Huggkrok vs lip-grip... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs lip-grip...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sturgeon
    Nja, det är inte 30 olika individer. Tänkte förövrigt helt fel, räknade fiskarna dubbelt, så kanske 15 fiskar över 6 kg som återfångats, räknade i min koma både första och andra fångsttillfället. Tror inte jag fångat någon fisk fler än tre ggr.

Främst från en och samma sjö i Dalsland.

det ultimata beviset att sture är en sann sportfiskare

jag "räknade fiskarna dubbelt"...
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
      det ultimata beviset att sture är en sann sportfiskare

jag "räknade fiskarna dubbelt"...

Där fick jag så jag teg, var lite småtrött just då.*ligger på golvet och ber till gud om förlåtelse*
      sigpic

Kommentera

Där fick jag så jag teg, var lite småtrött just då.*ligger på golvet och ber till gud om förlåtelse*

inte ska du behöva ligga på golvet när du ber mig om förlåtelse, det räcker om du står på knä i en ödmjuk och undergiven ställning...
        achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Theres realy no contest, when fishing large lures or jerkbaits from a boat!! the Boga grip is by far the best choice, for pike and angler alike!!!

Heres mine!! you can also epoxy glue nylon balls!! but hose pipe is a little bit less trouble!!!
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
            inte ska du behöva ligga på golvet när du ber mig om förlåtelse, det räcker om du står på knä i en ödmjuk och undergiven ställning...
            Nä fy på dig ALQ, vad är det du insinuerar?

Förövrigt tror jag att Lip-grip är överlägset en huggkrok. För det första krävs annan metodik för att plocka upp med Lip-grip som inte inbjuder till lika mycket fel. Lockande med huggkrok att på längre håll försöka kroka utan egentlig kontroll på vad som sker.Allt sker mycket mjukare och oftast på närmare håll med lipgripen. För det andra så används vanligen Lip-gripen av lite mer insatta personer, vilket ökar säkerheten. Även om säker vem som helst kan använda den, jag har aldrig använt en Lip-grip så jag vet inte så säkert. Är nöjd med mina händer, ofta följer en huggkrok med som säkerhet, används mest för att lossa bottennapp etc.
            sigpic

Kommentera

Jag har aldrig hört något knakande ljud på landad större gädda trots vertikallyft. jag har erfarenhet av ett flertal vertikallandade gäddor som är stora. De har således överlevt. Huggkrokade gäddor ser däremot ofta ut som skit! Stora hål i underkäken och ibland så felkrokade att tungan hänger ut på undersidan av underkäken. Huggkrok är inte ett landningsredskap som behövs längre!

Större gädda brukar jag antingen lip-grabba, och stödja under magen, eller greppa i gällocket. Det beror på hur pigg gäddan är och vad den är krokad med osv. Det är inte kul med trekrokar i handen och gädda i andra trekroken.

När det gäller håv så är jag mycket skeptisk. Håven ger skador i slemmskiktet som ibland kan ge upphov till infektioner (Det vet jag då jag haft gädda i akvarium och sett hur risiga slemmskador blir). dessutom kan det bli ett jävla traslande i håven innan gäddan kommer loss för vägning osv.

Gäddor som är små eller som man inte har någon anledning att väga bör man kroka av i vattnet om möjligt.
              Allt är mört som glimmar!

Kommentera

bowlinggreppet då?

Nä fy på dig ALQ, vad är det du insinuerar?

Förövrigt tror jag att Lip-grip är överlägset en huggkrok. För det första krävs annan metodik för att plocka upp med Lip-grip som inte inbjuder till lika mycket fel. Lockande med huggkrok att på längre håll försöka kroka utan egentlig kontroll på vad som sker.Allt sker mycket mjukare och oftast på närmare håll med lipgripen. För det andra så används vanligen Lip-gripen av lite mer insatta personer, vilket ökar säkerheten. Även om säker vem som helst kan använda den, jag har aldrig använt en Lip-grip så jag vet inte så säkert. Är nöjd med mina händer, ofta följer en huggkrok med som säkerhet, används mest för att lossa bottennapp etc.
                achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27