Ang vikt angivelser! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang vikt angivelser!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang vikt angivelser!

Läste en finsk fisketidning idag. Där hade dem en artikel om hur folk anmäler fiskar till diverse registreringar!

Rent statistiskt sett var det tex konstigt nog alltid fler anmälda fiskar på jämna kilon tex 3,0, 4,0 osv! Medans vikter på tex 2,9, 3,9 var väldigt ovanligt!

Är det så att ni andra fiskare rundar av mot jämt om fisken väger 2,9??? (Va ärliga nu?)

Är inte detta och lura sig själv??? Personligen skulle jag aldrig säga att jag fångat en tioklubbare ifall gäddan vägde 9,9.

Eller är det kanske pga att dem flesta inte har bra vågar som tex Super Samson mm???

Ursprungligen postat av NEO
    Skulle en sämre våg avrunda till jämna kilon?
    Man kanske har en våg som visar bara med 500g känslighet... Går den över tex 1500g så blir det väl lätt 2000g då!

Kommentera

Är det "småfisk" så avrundar man ju oftast men närmar det sig PB då åker finvågen fram.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Japp håller med bergman här! Små fisk uppskattar jag bar vikten till och jag är dålig på att uppskatta decimaler så då blir det oftast 2 -2,5kg! men blir det större exempar så blir det fin vågen och då får jag iaf en mer exakt visning..
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Skulle vara kul att se hur mång reggade gäddor det finns som påstås väga 10,0-10,5 kg och sedan jämföra det med hur många som väger 9,5-9,9... Svenssonfiskare lär ju skarva några hundra gram (till och med kilon) utan att få dåligt samvete. Ibland kan man få sej ett gott skratt när man kollar dom insända bilderna i fiskejournalen.

edit: Uppskattar man vikten kan man ibland missta sig rejält har jag märkt. I somras metade en kompis upp en gädda som vi båda uppskattade till en bra bit över 6 kg, kanske 7, men på samson-våg vägde den bara drygt 5,5 kg. Ett par veckor senare jerkade jag upp en gädda som jag uppskade till knappt 5 kilo, vid vägning på samson-våg visade den sig väga 6,0 kg.

På en gädda med en längd runt metern gör några cm (diametern) väldigt mycket.
          Senast ändrad av ep; 2004-09-25, 18:51.

Kommentera

När jag var yngre var jag ofta med i den lokala tidningens fisketävling. Då fick man upp ögonen för hur folk verkligen beter sig =). Det spelade nämligen ingen roll om man själv bodde vid vattnet och till slut lyckades få en fisk man var nöjjd med. Lämnade man in den så var det genast någon som slog fångsten veckan efter. Aldrig fick man se en bild heller, så den tävlingen ville man snart inte vara med i längre =(..

Summa summarum är att om folk tom kan tänka sig att fuska i sådana små skittävlingar, så kan dem säkert tänka sig att göra det i något viktigare sammanhang. T ex om man får en stor gädda =).

Personligen tycker jag det skulle kännas konstigt att fuska, precis som det skulle kännas konstigt att vinna i idrott om man dopat sig...

mvh //micke

Kommentera

Jag lägger alltid på 20% på mina fiskar för att de inte skall verka allt för ynkliga. Såg ett diagram av anmälda fiskar till tioklubben och det var riktiga toppar på varje jämnt kilo så nog finns det en del som skarvar o lägger till.

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO
                Och hur många vågar har en skala på 500g?
                Dåliga vågar, som han säger kanske?!

Kommentera

Desto exaktare vikt, detso seriösare uppfattar man ju fiskaren.

Folk här inne som skriver Gädda 8kg abborre 1kg och gös 4kg ser betdligt oseriösare ut än

Gädda 7700g Abborre 935g Gös 3950g

Håller med alla, kolla i landet runti FJ och skratta, rätt kul faktiskt att trakka viktuppgifterna

//Markus

Kommentera

jag avrundar både uppåt och neråt då det inte är pb eller för registreringar. 3,9kg och 4,1kg blir alltså oftast 4kg jämt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art