Har bytt belägg.
        Ambassadeurer ska ju ha krut-torra belägg vill jag minnas. Smörjmedel där är nog förbjudet.
        Kanske Amba-proffset BRL eller var det BLR har några tips ?.

Kommentera

Tips från Hasse Östlund

Generellt ang slipbromsar

Slirbromsen på alla moderna rullar består av 4 eller 5 rostfria brickor med tunna "filtbrickor" emellan. Med stjärnhjulet justerar du trycket som ligger över metallbrickorna och tanken är att filtbrickorna skall ge en jämn och fin slirning mellan metallbrickorna. Är bromsen ojämn och hackig har du troligen gammalt stelnat fett i bromsen.

Ta isär bromsen och torka filtbrickorna torra försiktigt med hushållspapper. Badda sedan in dem med grafitpulver (finns att köpa på Biltema eller Claes Ohlson). Detta ger en fantastiskt mjuk och fin slirbroms och förvandlar vilken skitrulle som helst till en ren fiskedröm!!

Tipset funkar lika bra på haspelrullar. På frambromsad haspel: skruva loss linspolen, pilla bort metallklipset och skaka lite. Ut ramlar 4 metallbrickor och tre filtbrickor!! På bakbromsad är det betydligt mer pyssel..!!

// Anders Krus

Kommentera

Hm ja du verkar ha brickorna rätt placerade, kupningen ska vara utåt. BRL eller BLR ska nog vara FRB = ) Han är en jävel på ambassadeurer men kan nog även ge lite synpunkter ang. "bastader" som Shimano Calcutta. Med bastard menar jag inget illa men grabben har käkat Napp o Nytt och druckit vatten från Mörrumsån sen barnsben och är nog lite färgad om man säger så..

Kommentera

Kontaktat Normark idag. Där menade servicekillen att dom två filtbrickorna med nr. 1622. (se skiss) ska vara infettade.
              Det som kan hända och som skapar en viss tröghet, är att dom blir "luddiga". dom sväller lite då dom är infettade.
              Högra kullagret var rostigt då jag hade isär rullen för 3 veckor sedan.
              Smorde upp det så gott det gick.
              Ska byta det. Byter nog båda samtidigt.
              Tydligen finns ett lager som chimano har som reservdel kallat ARB = Anti Rust Ballbearing. Rostfria kullager. Sen om der är gjort i rostfritt stål eller något icke rostbenäget material vet jag inte. keramisk kanske.
              Ett tips till den "klåfingrige" :när du tar isär rullen att ordning naturligtvis måste råda. Lägg upp delarna i ordning på bordet och se upp med del nr.1307.
              Det är en v-formad fjäder där ena änden ska in i ett mikroskopiskt hål i del nr.1306. Missar man det så är det kört.

Fråga: Vad kan man vinna i kastlängd tror ni beroende av hur många av centifugalvikterna som är aktiva ?. Jag har 2 aktiva. Dom övriga är borttagna.
              Man kan ju även avaktivera vikter genom att trycka dom i botten.
              Finns 6 vikter totalt. nr. 1662 på skissen.
              Calcuttan har vikterna i vänster gavel till skillnad mot Amba som har på höger .
              Provar rulldoktorn i månadsskiftet på Berras söder (11-års). Får annars prova grafitpulver-tricket senare. Tack för tipsen.

Kommentera

Sprängskiss Calcutta 400.

Kommentera

Mer än två ska man defenitivt inte behöva. Lite vinner du nog på att endast ha en aktiverad men personligen tycker jag att två är så där svenskt lagom på en CA400:a.

Kommentera

Försök nr 3. Sprängskiss. Ahaa! En bild får vara max 293 kb.
                    Den jag ville ha med var 360 kb.
                    Tog en mindre på 125 kb. Blir väl svårt att se istället ?.
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 285 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art